Recruitment activiteit(en) in LinkedIn

Er wordt veel gesproken over LinkedIn als wervingskanaal. Ook magazines en de landelijke dagbladen schrijven steeds vaker over dit fenomeen met informatie voor de banenzoeker. Nederland is dan ook wereldkampioen LinkedInnen met 7% van de populatie die een profiel heeft aangemaakt. Nog maar een jaar geleden was men bang dat zodra Recruiters actiever worden op LinkedIn dat dit het begin van het einde zou zijn. De website is nu exact 6 jaar in de lucht dus dat is een goed moment om eens de recruitment activiteiten op LinkedIn te onderzoeken.

Hoe actief zijn Nederlanders op LinkedIn?

  • LinkedIn is een van de meest bezochte websites in Nederland (top 7 volgens Ruigrok onderzoek)
  • 1,1 miljoen gebruikers waarvan ruim 6.000 Recruiters
  • +30% groei in aantal profielen de laatste 6 maanden
  • Mannen zijn vaker actief gebruiker dan vrouwen
  • Slechts 4% is jonger dan 25 jaar
  • Circa 1/3 van de gebruikers logt maandelijks in
  • Gemiddelde tijdsbesteding op LinkedIn is 6-7 minuten per dag (wereldwijd cijfer)
  • 150 vacatures worden betaald geadverteerd in Nederland. Dit waren er 250 een jaar geleden.
  • Circa 20 Nederlandse bedrijven beschikken over een Corporate Solutions Recruiter abonnement

Hoe LinkedIn nu NIET gebruiken
Ondanks het aanbod van trainingen, seminars, boeken, artikelen en blogs die over LinkedIn verschijnen heb ik zelf nog altijd de indruk dat het medium te vaak slecht, verkeerd of niet benut wordt door P&O’ers en Recruiters. Als je vind dat ik ongelijk heb dan hoor ik het graag maar hoe vaak krijg je een standaard uitnodiging? Of wat dacht je van gebruikers die niet weten hoe ze een status update moeten instellen of een uitnodiging moeten weigeren. Recruiters die ICT vacatures plaatsen in HRM groepen. Profielen die een slapend bestaan leiden. De voorbeelden zijn talloos.

Je ziet dat beeld enigszins terug in laatste 2 gebruikscijfers maar ook in de communicatie op het netwerk. Daarom hier enkele DON’Ts voor P&O’ers en Recruiters die actief LinkedIn (willen gaan) gebruiken:

1) Geen standaard brieven
Je hebt slechts één kans om een eerste indruk te maken. Het is niet zo moeilijk om mensen te bereiken, maar des te moeilijker om ze de informatie die je aanbiedt ook te laten consumeren, onthouden én er uiteindelijk ook een actie aan te laten verbinden.

2) Benader personen niet die Career Opportunities NIET hebben vermeld bij Contact Settings
Ooit gehoord van spam?

3) De LinkedIn Groups of Q&A functionaliteit misbruiken
LinkedIn is een professioneel en zakelijk netwerk. Gedraag je hier naar en ga niet bedelen. Vragen om connecties in discussie forums is misplaatst. Net als het plaatsen van advertorials hoewel dit soms interessant kan zijn voor de groep (gratis events bijvoorbeeld). Check dat wel even vooraf met de Group Manager.

4) Eis niet van anderen dat zij hun contacten zichtbaar maken
Het is aan ieder de keuze om zijn/haar contacten zichtbaar te maken voor anderen. Er zijn situaties bekend waarin een ‘open’ netwerk problemen of vervelende situaties heeft veroorzaakt. Veroordeel daarom een dergelijk persoon niet. Er kunnen goede redenen voor zijn.

Ik ben voorstander van een ‘open’ netwerk maar het praktisch nut ervan is niet groot. Sommige theoretici hechten overdreven grote waarde aan het zichtbaar hebben van je contacten op online netwerken maar dit is slechts een mening.  In ieder geval is het iedereen over een ding eens, eisen stellen aan je relaties gaat in tegen de regels van netwerketiquette.

5) GEEN HOOFDLETTERS EN ANDERE ##TEKENS## GEBRUIKEN!!!
Opvallend? Ja, gefeliciteerd. Professioneel? Niet echt. De gebruiksvoorwaarden van LinkedIn verbieden ook het vermelden van telefoonnummers, e-mailadressen of andere niet-relevante informatie in je gebruikersnaam.

6) Bedrijfslogo vs persoonlijke foto
LinkedIn is een persoonlijk netwerk. Mensen kopen van mensen, net als bedrijven. Een zakelijke pasfoto (geen vakantie foto) wekt vertrouwen en maakt je profiel echt persoonlijker. Een bedrijfslogo geeft sterk de indruk dat je iets wilt verkopen.

7) Vraag niet of LinkedIn een zinvol wervingskanaal is
Wakker worden! Die vraag stelden we 2 jaar geleden. Het werkt alleen als je het gebruikt. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van succesverhalen op het internet (UPC), in artikelen (Elsevier) en zelfs via verkiezingen (CSN). Sceptisch zijn mag maar de kracht van (online) sociale netwerken en waarom het actief benaderen van kandidaten een uitstekende wervingsaanpak is, behoeft eigenlijk geen uitleg meer.

Ondanks deze kleine irritante zaken ben ik heel positief over de ontwikkeling van LinkedIn als wervingskanaal. Want negatieve ervaringen hoor ik nauwelijks en ook de (Recruiter) spam valt reuze mee. De Recruiters die het actief en goed gebruiken zijn zonder uitzondering zeer positief. Bureau Recruiters die leven van CV database search hebben LinkedIn natuurlijk al lang omarmd. Toch denk ik dat het nog zeker jaren duurt voordat online sociale netwerken een flink aandeel krijgen in de directe werving door bedrijven. ‘Common sense does not mean common practice’.

© 2008 Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.