Werving via Hyves

Het is officieel, Hyves heeft meer dan 5 miljoen leden. En dat niet alleen, het is ook gemeten naar surfgedrag de nummer 8 best bezochte website in Nederland en heeft meer pageviews dan Google.nl . Heel bijzonder voor een website die pas opgericht is in Oktober 2004. Gefeliciteerd en applaus!

Nog enkele feiten & cijfers (November 2007):
• Ruim 73 procent van de mensen met een profiel op internet is lid van vriendennetwerk Hyves
• 33% van de Nederlandse beroepsbevolking geeft aan sociale netwerken te gebruiken
• 74% van de leden logt minimaal 1x per maand in bij Hyves
• Maandelijks komen er ongeveer 250.000 mensen bij
• Er zijn 280.000 aparte groepsprofielen
• Meer dan 1,5 miljoen leden kijken dagelijks naar hun Hyves profielpagina
• waarvan 51% van alle 13-34 jarigen, 26% van alle 35-49 jarigen, 11% van alle 50+ers en 36% van alle hoogopgeleiden
• Gemiddelde leeftijd is 23, 45% single, 40% relatie en 15% getrouwd
• Opleidingsniveau is 40% HBO, 35% Universiteit, 15% MBO, 10% overig
• 1 op de 6 bedrijven blokkeren Hyves toegang op het werk

Tijd om eens terug te kijken op deze succesvolle Nederlandse sociale netwerksite met hoog entertainmentgehalte. Zo heb ik de diverse recruitment blogs er nog eens op nagelezen. Ik moet concluderen dat het ontbreekt aan succesverhalen over het structureel inzetten van Hyves op het gebied van werving. Daar tegenover staan wel veel artikelen over onbenutte kansen en mogelijkheden die Hyves zou bieden.

En het moet gezegd worden, van LinkedIn ken ik wel Nederlandse voorbeelden waarmee structureel aan de instroombehoefte voldaan kan worden met kwalitatieve kandidaten. Niet omdat LinkedIn geschikt is als advertentiemedium (aandacht opeisen werkt niet) maar meer als een hoog kwalitatieve CV database met professionals. Zo is er een A-merk in Nederland dat 80% van alle hires via LinkedIn aanneemt door deze gericht en actief te benaderen! De andere 20% komt via het offline via-via netwerk.

Echter bij Hyves lijkt de geslaagde inzet beperkt te blijven tot arbeidsmarktcommunicatie d.w.z. pogingen om bedrijfscommunities op te zetten, een enkele banner campagne of een toevalstreffer na het plaatsen van een vacature. Het helpt ook niet dat ‘geavanceerd zoeken’ in Hyves niet zo, uhm, geavanceerd is. Het vinden en kwalificeren van potentiële kandidaten is lastig. Andersom, het netwerken naar een baan zie ik nog weinig gebeuren.

De conclusie van Michiel Gerbranda in zijn scriptie dat “Privé-netwerken zijn vooral geschikt voor laagdrempelige communicatie, maar bieden weinig mogelijkheden voor het selecteren van geschikte kandidaten“ geldt zeker nog voor Hyves. Of moeten we juist blij zijn als Hyves niet voor massa reclame gebruikt wordt maar enkel voor persoonlijke communicatie?

© 2007 Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 627 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.