Alles wat je wil weten over LinkedIn – Nederlandse feiten & cijfers 2012

Welke trends zijn er te bespeuren afgelopen jaar bij LinkedIn-gebruik in Nederland? Hoeveel leden heeft de online netwerk nu echt? En hoe gebruikt men deze site?

Na een jaar kunnen we de balans opmaken (zie LinkedIn cijfers 2011). Wist je dat de site LinkedIn.com nu 2.864.070 Nederlandse leden heeft? Een groei van bijna 750.000 Nederlanders of +35 procent. Gemiddeld melden zich elke dag nog 2.000 nieuwe Nederlandse leden aan.

Het aantal unieke, direct gemeten, maandelijkse bezoekers op LinkedIn.com blijft groeien (zie afbeelding hierboven). Note: de dip in de zomer en kerstperiode is typerend voor internetgebruik tijdens vakantieperiodes.

LinkedIn.com krijgt nu regelmatig 600.000 unieke bezoekers per dag uit Nederland. Opvallend is dat de site nog net geen 3 miljoen Nederlandse leden heeft maar wel 4 miljoen unieke bezoekers heeft per maand. Hiermee zijn we nog steeds het meest actieve land, alleen uit de USA, UK en India komt meer bezoek, en hebben we de hoogste participatiegraad op dit internationale professionele zakelijke netwerk!

Meer interessante LinkedIn cijfers in Nederland:

  1. Het percentage van de gebruikers op van thuis uit te loggen / werk: 34% zakelijk / 66% thuis
  2. 1% van de ‘verslaafden’ zijn verantwoordelijk voor 29% van alle pagina bezoeken
  3. Tijdsbesteding van gebruikers op de site is nauwelijks veranderd: 7.27 minuten per dag (3-maands gemiddelde)
  4. Een nederlandse bezoeker komt gemiddeld 3,09 (was 3,34) keer per maand op de website
  5. 3 op de 4 gebruikers staat open om benaderd te worden voor ander werk (76% Career Opportunties). Dit was 69% en is een substantieel sterke stijging in een jaar.
  6. De grootste superconnectors van Nederland zijn Guy M. Pinckaers, Jan Mulder, Gordon Lokenberg, Cezar Maroti en Jan Karel Kleijn. Zij hebben het maximaal aantal toegestane connecties van 30.000.
  7. De meest actieve branches: IT (133.456), Ziekenhuizen & Zorg (88.540), Financiële diensten (77.266) en Overheidsadministratie (74.148)
  8. De meesten hebben ooit bij ABN AMRO Bank N.V. (30.060) gewerkt, gevolgd door KPN (20.572) en Philips (19.675).
  9. Maar liefst 29% werkt minder dan een jaar bij de huidige werkgever. 10% werkt 10 jaar of langer voor hetzelfde bedrijf.
  10. Bedrijven met de meeste Nederlandse leden:
  • ABN AMRO Bank N.V. (13.388)
  • ING Nederland (10.607)
  • Philips (10.285)
  • Rabobank (9.316)
  • KPN (8.004)
  • KLM (5.815)
  • Achmea (5.507)
  • TU Delft (5.455)
  • UWV (5.232)
  • Universiteit Utrecht (4.921)
  • Improfit (4.839)

De grootste LinkedIn groepen op dit moment:

83,516 members | Recruitment Consultants and Staffing Professionals
63,016 members | Iedereen Elke Dag Plezier
32,762 members | Freelance opdrachten
23,358 members | Dutch ICT Professionals
22,557 members | Vastgoed Nederland

Altijd al willen weten wat men komt doen op LinkedIn.com? Nou, de meesten komen enkel om profielen te bekijken en berichten te lezen maar een bezoeker bekijkt ook relatief veel vacatures en berichten in groepen.

© 2012 Jacco Valkenburg. Peildatum 9 januari 2012. Wil je meer weten over de mogelijkheden om met LinkedIn effectief personeel te werven? Mis onze masterclass Recruitment via LinkedIn niet!

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

16 gedachten over “Alles wat je wil weten over LinkedIn – Nederlandse feiten & cijfers 2012

  • 10/01/2012 om 13:07
    Permalink

    Is er ergens ook informatie over de 1% verslaafden? Dit zullen voornamelijk recruiters en uitzendbureaus zijn, wellicht leuk om daar eens in te duiken.

  • 10/01/2012 om 19:39
    Permalink

    Jacco,

    Mooi overzicht.
    Heb je ook cijfers over het mobiele gebruik van de LinkedIn app voor iPhone/iPad?
    Gezien de ”mobilisering” die hand over hand toeneemt is het interessant om te weten in hoeverre men gebruik maakt van de normale website versus de mobiele variant.

    Groet,

    Kees

  • 10/01/2012 om 20:10
    Permalink

    @Jan-Willem Dat lijkt een logische aanname maar vergeet ook niet verkopers, marketeers en netwerkers / social media enthousiastelingen (o.a. onder groepsmanagers te vinden).
    @Kees Mobile is goed voor 13% van het bezoek. Dat is aanzienlijk lager dan Facebook (44%) en Twitter (55%).

  • 10/01/2012 om 20:29
    Permalink

    toch is het een trend voor jezelf als je een nieuwe uitdaging zoekt, je wordt op deze mannier zelf benaderd, en het wordt op zich ook een beetje een normale zaak als je een bepaald niveau hebt dat je een account hebt bij linkedin

  • 11/01/2012 om 11:07
    Permalink

    Leuk om te zien wat een explosieve groei deze site heeft doorgemaakt. Steeds meer mensen zien de mogelijkheden van LinkedIn.

  • 17/01/2012 om 12:03
    Permalink

    Jacco,

    Ziekenhuizen & Zorg is één van de meest actieve branches. Bedoel je met ‘meest actieve’: aantallen postings, reacties etc.? En heb je – toevallig – onderzocht of huisartsen ‘actief’ zijn binnen dit deze branche?

  • 17/01/2012 om 12:19
    Permalink

    @Sietze Met actief wordt enkel het aantal leden bedoeld (per branche), niet de mate van activiteit van leden.

    Met een search op ‘huisarts’ zie ik 1453 leden en hiervan zijn er 369 werkzaam in de Hospital & Health Care branche. Ik kan me voorstellen dat men ook andere functietitels gebruikt in ziekenhuizen dus het is aanemelijk dat er (veel) meer zijn.

  • 26/01/2012 om 09:58
    Permalink

    Op deze pag zie ik dat er bijna 3.000.000 gebruikers zijn en als ik doorklik op alles wat je wilt weten over cijfers dan staan daar andere getallen. Ruim 2.000.000 cijfers.
    Wat is juist? Waar komen de verschillen vandaan?

  • 26/01/2012 om 10:10
    Permalink

    @Mirjam Bedoel je doorklik naar LinkedIn cijfers 2011? Dat is exact een jaar geleden.

  • 08/02/2012 om 12:47
    Permalink

    Jacco, is de gemiddelde tijdsbesteding per dag, per week, per maand? en hoe staat dit in verhouding tot de gemiddelde tijdsbesteding van anders Social networking platforms?

  • 08/02/2012 om 13:48
    Permalink

    @Farah de 7:27 tijdsbesteding is per dag. Ik heb het nu toegevoegd aan het artikel.

    Op Facebook is dit veel hoger, 24:34 minuten, en op Hyves brengt men steeds minder tijd door en bedraagt nu 7:14 minuten (-24% dan de periode ervoor). Op Twitter.com ligt het nog iets lager (6:58) maar dat is te verklaren doordat velen dit netwerk gebruiken via applicaties en niet op de website komen.

  • Pingback:Alles wat je wil weten over Facebook in Nederland – Feiten & Cijfers 2012 | Recruiting Roundtable Nederland

  • 21/10/2012 om 17:21
    Permalink

    Facinerend, ben benieuwd hoeveel mensen van baan veranderen door LinkedIn en niet meer door “old fashioned” solliciteren per brief.

  • Pingback:Alles wat je wil weten over LinkedIn – Nederlandse feiten & cijfers 2013 | Recruiting Roundtable Nederland

  • 22/03/2013 om 12:21
    Permalink

    Erg interessante infographic, moet een presentatie houden over waarom ik juist LinkedIn kies als netwerk om mijn blog te promoten. Heel erg veel aan gehad, bedankt!

  • Pingback:Alles wat je wil weten over LinkedIn in Nederland 2014

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.