Social Media Recruitment ROI – korte termijn

Investeren in Social Media, wat levert dat nou op? Een logische vraag van organisaties want tijd, geld en middelen zijn schaars. Vorige keer heb ik mijn visie gegeven op de te verwachten langetermijn-resultaten (ROI) bij goed gebruik van social media.

Het versterken van het werkgeversmerk dient het belangrijkste doel te zijn als je als bedrijf besluit actief gebruik te maken van social media. Het gaat om het bouwen van relaties op basis van kwaliteit en wederzijds respect. Een tweede doelstelling die bereikt kan worden met social media is deze te gebruiken als bron van kwalitatieve (passievere) kandidaten. In dit artikel wil ik kort stil staan bij de positieve ROI effecten op korte termijn.

Korte termijn ROI van Social Media

Ondersteuning bij Referral recruitment: De inzet van Social Media zie ik vooral als een andere manier van werken en denken. Van iedereen een Recruiter maken in de organisatie. De beste bron van kandidaten via referral recruitment een boost geven. Dat is geweldig! In het referral recruitment whitepaper van Recruitr lees je meer concrete tips hierover.

Actuele profielen database: De andere revolutie is dat nu elke organisatie, van klein tot groot, kan grasduinen in een profielen database en daarmee de pijplijn kan vullen met latent werkzoekenden. Iedereen beschikt nu over een van de belangrijkste tools die Executive Search en W&S-bureaus jarenlang gebruiken. De cv-database is bijna verleden tijd.

LinkedIn is zo’n sociaal platform waarbij je zeer gericht individuen kunt benaderen die goed aansluiten bij een vacature. De “we find you” strategie in plaats van de “you find us” strategie. Het zoeken en persoonlijk benaderen van potentiële kandidaten kost tijd maar daar staat tegenover dat het tijd bespaart omdat er geen tijd besteed hoeft te worden aan het uitselecteren van niet-geschikte kandidaten. Dat kan tijdwinst opleveren op korte EN lange termijn.

Werkgeversmerk versterken: Bijkomend voordeel van de “we find you”  aanpak is dat het een positief effect kan hebben, mits goed uitgevoerd, op het werkgeversmerk want het geeft toch een egoboost als je gevraagd wordt voor een functie. Bovendien zal je minder last ondervinden van kandidaten die gefrustreerd raken van een afwijzing. Kennismaken en het bouwen aan wederzijds respectvolle relaties wordt eenvoudiger dankzij de nieuwe technische mogelijkheiden.

Talent pool opbouwen: Belangrijk aspect is ook het pro-actief identificeren van talent. Immers niet iedereen die je benadert is op dat moment toe aan een wisseling van baan. Als je deze persoon verschillende opties geeft om contact te onderhouden met de organisatie kan dit een waardevolle relatie worden op korte en lange termijn.

Alle activiteiten op sociale media leiden uiteindelijk naar een carrièresite waar de conversie plaats vind. Voorbeelden van organisaties die social media goed hebben geïntegreerd in hun carrièresites zijn Sodexo USA (16 sociale media) en Deloitte Nederland (live 7 oktober 2009).

Deloitte nieuwe carrieresiteConversie verbeteren: Doordat (potentiële) kandidaten veel meer mogelijkheden hebben om met de organisatie kennis te maken kan dit de conversie en kwaliteit verbeteren. Het helpt dus bij de werving en pre-selectie. Overigens, heb je als bedrijf nog het beleid om social media te blokkeren dan heb je bij de jongere generatie een probleem. De helft wil niet bij zo’n werkgever werken.

Effectiever adverteren: Je kunt social media ook op eenzelfde manier gebruiken als we altijd al gewend waren, de web 1.0 manier. Ofwel het gericht ‘zenden’ van vacatures naar je doelgroep d.m.v. banners of vacatureplaatsingen. De kosten hiervoor, zoals bij Hyves Carriere, zijn gering als je dat afzet tegen traditionele media. Bijkomend voordeel nu is dat (zeer) weinig concurrentie hebt van andere adverteerders. Hier kun je als organisatie snel onderscheiden met als resultaat een hoge ROI.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=IsMRAdAraTs]

Die actuele database met profielen is dus gratis, levert tijd en kostenbesparing op met als bonus betere kwaliteit kandidaten. Toch wil ik hier wel een kanttekening bij plaatsen. Als Recruiters online social media slechts gaan gebruiken als een CV database dan zal men niet een relatie opbouwen met kandidaten. Het kost velen jaren hard werk om als Recruiter een relatie op te bouwen met een niche-markt. Executive Searchers zijn hier een goed voorbeeld van.

Toch zie je de volgende werkwijze wel vaker. Men huurt een of meer student(en) in als e-recruiter die, na een snelcursus online recruitment, de vacatures proberen te verkopen. De ene keer een Marketing functie, de andere keer een Oracle DBA vacature. Social Media zijn dan echter niets meer dan een veredelde telefoongids. Terwijl Social Media primair een hulpmiddel zijn om, nieuwe of bestaande, relaties te versterken. Een relatie bouwen met talenten vereist senioriteit en een bovengemiddelde kennis van de markt of doelgroep. Ik vind het echt jammer dat dit meer regel is dan uitzondering.

Samenvattend

Social media werken alleen als je het gebruikt. Het vergt voornamelijk een tijdsinvestering maar als iedereen in het bedrijf hier aan bijdraagt dan hoeft dit geen grote extra inspanning te zijn. Het is geen middel dat alles kan vervangen maar wel als katalysator kan dienen van bestaande sociale netwerken. Het heeft nog wat hype-achtige trekjes maar het is een manier van communiceren geworden die velen al volledig hebben geïntegreerd in hun dagelijkse bestaan.

Nog een laatste waarschuwing. Het basis recruitmentproces moet goed op orde zijn. Ook dient er een cultuur te bestaan van pro-actief recruitment gebaseerd op relaties en kwaliteit. Als dat niet het geval is zal de ROI behoorlijk tegenvallen, mogelijk zelfs negatief. De verwachtingen van kandidaten liggen stukken hoger. Niet of laat reageren is echt uit den boze in een ‘sociale wereld’.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 616 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

2 gedachten over “Social Media Recruitment ROI – korte termijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.