Concurrentieanalyse via LinkedIn

LinkedIn heeft de laatste maanden veel nieuwe functionaliteiten toegevoegd zoals wederzijdse introducties, Status Updates, Mini profielen, RSS feeds. Het heeft tevens een nieuwe lay-out gekregen. De nieuwste extra functionaliteit heeft betrekking tot de bedrijfsinformatie die op LinkedIn is te vinden, ofwel Competitive Intelligence. Hoewel LinkedIn dit liever Company Profiles noemt.

Het verzamelen van bedrijfsinformatie van je concurrenten is nu wel heel eenvoudig geworden met de meer dan 160.000 bedrijfsprofielen die via Company Profiles zichtbaar zijn. Een bedrijfsprofiel is beschikbaar zodra je op een bedrijfsnaam klikt, bijvoorbeeld als je het profiel leest van iemand. Het bevat een korte samenvatting van het bedrijf (afkomstig van Capital IQ en BusinessWeek) aangevuld met veel data en statistische gegevens uit LinkedIn. Dit is wat er momenteel getoond wordt:

  • Alle medewerkers van het desbetreffende bedrijf in je persoonlijke netwerk (tot en met derde graad)
  • Een selectie van nieuwe medewerkers
  • Recente promoties binnen het bedrijf
  • Populaire profielen, bijvoorbeeld van personen die vaak in het nieuws zijn, vermeld staan in weblogs, deelnemen in groepen, en/of frequent in de zoekresultaten of activiteiten van het LinkedIn netwerk verschijnen. Deze persoonlijke profielen worden dus het meest gelezen op LinkedIn!
  • Een lijst met bedrijven waarvan de meeste medewerkers hebben gewerkt voordat ze in dienst traden bij dit bedrijf.
  • Een lijst met bedrijven waarvan de meeste medewerkers hebben gewerkt naar toe gaan als ze uit dienst treden bij dit bedrijf.
  • Overzicht van relevante bedrijven waarmee de meest medewerkers een connectie mee hebben
  • Financiële data en openbare bedrijfsinformatie als aantal medewerkers en website adres (indien beschikbaar)
  • Geadverteerde banen op LinkedIn

Tevens zijn er veel interessante trends te vinden van de LinkedIn gebruikers van het desbetreffende bedrijf, zoals:

  • Wat zijn de locaties/regio’s waar de meeste medewerkers wonen
  • Meest voorkomende functietitels in percentages uitgedrukt
    Lijst met scholen en universiteiten waar de meest medewerkers hebben gezeten (inclusief percentage)
  • Gemiddelde leeftijd en de verdeling man/vrouw

Niet voor alle bedrijven zijn deze gegevens beschikbaar omdat het mede afhankelijk is van de grootte en soort (beursgenoteerd of niet) bedrijf. Maar zeker is dat deze concurrentieanalyse interessante gegevens oplevert en slimme recruiters en verkopers hier gebruik van zullen maken.

Bovendien, wat je nu ziet is nog maar het begin. Want ook de banenzoeker wordt niet vergeten. Om de communicatie te verbeteren voor bedrijven met klanten, partners en (potentiële) medewerkers zal men in de nabije toekomst modules toevoegen waarmee je zelf de bedrijfspagina kunt inrichten met foto’s en video’s. Daarmee krijgen we boeiende nieuwe arbeidsmarktcommunicatie mogelijkheden op LinkedIn voor een interessante doelgroep.

In het binnenkort te verschijnen boek “Recruitment via LinkedIn” (ISBN 9789035242661) zal nog meer informatie over employer branding, de ingebouwde tools en belangrijke ontwikkelingen te lezen zijn. Benieuwd naar deze verdieping? Lees hier meer over.

© 2008 Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 616 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.