Social Media Recruitment ROI op langetermijn

Investeren in Social Media, wat levert dat nou op? Een logische vraag van organisaties want tijd, geld en middelen zijn schaars.

Voordat ik probeer deze vraag te beantwoorden wil ik eerst mijn eenvoudige definitie van online sociale media geven om verwarring te voorkomen:

Online Social Media bieden platformen aan waarmee gebruikers kunnen communiceren en informatie met elkaar kunnen delen.

Punt. Laten we het niet ingewikkelder maken dan het is. Het verschil met telefoon en email is dat het openbaar en vastgelegd is. Voorbeelden van social media platformen zijn LinkedIn, Twitter, Youtube en Hyves.

Is dit nieuw? Ja en nee. Persoonlijk netwerken doen we allemaal en de hele dag door en is al zo oud als de mensheid. Netwerken is een activiteit waarin je aandacht geeft en vraagt aan persoonlijke relaties. Iedereen onderkent ook het belang van relaties/netwerken. Met social media hebben we tools in handen gekregen waardoor dit een extra dimensie heeft gekregen en effectiever plus informatiever kan. We zijn sinds 2007 wat betreft het gebruik over het Tipping Point heen en is er geen weg meer terug. Negeren is geen optie meer want medewerkers van je organisatie hebben online netwerken al massaal omarmd. Hoe kun je als organisatie deze nieuwe media goed benutten op de korte en lange termijn? Ik probeer hier en in een volgende artikel mijn visie op te geven.

Lange termijn ROI van Social Media

Het is niet toevallig dat ik begin met mijn visie op de Return of Investment (ROI) op de lange termijn. Want het kost tijd voordat de effecten van goed gebruik van social media zichtbaar en meetbaar zijn. De Investment die organisaties dienen te maken is ook voornamelijk in tijd. Je hebt tijd nodig om aan Public Relations of het Employer Brand te werken. Hetzelfde geldt voor individuen die een Personal Brand op willen bouwen. Dat betekent een langetermijnvisie en strategie.

Maar wat is de Return die je terug krijgt voor die tijdsinvestering? In eerste instantie is dat tijd, ofwel aandacht. Het ruilmiddel is tijd. Tijd om kennis te maken. Arbeidsmarktcommunicatie-specialisten en ervaren Recruiters begrijpen ook heel goed dat arbeidsmarktcommunicatie de belangrijkste langetermijnstrategie is. Om dat verhaal te vertellen zijn social media zeer geschikt vanwege de multimedia mogelijkheden, groot bereik en virale effecten. Sociale netwerken hebben een steeds grotere impact op merkbeleving en imago. Branding en PR, de mening van anderen, heeft een sterke invloed op de doelgroep en is krachtiger dan adverteren. Daarom ben ik ook zo enthousiast over bloggen (op platformen als Ning en Mindz) of Twitter (een micro-blog) voor bedrijven. Een probleem is dat de meest organisaties zielloos zijn en geen verhaal te vertellen hebben maar dat terzijde.

Het grote voordeel voor werkzoekenden is dat zij veel beter geïnformeerd een beslissing kunnen nemen. Uiteindelijk is het veranderen van baan een van de grootste beslissingen in iemands leven en dat word nog al eens vergeten. Met social media kun je veel meer contact momenten en interactie creëren.

De investering in social media levert dus in eerste instantie een niet-financiële impact op. Pas op een later moment zullen de positieve effecten merkbaar zijn, net als bij andere PR of arbeidsmarktcommunicatie activiteiten. Het voordeel is wel dat met behulp van internet tools de vraag is te beantwoorden wie het bericht heeft gelezen, of het werd gedeeld, de waardering ervan, een dialoog opleverde of het merk versterkt heeft.

Het blijft een uitdaging om de financiële impact vast te stellen maar dat is niet onmogelijk (zie onderstaande presentatie).

[slideshare id=1902502&doc=olivierblanchard-basicsofsocialmediaroi-090824230322-phpapp01]

Online social media zijn in de basis gratis en in die vorm al heel effectief als communicatiekanaal. Natuurlijk kun je ook geld uitgeven op online sociale netwerken en gaan adverteren. Je moet daar adverteren waar je doelgroep zit. Dit kan relatief kostenefficiënt op netwerken als Hyves ten opzichte van traditionele manieren van adverteren. Simpelweg omdat de meeste doelgroepen goed zijn te bereiken langs deze weg en het effect direct meetbaar is. Je kunt ook de aanvullende diensten kopen die men aanbiedt om social media als wervingsmiddel effectiever in te zetten en op deze manier tijdwinst te besparen.

Delen is het nieuwe adverteren

Wat zijn concreet de mogelijkheden voor Recruiters en AMC specialisten? Je kunt beginnen met nadenken over het creëren van content dat interessant genoeg is om te worden verspreid en gedeeld. Je kunt denken aan creatieve campagnes, bedrijfsvideo’s op Youtube, foto’s van de werkplek op Flickr, online business games of recruitment events.

Inspiratie nodig? Op Mashable staan 35 voorbeelden van Corporate Social Media gebruik.

Elke marketeer weet dat het lanceren van een website, campagne of advertentie de eerste stap is. Laten we daarom het doel niet vergeten en dat is kennismaken. Dat betekent een verandering in de manier van denken in zenden naar het starten van een dialoog. Kennismaken door kennis te delen.

Dat gaat veel verder dan het over de schutting gooien van een vacature. Het vraagt om betrokkenheid van alle medewerkers van het bedrijf. Gelukkig gebruiken deze al massaal social media dus dit zou in principe geen of een kleine extra investering hoeven te zijn. Dat betekent actief zijn in bestaande communities of zelf deze opstarten. Organisaties die nu investeren in kennismaken zullen in de toekomst hiervan sterker profiteren.

Is er dan geen resultaat op korte termijn te halen? Jazeker wel maar daarover meer in een volgende blogposting.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

4 gedachten over “Social Media Recruitment ROI op langetermijn

  • Pingback:Verslag ERE Expo 2009 Fall – eerste dag « Recruiting Roundtable

  • 11/09/2009 om 11:48
    Permalink

    Jacco,

    Leuke post. Helemaal eens ook met je betoog. Je geeft aan dat content de nieuwe valuta wordt. Die mening deel ik ook, echter voorwaarde is wel dat deze relevantie heeft anders blijft het nog steeds pushen van informeren en dat is in mijn optiek gelijk aan adverteren. Wanneer je uitgaat van relevante content ga je van ADverteren naar ACTIveren en dat wil je volgens mij bereiken; je doelgroep omarmt je bericht / brand

  • 18/09/2009 om 18:13
    Permalink

    Het zal ongetwijfeld te meten wat het ROI zal zijn, maar dan moet je er wel behoorlijk onderzoek naar doen en met name specificeren en – moeilijk – toevalligheden proberen uit te sluiten.
    Wel een interessant item voor mij. Ik coordineer bij Saxion hogeschool een minor Human Resources Accounting (HRA). HRA ligt op het raakvlak van HRM en accountancy (waarbij ROI van belang is). Als er onder de lezers van dit nieuws functionarissen zijn die het interessant zouden vinden om (zonder kosten) onze minor-studenten eens deelonderzoeken te laten doen naar het ROI van social media recruitment en daarbij als opdrachtgevers willen fungeren: ik houd me gaarne aanbevolen. (e.vansoest @ saxion.nl)

    mvg,

    By Erik van Soest lecturer HRM/M&O at Saxion University for professional education te Deventer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.