De P&O afdeling is verantwoordelijk voor personeelswerving!?

verantwoordelijkheid recruitmentVandaag had ik een radio interview bij BNR naar aanleiding van het boek “Solliciteren via LinkedIn”. Dit nieuwe boek, wat oktober 2009 verschijnt, heb ik geschreven samen met Aaltje Vincent, een ervaren loopbaanadviseur. Een fantastisch complementaire samenwerking, maar dat terzijde.

Een van de vragen tijdens het radio interview was of men het niet opdringerig zou ervaren als werkzoekers via LinkedIn leidinggevenden gaan benaderen. Nou, laat dat een van de redenen zijn waarom LinkedIn is opgezet. Recruiters, en arbeidsmarktcommunicatiespecialisten voorop, zullen dit gedrag alleen maar toejuichen. Sterker nog, men zou dit moeten aanmoedigen!

Ik heb ten behoeve van het boek onderzocht hoeveel medewerkers er open staan om werkgerelateerde vragen te beantwoorden. Op het LinkedIn profiel kunnen gebruikers namelijk aangeven of ze open staan voor werkaanbiedingen (Career Opportunities) en/of werkgerelateerde vragen (Job Inquiries). Van de inmiddels 1,2 miljoen Nederlandse profielen geeft tweederde aan voor Job Inquiries benadert te mogen worden. Ik ga hierbij overigens vanuit dat de gebruiker dit verschil tussen deze twee opties snapt. Maar voor de volledigheid, 42% van alle LinkedIn gebruikers geeft aan open te staan voor baanaanbiedingen.

Dat lijkt goed nieuws voor banenzoekers die in hun zoektocht langs deze weg meer informatie over een bedrijf, afdeling of (verborgen) vacatures kunnen krijgen. Maar is 66% eigenlijk niet beschamend laag? Dat betekent dat 1/3 NIET benadert wil worden voor werkgerelateerde vragen. Ofwel heeft iemand een vraag over het werk wat je doet, de afdeling waarop je werkt of vacatures bij het bedrijf dan wil je daarover niet lastig gevallen worden!

Pardon? Is dit dan uitsluitend een taak van de P&O afdeling? Of de taak van je leidinggevende? Is niet IEDEREEN ervoor verantwoordelijk dat de beste talenten worden gevonden en aangenomen voor jouw team?

Als (interim) corporate recruiter kom je wel eens terecht bij bedrijven waar een vacature-over-de-HR-schutting mentaliteit heerst. Met het type leidinggevende die denkt dat de HR/recruitment afdeling het probleem wel oplost. Geen moeilijke vragen stellen (Piet gaat weg dus doe nog maar een Piet) en het mag vooral niet teveel moeite/tijd kosten. Wat zeg je? Als de kandidaat ECHT geïnteresseerd is dan wacht ie maar even op een reactie… Sorry, ik ratel nu een beetje door. Maar het punt dat ik wil maken is dat bij succesvolle organisaties een recruiting cultuur heerst. Waar de gehele organisatie actief betrokken is (en wordt) bij de werving van nieuwe medewerkers. Medewerkers, managers en directie. Alleen dan kun je als organisatie succesvol zijn om inhoud te geven aan goede arbeidsmarktcommunicatie en zo de beste talenten werven.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 616 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

8 gedachten over “De P&O afdeling is verantwoordelijk voor personeelswerving!?

  • 14/08/2009 om 01:19
    Permalink

    @Jacco even een vraagje over het ‘aan hebben staan’ van Jobinquiries en careeropportunities.

    What about de die het zijn vergeten uit te zetten na een nieuwe job of uberhaupt niet wisten dat het er was of zelfs te veranderen was?

    Heb je dat onderzocht of is het een aanname op basis van hoeveel % het aan heeft staan?

  • 14/08/2009 om 11:28
    Permalink

    @Jakolien de percentages die in dit stuk staan vermeld zijn geen aannames. Het aantal personen die ‘Job Inquiries’ en ‘Career Opportunities’ hebben aangevinkt zijn exact te achterhalen. Standaard staan deze opties overigens in LinkedIn aangeschakeld.

    Het valt mij dus op dat relatief veel gebruikers beide opties hebben uitgeschakeld. Want volgens het laatste Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt is 26,7% van de werkzame beroepsbevolking NIET op zoek. De rest is actief (9,5%) of latent (63,9%) op zoek naar een baan. Voor deze discussie vind ik het niet interessant of men wel/niet de ‘Career Opportunities’ optie aanpast zodra hun werksituatie verandert.

    Waarom denk jij dat slechts 2/3 van de LinkedIn gebruikers open staat voor ‘Job inquiries’?

  • 14/08/2009 om 11:44
    Permalink

    @Jacco, het was een vraag geen statement van mijn kant. Dat ze te achterhalen zijn snap ik alleen mijn vraag is “is het een bewuste actie” van de gebruiker en heb je dat onderzocht of is het cijfer gebaseerd op de uitkomsten van het ‘aan hebben staan”?

    De 2/3 is misschien ook nog aan de hoge kant want daar zitten zeker mensen tussen die dat aan hebben laten staan, spreek ze regelmatig die niet eens weten dat de feature er is lol.

    Veel mensen vinden LI pas echt boeiend als ze een baan zoeken merk ik. Tot die tijd veel exhibitionistisch gedrag van de “kijk mij eens veel connecties hebben die ik onmogelijk allemaal kan kennen” en veel mensen die het gebruiken als online rolodex. Dit is gebaseerd op feedback die ik krijg van klanten, kandidaten en in mijn netwerk maar geen officieel cijfer 😉

    Recruiters is natuurlijk een ander verhaal die zien LI meer en meer als een gratis of goedkoop (bij een business account) alternatief voor de cv databases. Ik waarschuw altijd wel om de juiste etiquette te hanteren zodat je een feedback score van 100 houdt!

  • 14/08/2009 om 11:58
    Permalink

    Ik vermoed dat je het antwoord al kent op je vraag maar het is een bewuste actie om deze optie(s) UIT te zetten.

    Terug naar de discussie. Vind jij het logisch dat relatief veel gebruikers NIET benaderd willen worden voor carrière gerichte vragen?

  • 14/08/2009 om 17:30
    Permalink

    Logisch niet direct.. Meer een geval van onbekend maakt onbemind en cultuur in Nederland is heel anders dan in UK of USA. Heb veel contact aldaar en daar zijn ze VEEL meer bereid je te helpen met van alles en vragen te beantwoorden.

    Ben nu bezig een nieuwe bizz op te zetten met een UK Partner en ik moet zeggen het is een verademing om zo te werken, veel meer bereid tot investeren in relatie en in de persoon. Kunnen we denk ik nog een hoop van leren. Heb ook veel zaken kennissen in de VS en ook veel oud collega’s die Amerikaans zijn en die zijn allen ook precies zo.

    We liggen altijd achter op de VS en de UK dus wellicht dat het over een aantal jaren hier ook wat ‘normaler’ is om elkaar te helpen ook al is het niet direct een vriend of bekende….

  • 14/08/2009 om 17:41
    Permalink

    Het aardige van LinkedIn is dat deze ‘gut feeling’ direct te onderzoeken is. En ik moet je op basis van deze cijfers helaas ongelijk geven:

    In de UK geeft 61% open te staan voor ‘Job Inquiries’. In de USA ligt dit percentage nog iets lager, namelijk 59%. Versus NL 66%.

  • 14/08/2009 om 18:49
    Permalink

    tja cijfers zijn zo goed als de onderzoeker en de evenwichtigheid van de groep die onderzocht wordt maar we houden de ontwikkelingen in de gaten!
    Goed weekend!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.