De business case voor referral recruitment

recruit2 referral recruitmentEen goed ontworpen programma kan verbluffende resultaten opleveren[1]. De nieuwe generatie referral programma’s, zoals recruit2 die ondersteunt, bevat de volgende elementen; pro-actief, geautomatiseerde administratie, snel, meetbaar, push/pull marketing, geen uitzonderingen in participatie en bij voorkeur met een speciale programma coördinator.

Ondanks dat er een overvloed aan bewijs is dat recruitment enorm kan verbeteren met Employee Referral Programma’s ligt er mogelijk een uitdaging om een business case te maken zodat de benodigde middelen worden vrijgemaakt. Budget kan soms een bezwaar zijn maar dit is eenvoudig te weerleggen door de (financiële) impact duidelijk te maken. Een ander veel gehoord argument is dat medewerkers wel  “van nature” personen aandragen en er geen stimulans nodig is. Helaas blijkt dit geen consistente resultaten op te leveren!

Hier volgen belangrijke elementen bij het maken van een uitstekende business case voor referral recruitment:

  1. Lage investering vooraf
  2. Hoog potentieel ROI
  3. Hoge kans op succes o.b.v. benchmark onderzoeken
  4. Korte implementatieperiode
  5. Snelle resultaten
  6. Kwalitatief beter personeel
  7. Verbetering van retentie
  8. Geen/weinig extra personeel nodig voor uitvoer

Succes met het begin van een werkelijk succesvol referral programma dat van iedereen een Recruiter maakt binnen je eigen organisatie!


[1]Referral Programs Can Produce Millions in Business Impacts” – John Sullivan

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

2 gedachten over “De business case voor referral recruitment

  • 05/11/2009 om 16:52
    Permalink

    Had er ook al een keer op twitter wat over geroepen, vind het jammer dat je RR zo als marketing kanaal voor je eigen ding neerzet zonder dat transparant te houden.

    Ik lees je stukken graag maar vind dit storen. Het is natuurlijk je goed recht en ik begrijp dat je enthousiast bent over je nieuwe dienst. Het riekt een beetje naar belangenvestrengeling.

    Just my two cents…

  • 05/11/2009 om 17:36
    Permalink

    Thomas, bedankt voor je feedback. Ik kan er heel duidelijk en transparant in zijn want ik probeer namelijk niets te verbergen. Recruit2 is een nieuw concept en dienstverlening die ik samen met een andere partner aanbied. Ik zal daarom regelmatig onder de vlag van Recruit2 artikelen over referral recruitment schrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.