20 valkuilen van een recruitmentsysteem implementatie

Een recruitmentsysteem kiezen is niet makkelijk. Heel wat werkgevers vallen voor software die in de praktijk toch niet zo eenvoudig werkt als de leverancier had voorspeld. Of gebruiken maar de helft van alle mogelijkheden. Daarom bij deze: tien do’s en don’ts bij de implementatie van een recruitmentsysteem, als je een kat in de zak wilt voorkomen:

Doen!

  1. Maak duidelijk dat HR/Recruitment eigenaar is van het project.
  2. Communiceer veelvuldig gedurende het project om enthousiasme te creëren
  3. Overweeg compliance eisen en voorschriften vroeg in het project.
  4. Documenteer en beheer gedetailleerde processen en projectplan met duidelijke taken en verantwoordelijkheden.
  5. Maak een formeel communicatie plan.
  6. Organiseer een team van superusers die kunnen fungeren als “ambassadeurs” voor het project en systeem.
  7. Test het systeem grondig vanuit zowel een technische en functionele oogpunt, voorafgaand aan de live-gang, en overhaast deze niet.
  8. Identificeer vooraf welke rapporten en statistieken je wilt verzamelen en delen.
  9. Herhaal senior executive buy-in gedurende de project-cyclus.
  10. Identificeer escalatie-kwesties en “show-stoppers” vroegtijdig om een vertraging in de implementatie te minimaliseren.

Niet..

  1. Een project manager inhuren die beperkte of geen ervaring heeft.
  2. Een projectplan maken dat meetbare mijlpalen en tijdshorizon mist.
  3. Vertrouwen op de verkoper als het gaat om inhoud of sjablonen. One size doesn’t fit all.
  4. Vergeten dat er culturele verschillen bestaan met talen, locaties en communicatie stijlen.
  5. Alle modules voor alle bedrijven in een keer implementeren, tenzij er voor voldoende opleiding verzorgd kan worden.
  6. Toegang geven tot het systeem als er niet gesegmenteerd is op behoeften van managers, agencies of andere gebruikers van het systeem.
  7. Een communicatieplan maken zonder buy-in van het team met daarin de beste manier om het systeem bekend te maken, zowel intern als extern.
  8. Een projectplan maken dat afwijkt van het plan van de verkoper.
  9. Live gaan zonder end-user feedback over de look en feel van het systeem.
  10. De opleidingsstrategie overlaten aan de handen van de verkoper.

Lees ook: 10 aandachtspunten bij de implementatie van een recruitmentsysteem.

Tekst: Jacco Valkenburg (Recruit2) en Martijn Hemminga (Recruitmentsystemen.nl)

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitment expert en een van Nederlands bekendste auteur en blogger op dit gebied. Hij schreef 5 vakboeken waaronder het eerste Nederlandstalige boek over (Recruitment via) LinkedIn en recent ‘Recruitment 3.0‘. Via Recruit2 helpt hij organisaties – zoals Knab, TomTom, KPN, Canon e.a. – succesvol bij het verbeteren of uit handen nemen van hun personeelswerving, van strategie tot realisatie. Hij is ook docent bij Recruiter University, Inholland Academy opleiding HRM en CRKBO geregistreerd.

Jacco Valkenburg has 621 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

2 gedachten over “20 valkuilen van een recruitmentsysteem implementatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.