Anti-spam wetgeving per 1 oktober 2009

Recruiters kunnen beter geen baanaanbiedingen sturen naar mensen op sociale netwerken als LinkedIn en Hyves als zij duidelijk hebben aangeven hier niet voor open te staan. Een dergelijke mail zou wel eens als spam gezien kunnen worden volgens de anti-spamwetgeving. Overtredingen kunnen forse boetes opleveren.

Omdat e-mail spam steeds hinderlijker wordt en zelfregulering niet is gelukt worden per 1 oktober 2009 de regels met betrekking tot spam in Nederland aangescherpt. Vanaf dat moment is het verboden om ongevraagde elektronische berichten te versturen naar zakelijke emailadressen. Voor burgers bestaat al wetgeving op dit gebied al sinds 19 mei 2004, maar nu mogen dus ook bedrijven niet langer spam toegestuurd krijgen.

Bedrijven of organisaties die ongevraagde en ongewenste berichten blijven versturen zijn strafbaar en riskeren een boete van maximaal 450.000 euro. De ontvanger van een ongevraagd bericht kan een klacht indienen bij spamklacht.nl wanneer hij toch spam ontvangt uit Nederland. OPTA, de toezichthouder op de Nederlandse post- en telecommunicatiemarkt handhaaft dit verbod. Niet alleen degene die op de verzendknop drukt maar ook degene die opdracht geeft tot de verzending kan als verzender worden aangemerkt.

Berichten via LinkedIn en Hyves

De OPTA is voornamelijk actief op het gebied van de huis-, tuin- en keuken spam (viagra, etc). In 2009 heeft OPTA bijzondere aandacht voor spam die verstuurd wordt via sociale netwerksites zoals Hyves en LinkedIn. De reden van deze focus op sociale netwerken is dat klassieke spam verschoof naar sociale netwerken en hier klachten over kwamen (met name van de eigenaren van deze websites). Bij het publiek is onvoldoende bekend dat dit ook onder spam valt.

Recruiters hebben echter niet veel te vrezen van de strengere regelgeving. Voor hen veranderd er niets als de acquisitie gericht is op het vervullen van vacatures. Uit onderzoeken blijkt ook dat veel gebruikers van online sociale netwerken open staan om benaderd te worden voor banen. Zolang recruiters de omgangsregels in sociale media (netiquette) hanteren en relevante persoonlijke berichten sturen, zal de potentiële kandidaat zelden de perceptie krijgen van een ongevraagd en ongewenst bericht.

Een persoonlijk bericht via LinkedIn zal dus doorgaans niet worden gezien als spam en is toegestaan. Een lid van LinkedIn dat heeft aangegeven niet open te staan voor banen, ofwel heeft ‘career opportunities’ NIET geselecteerd, mag niet benaderd worden. In Nederland staat circa 40% van alle 1,2 miljoen LinkedIn gebruikers open om langs deze weg benaderd te worden.

Er zijn uitzonderingen

Alleen tegen spam vanuit Nederland kan opgetreden worden. Hoewel er al internationaal wordt samengewerkt, is in sommige landen spam niet verboden.

Wil men als bedrijf ongevraagde elektronische berichten blijven ontvangen, dan kan men dat doen door dit expliciet aan te geven, bijvoorbeeld op de eigen website. Een bedrijf dat een e-mailadres heeft verkregen bij de verkoop van een product of een dienst, mag berichten naar dat e-mailadres verzenden, zelfs indien daar destijds (tijdens de verkoop) niet expliciet toestemming voor is gegeven. De wet stelt wel voorwaarden. Ten eerste: de berichten die worden verstuurd, moeten betrekking hebben op gelijksoortige producten of diensten. Ten tweede: er kan op eenvoudige wijze bezwaar (opt-out) gemaakt worden tegen het gebruik van het e-mailadres. Dat geldt bovendien voor ieder bericht dat na de verkoop van de desbetreffende verzender wordt verstuurd.

Wat is de definitie van spam?

Spam zijn ongevraagde en ongewenste berichten voor marketingdoeleinden per e-mail, fax of mobiele telefoon (sms of mms) zonder voorafgaande expliciete toestemming. Ofwel de ontvanger heeft een kruisje op een webformulier moet zettenen of ‘ja’ moet invullen bij het aanmelden voor een nieuwsbrief. In alle Europese landen wordt dit “opt-in” beginsel gehanteerd. Tevens dient de ontvanger vooraf goed geïnformeerd te zijn over de berichten die worden verstuurd. Onduidelijk aanduidingen zoals ‘u geeft toestemming voor de ontvangst van e-mails van dit bedrijf en partners’ zijn te algemeen en daarom niet toegestaan.

Het aantal zakelijke berichten of ontvangers is niet van belang. Het criterium is of de ontvanger de perceptie heeft van een ongevraagd en ongewenst bericht. In de praktijk is een enkele spamklacht niet voldoende voor onderzoek. Er zijn veel klachten nodig voordat de OPTA zal optreden.

Bronnen: OPTA, Spamklacht.nl

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

2 gedachten over “Anti-spam wetgeving per 1 oktober 2009

  • 14/09/2009 om 10:51
    Permalink

    Dit is idd niets nieuws, maar je vergeet het ‘bel me niet’ register wat een behoorlijke impact kan hebben dat nu verplicht is geworden te controleren.

    En wat denk je van Hyves? Daar kan men niet aangeven benaderd te worden. Dus zit je per definitie op een grijs gebied.

  • 14/09/2009 om 11:00
    Permalink

    Klopt, dit artikel was in eerste instantie in opdracht geschreven voor P&Oactueel. Omdat er feitelijk niets veranderd twijfelden wij ook om het te plaatsen. Met alle commotie de laatste dagen is dit bericht nu actueler en nieuwswaardig geworden.

    Wat betreft de regelgeving rond het Bel-me-niet register kom ik op terug in een apart blog-artikel. Dit is een ander onderwerp en mag niet verward worden. In P&Oactueel magazine, dat verschijnt op 6 oktober 2009, zal aan beide onderwerpen aandacht besteed worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.