Recruitment PR en Arbeidsmarktcommunicatie

Werknemers die vertellen hoe fantastisch het is om bij een organisatie te werken zijn een uitstekende manier om je employer brand te versterken. Testimonials van medewerkers op de carrièresite is slechts een van de manieren om dit te beïnvloeden. Maar je bent als werkgever nog veel geloofwaardiger als anderen vertellen dat je een geweldig bedrijf bent om voor te werken.

Een prachtig voorbeeld van hoe McDonalds slim gebruik maakt van gratis PR stond gisteren in het nieuws. En inmiddels hebben andere media dit overgenomen. Want McDonalds heeft sinds kort (weer) een nieuwe ambassadeur erbij, Luke Pittard. Luke is een ex-medewerker die, nadat hij miljonair werd door het winnen van de loterij, terugkeert op zijn oude stekje. Hij is nu voor 7,50 euro per uur hamburgers aan het bakken terwijl de rente die hij krijgt van de 1,7 miljoen euro uit de loterij hoger is! De reden? Hij mist zijn oude collega’s te veel. Hij vroeg McDonalds terug te mogen komen. „Ik hield van mijn werk, voordat ik miljonair werd en ik ben echt gelukkig dat ik weer terug ben.” (Telegraaf)

Deze recruitment PR is een onder benut middel dat ongelooflijk sterk werkt. Sterke productmerken zijn immers niet altijd merken waar een banenzoeker als eerste aan denkt als werkgever. Financiële instellingen bijvoorbeeld hebben last van dit etiket als men op zoek gaat naar IT’ers terwijl ze tot de grootste IT werkgevers van Nederland behoren. Toch kun je dit beeld beïnvloeden op verschillende manieren:

Word-of-mouth marketing: dit ‘virale’ proces start intern met eigen medewerkers, ex-medewerkers maar ook klanten, leveranciers die positief over je bedrijf als werkgever praten. Een goed employee referral programme (of bonusregeling) kan dit steunen.

Word-of-mouse: dankzij online user-generated content zoals blogs, podcasts, forums, YouTube en social networking wordt dit kanaal steeds belangrijker. Dit zou dan ook moeten worden aangemoedigd.

Professionele media: feitelijk alle (onafhankelijke) berichtgeving van media over je bedrijf. Het schrijven van artikelen, onderzoeken publiceren, spreken op professionele evenementen, awards en rankings helpen om meer media aandacht te krijgen en als top-werkgever te positioneren.

Bovenstaande zaken hebben allemaal met elkaar gemeen dat het kosteloze manieren zijn om een verhaal te vertellen. En dat is uiteindelijk het belangrijkst om op lange termijn aan een sterk werkgeversmerk te bouwen. Want verwar adverteren niet met employer branding! Met adverteren kun je namelijk geen verhaal vertellen (maar wel versterken).

Public Relations (PR) is gebruikmaken van interne en externe communicatie om een positief imago te creëren. Met PR bevorder je successen, minimaliseer je het effect van negatieve berichtgeving, zoek je publiciteit, maak je promoties bekend of speel je in op speciale gebeurtenissen. PR heeft dus ook een signaalfunctie om trends en issues uit de buitenwereld op te merken en ernaar te handelen.

Recruiters en arbeidsmarktcommunicatiespecialisten zouden wat dat betreft eens vaker mogen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om een krachtig authentiek verhaal te vertellen over je geweldige bedrijf, bij voorkeur samen met de Marketing, Communicatie of PR afdeling. Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar meer bijzondere voorbeelden van goede recruitment PR.

Bij McDonalds hebben ze “Public Relations” al goed voor elkaar:

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.