Trend analyse social media – augustus 2009 (Nederland)

Met behulp van Google Trends is het goed mogelijk om ontwikkelingen in bezoek van websites met elkaar te vergelijken. Ik zal regelmatig een analyse verzorgen van het gebruik van social media websites in Nederland en aanvullen met internationale cijfers. Recruiters volgen immers net als marketeers het publiek om deze te bereiken.

De cijfers die hieronder volgen hebben, mits anders vermeld, als peildatum 18 augustus 2009. De afbeeldingen tonen het aantal unieke bezoekers uit Nederland. Er is voor gekozen om de trend te tonen van de laatste 12 maanden.

LinkedIn Nederland

Linkedin augustus 2009

Het lijkt erop dat het unieke bezoek van LinkedIn aan het afnemen is. Is het nieuwtje eraf bij een grote groep (nieuwe) gebruikers?

Twitter Nederland

Twitter augustus 2009

Een trendbreuk is ook zichtbaar bij Twitter. De website werd minder vaak bezocht afgelopen maand. Een opvallend feitje is dat Nederland een actieve gebruiker is van Twitter met een plek in de top 10 wereldwijd net voor Taiwan:

  1. USA (40%)
  2. Japan
  3. Spanje
  4. UK
  5. Brazilië
  6. Canada
  7. Frankrijk
  8. Duitsland
  9. Italië
  10. Nederland

international web traffic twitter

Facebook Nederland

Facebook augustus 2009

Facebook is in de USA inmiddels groter dan MySpace dankzij een groei  in unieke bezoekers van +97% versus -5% bij Myspace (mei 2009 cijfers). Ook in Nederland wordt dit online netwerk relatief belangrijker. Het gebruik van Facebook blijft vrijwel stabiel in de zomermaanden terwijl andere social media een daling laten zien.

Als we de belangrijkste sociale media, uitgezonderd Hyves, in een grafiek weergeven dan zien we het volgende beeld voor Nederland:

Linkedin twitter facebook myspace augustus 2009

Hyves

Twitter augustus 2009

Het aantal unieke bezoekers blijft dalen bij Hyves op basis van Google data. Navraag bij Raymon Spanjar, Mister Hyves, geven echter hun eigen statistieken een  stabiel- licht stijgende trend aan van unieke bezoekers.

Feit is dat Hyves op 21 juli een nieuwe mijlpaal heeft bereikt met 9.000.000 persoonlijke profielen. Een overzicht met de laatste cijfers (volgens Hyves):

  • 8% van de online tijd wordt op Hyves doorgebracht
  • 27 jaar is de gemiddelde leeftijd
  • 1.200 mail/telefoontjes van Hyvers dagelijks
  • 150.000 nieuwe leden per maand
  • 1.000.000 geplaatste foto’s per dag
  • 4.500.000 miljoen leden loggen wekelijks in (2/3 logt minimaal maandelijks in)
  • 6.000.000 miljoen krabbels en berichten per dag
  • 9.100.901 Leden
  • 256.000.000 pageviews per dag
  • 6.000.000.000 pageviews per maand

Overig nieuws

Hoewel Nederland voorop loopt in Social media gebruik, zijn betrouwbare cijfers hier redelijk schaars. Jobvite, een eRecruitment platform, doet regelmatig onderzoek naar Social Media gebruik door Recruiters in de USA. Uit hun 2009 Social Recruitment Survey komen een paar interessante conclusies naar voren die ik nog graag wil delen. Respondenten die Social Media inzetten voor werving gebruiken LinkedIn in 95% van de gevallen om kandidaten te vinden. Van deze, min of meer, actieve gebruikers rapporteert inmiddels 66%  succesvol geweest te zijn en iemand te hebben aangenomen.

2009 Jobvite social recruitment results 2

2009 Jobvite social recruitment results 4

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 616 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.