Pleidooi voor de korte motivatiebrief nieuwe stijl; “do it!”

Sollicitanten lijken de moeite tot het schrijven van een gerichte motivatie niet meer te (willen) nemen. ‘Ze krijgen immers tòch weer zo’n standaardafwijzing, waarom al die moeite voor niets’. Recruiters gaan er prat op dat ze enkel op het cv letten en de brief niet eens lezen. ‘De brief is toch standaard en voegt niets toe’. Deze stellingname roept sollicitanten natuurlijk niet ècht op om er werk van te maken.

Bureaus die webbased competentiescans aanbieden, doen er soms zelfs nog een schepje bovenop. ‘Leg de motivatie en het cv naast u neer. Het gaat om competenties, die haal je niet uit het cv en de motivatie’. Betaalde sollicitatiebrieven werden eind 2013 als zwaar onvoldoende beoordeeld door consumentenprogramma Kassa. Bijna oplichting en geen garantie dat spelfouten ontbreken. Eén van de bureaus maakt zelfs met hetzelfde gemak liefdesbrieven op bestelling. De overeenkomst met een motivatiebrief lijkt ver te zoeken. Resultaat: de sollicitatiebrief heeft ondertussen om verschillende redenen een imagoprobleem. Zonde, hier kan namelijk wèl het onderscheidend vermogen in zitten. De hoogste tijd voor een pleidooi voor een korte motivatiebrief dus. Of is een elevator pitch populairder en minder negatief besmet?

Tijden veranderen, de manier van solliciteren ook. De valkuilen die ontstaan door onder andere het gemak en de toegankelijkheid van vacaturebanken, social media en apps benoemde ik al eerder. Het gegeven dat een werkgever graag ziet dat je moeite hebt gestoken in een weloverwogen sollicitatie is echter niet anders dan in de periode dat er enkel geschreven brieven en cv’s in de postbus vielen. Zet de aversie daarom aan de kant en maak er werk van. Het loont vroeg of laat!

Ooit stond er in de literatuur dat je in een sollicitatiebrief onder andere moest vermelden ‘waar je de vacature hebt gevonden’. Dit soort instructies leiden inderdaad tot een weinig inspirerende opening. “Naar aanleiding van uw advertentie d.d. 12 februari in ….” scoort inderdaad niet meer. Ondanks dat het UWV dit nog steeds op nummer 1 heeft staan op haar website onder het hoofdstuk ‘hoe schrijf ik een sollicitatiebrief’. Wat voegt wel wat toe?

13 tips voor een motivatiebrief

  1. Met stip op nummer 1; schrijf überhaupt een korte motivatie, dit is onderscheidend. Je behoort al snel tot gemiddeld zo’n 40% van de respondenten;
  2. Wees authentiek en persoonlijk, schrijf een motivatie die ècht bij je past. Vergeet alle standaard formats op internet en wees origineel;
  3. Verdiep je in de actualiteit bij het bedrijf en laat speels blijken dat je op de hoogte bent;
  4. Probeer clichés te voorkomen, denk bijvoorbeeld aan ‘flexibel’, ‘enthousiast’ en ‘no nonsens mentaliteit’. Ook al heeft de werkgever deze nietszeggende kreten in de advertentie opgenomen;
  5. Laat de bron bij voorkeur achterwege; leuk voor de statistieken, maar papiervervuiling en per saldo minder interessant. Je hebt de vacature immers gevonden omdat je bovenop het nieuws zit;
  6. Som je cv niet nogmaals op, die heb je immers separaat al opgesteld op maximaal 2 A4;
  7. Mocht je cv in relatie tot de vacature vragen oproepen, neem het heft in eigen hand en probeer de vragen bij voorbaat weg te nemen;
  8. Solliciteer je bijvoorbeeld vanuit Amsterdam op een vacature met standplaats Nijmegen? Geef dan aan dat je per 1 maart a.s. in Nijmegen gaat wonen, indien van toepassing uiteraard;
  9. Richt je kort op de gevraagde kerncompetenties, tenzij deze al in het cv staan toegelicht;
  10. Bied motivatie en cv in pdf aan, opdat de opmaak niet kan verspringen door de printer bij de werkgever;
  11. Laat de motivatie (evenzo het cv) checken door anderen op taalfouten en consistentie;
  12. Laat geen betaalde sollicitatiebrief opstellen, die scoren een dikke onvoldoende en zijn per definitie niet origineel en authentiek;
  13. Wees eerlijk over je huidige situatie, vanuit een werkloosheidssituatie solliciteren is anno 2014 geen doodzonde. Hierover liegen is erger als dit tijdens het gesprek blijkt……

Zijn bovengenoemde punten gesneden koek en geen nieuws? Uitstekend! Blijf dan vooral tijd en aandacht besteden aan de motivatie. Denk je dat bovenstaande overdreven is? Helaas; op ieder functieniveau zien we dagelijks voorbeelden van hoe het niet moet in die pakweg 40% van de sollicitaties waar nog een vorm van een motivatie bij zit. De overige reacties leggen we overigens niet aan de kant, maar het is wel een gemiste kans om een onuitwisbare en persoonlijke eerste indruk achter te laten. Een gemiste kans om de sollicitatie vooraf gericht kracht bij te zetten. Beter dan achteraf.

Na een afwijzing krijgen we namelijk nog wel eens een vlammend mondeling betoog waarom de afwijzing onterecht is. Dàn komt er ineens wel additionele informatie op tafel, waar de sollicitant niet eerder de moeite voor had genomen om deze kort op te sommen. Die moeite zou een ieder eigenlijk vanaf morgen op het juiste moment (=vooraf) moeten nemen in de zoektocht naar een nieuwe ‘uitdaging’. Voorkom dit woord overigens in de zinsnede ‘ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging’ in de motivatie. Da’s dus weinig onderscheidend…

Edwin Klomp

Dagelijks enthousiast en vol overgave actief met loopbaanprogramma's, mobiliteit, selecteren, boeien, binden en (laten) groeien van mensen. Ruim 25 jaar ervaring en passie voor strategisch HRM beleid, assessments en executive search. Co-owner en adjunct directeur www.ASBR.nl

Edwin Klomp has 31 posts and counting. See all posts by Edwin Klomp

22 gedachten over “Pleidooi voor de korte motivatiebrief nieuwe stijl; “do it!”

  • 12/02/2014 om 12:22
    Permalink

    Hoi Erwin,

    Erg goed artikel! De tips die je geeft zijn spot on. Wat mij betreft is een motivatie wel degelijk een manier om je als kandidaat te onderscheiden; althans, ik let er op. Daarbij gaat het mij in het dagelijks werk niet zo zeer om de lengte maar vooral om de relevantie van wat er staat. Het moet een passend en concreet beeld scheppen waarom je de baan zo graag wilt, waarom deze bij jou past en het moet de meest voor de hand liggende twijfels over de aansluiting wegnemen. Het zou overigens ook interessant zijn om dit soort regels los te laten op de gemiddelde vacaturetekst waar de sollicitant zijn motivatie om moet baseren. In beide gevallen is mijn ervaring dat ongeveer slechts één op de twintig teksten een daadwerkelijk helder inzicht verschaft. Ruimte zat om te onderscheiden!

    Groet, Wouter

  • 12/02/2014 om 14:34
    Permalink

    Dag Wouter,
    Dank voor de feedback en ik ben het met je eens: een BEKNOPTE motivatie is voldoende. Het pleidooi had niet tot doel om sollicitanten twee A4 vol te laten schrijven. Ook dàt is niet anno 2014…..
    Over die wervingsteksten alleen al kun je 15 blogs schrijven. Zag vandaag bijvoorbeeld weer bij een uitzendbureau uit de top 3, een landelijk werkend W&S bureau èn een regionale speler `pré´…. #hardnekking #hetbestaatnogsteeds.

    PS; in die wervingsprofielen stond ook ‘flexibel’, ‘enthousiast’ en ‘no nonsens mentaliteit’…..

  • 13/02/2014 om 01:10
    Permalink

    Een helder verhaal……wat echter niet wordt vermeld is dat veel bedrijven niet eens de moeite nemen om een standaardafwijzing of zelfs maar ontvangstbevestiging te sturen.
    DAT maakt het zorgvuldig componeren van een motivatie pas verspilde moeite.

  • 13/02/2014 om 12:14
    Permalink

    Ik ben het eens met Lambert, veel bedrijven sturen of een standaard afwijzingsbrief met als aanhef ” beste,” zonder je naam erbij te noemen, of je krijgt niets meer te horen. En dat demotiveert.

  • 13/02/2014 om 13:55
    Permalink

    Beste Lambert en Suzan, bedankt voor jullie reactie! Jullie hebben gelijk; ook bedrijven zèlf en/of bureaus hebben een verantwoordelijkheid. Misschien zelfs wel een plicht om sollicitaties serieus te nemen. Het kan ze ooit nog duur komen te staan als ze dit niet doen. Onzorgvuldigheid is slecht voor imago, bij functies waar nu of later krapte heerst, staan ze dus uiteindelijk buitenspel. Blijf energie steken in gerichte motivaties (!), kwaliteit zal altijd (gaan) overheersen, succes! Groet Edwin.

  • 16/02/2014 om 14:00
    Permalink

    Duidelijk verhaal. Ik maak ook altijd nog een motivatiebrief want alleen zo kan ik mijzelf wat beter profileren. Alleen met een goed C.V. kom je er niet, is mijn mening.
    Wat ik echter al een paar keer gemerkt heb, is dat ik mijn bestand niet in PDF maar in Word moest uploaden. Gelukkig kan je Word ook beveiligen, maar ik vind dat toch niet meer van deze tijd, daarnaast is het slecht ‘platte tekst’. Heb het zelfs een keer meegemaakt dat ik alleen een C.V. kon uploaden en mijn motivatie in een apart vakje van 136 tekens (!) kon melden. Ik kan best kort en bondig zijn, maar 136 tekens…. Je moet tegenwoordig met je hoofd boven het maaiveld uitsteken, wil je opvallen, maar op deze manieren wordt het je wel heel lastig gemaakt. Lastig hoor om te (moeten) solliciteren als je het idee hebt dat je toch op de grote stapel terecht komt waaruit met de ogen dicht een aantal sollicitanten getrokken worden.

  • 16/02/2014 om 22:09
    Permalink

    Dag Mariël, dank voor het delen van je ervaringen! Met die 136 tekens gaat het inderdaad wel een èrg beknopte motivatie worden. Wèl gericht blijven reageren, inzet zal worden beloond, succes! Groet, Edwin.

  • 22/02/2014 om 15:33
    Permalink

    Beste Edwin, al jouw suggesties heb ik meerder malen gebruikt in mijn meer dan 400 pogingen om bij een bedrijf binnen te komen. Regelmatig heb ik een gesprek gehad en net zo regelmatig werd de vacature intern opgevuld. Mijn bouwjaar is 1963 ik heb mijn hele leven gewerkt en gestudeerd om aan de slag te blijven. Helaas sta ik er nu naast. Feedback van recruiters op mijn brieven krijg ik niet, of heel basaal. “je past niet in het team”, : “het andere profiel had meer een match bij onze opdrachtgever”. Zelf ga ik er van uit dat “men” kijkt naar 1963 en ik direct op het linker stapeltje terecht kom.

    Bij een Monsterboard advertentie heb ik letterlijk alle kernwoorden gebruikt in mijn CV die in de vacature stonden en ik heb alle competenties benoemd in mijn motivatie brief. Toch paste ik volgens deze recruiters niet in het profiel van de opdrachtgever.

    Dit is waar een werkzoekende of ZZPer mee te maken heeft. Dit is de realiteit voor mensen boven de 45 jaar. Ik hou van hard werken en ik wil graag in complexe ICT organisaties het verschil maken. Dat is ook de reden om telkens weer een “originele brief” te schrijven.

  • 11/03/2014 om 13:34
    Permalink

    Het is al even geleden dat dit geplaatst is, maar ook ik wil een opmerking maken.
    Ik ben heel druk met solliciteren en ik probeer steeds weer iets anders in mijn motivatie. Niets lijkt daarbij tot nu toe te werken. Maar er zijn 2 dingen waar ik mij het meest aan erger.
    1. is inderdaad dat er geen moeite wordt gedaan om een bevestiging of uberhaupt iets te laten horen
    2. ik vind dat op dit moment de eisen zo verschrikkelijk hoog liggen, dat als je daar al niet aan voldoet in je CV, je er toch al naast ligt, ondanks dat je wel kan aantonen dat je de juiste kwaliteiten hebt

    De monteur van 21 met 10 jaar boekhoudkundige ervaring is erg in trek op het moment! Maar heb je daarmee ook de juiste nieuwe medewerker in huis?

  • Pingback:Leeftijdsdiscriminatie? Negeer overheid en stop de selffulfilling prophecy!

  • Pingback:10 tips voor succesvolle opstart wervingsteksten; van half werk naar halve werk

  • Pingback:Selecteren op motivatiebrief en CV blijft nummer 1

  • 01/07/2014 om 13:22
    Permalink

    Hallo Edwin,
    Een erg mooi artikel. Dank je. Ik denk dat alles wat je zegt waar is. Om de brief nog meer kracht bij te zetten kan het onderscheidend en dus nuttig werken om even na te bellen met de recruiter. Ik heb in het verleden ook veel selectieprocedures gedaan en vond het altijd een pre wanneer iemand even de moeite nam om persoonlijk contact te leggen. Zeker als er dan niet alleen maar obligate vragen werden gesteld maar je kon merken dat de persoon oprecht inhoudelijke interesse had. Deze mensen hadden bij mij altijd een streepje voor in de procedure en onderscheidden zich daarmee dus van de andere sollicitanten. Ze kwamen bij mij dan op een apart stapeltje te liggen. Dit werkt volgen mij nog altijd goed.

  • 12/07/2014 om 21:04
    Permalink

    Mooi artikel en inderdaad goede punten voor het schrijven van een motivatiebrief. Ik zou ook zeggen; vergeet die nietszeggende standaardbrieven die je bij o.a. het UWV krijgt. Zelfde geldt voor het C.V.

    Wat ik nog zou willen toevoegen is de tip om de tekst wat betreft opmaak “scanbaar” te maken. Maak geen lange brei van woorden, maar maak gebruik van witregels en tussenkopjes die in een paar woorden de kernboodschap van de alinea samenvatten. Laat de tussenkopjes eventueel ook benadrukken (b.v. grotere tekst, vet gedrukt). Wanneer de recruiter de brief met zijn ogen “scant” en (nog) niet helemaal leest, heb je wel de mogelijkheid om je boodschap snel over te brengen. Tevens kan het ook uitnodigen om verder te lezen. Voor webteksten geldt dit principe het zelfde, aangezien veel teksten niet gelezen worden. Dit kan je ook toepassen in je brief.

    Wat ik wel vaak mis in artikelen als deze met tips voor je cv en/of brief is een voorbeeld van een steengoede motivatiebrief. Vaak kan ik me prima in de tips vinden, maar zit ik toch met de vraag hoe ik ze moet implementeren.

    Dus Edwin; een mooi idee voor een blogpost met een voorbeeld van een brief waar bovenstaande punten in zijn verwerkt. Uiteraard enkel tot inspiratie en voorbeeld, want een goede brief valt niet te copy-pasten. 🙂

  • 12/11/2014 om 23:16
    Permalink

    Het aller belangrijkste voor een goede motivatiebrief, is precies te weten komen wat men van die functie verlangt. Dit kan alleen bereikt worden door fysiek of telefonisch met degene te spreken die de functie aanbiedt. Bellen met de juiste vragen geeft een goed beeld van de verwachting van de opdrachtgever. Op die manier kun je subtiel in de motivatiebrief gemeenschappelijke interesses neerzetten. Gebruik daarbij woorden, zinnen en het liefst een grap die degene die jij gesproken hebt letterlijk heeft gezegd. Daarmee creëer je herkenning bij de lezer en dus interesse voor jouw brief.

    Begin de brief altijd met het volgende stuk:
    Wat u zoekt is. …..
    U zoekt een ………..

  • 25/08/2015 om 10:27
    Permalink

    Beste Edwin,

    Handige tips . Ook al is het schijven van een goede motivatiebrief soms een hoop werk het is zoals je schijft de kans om een onuitwisbare en persoonlijke eerste indruk achter te laten.

    Punt 10 ben ik het echter niet met je eens. Tegenwoordig maken bijna alle grote bedrijven gebruik van het Applicant Tracking System (ATS). Zie hier wat het ATS is: http://www.sollicitego.nl/sollicitatietips/curriculum-vitae/applicant-tracking-system-ats/

    Hierdoor gaat mijn advies altijd uit naar een Word bestand zowel qua cv als motovatiebrief. Dat is waarschijnlijk ook de reden Mariël een Word bestand moest uploaden. Tevens zijn er nog veel meer zaken waarmee je je kansen vergroot om door het ATS heen te komen zodat de recruiter je motivatiebrief leest.

    Mvg Bas

  • 26/08/2015 om 16:22
    Permalink

    Mooie (actuele) aanvulling Bas! Met jouw tips kunnen werkzoekenden ook aan de slag. Om vervolgens te beoordelen wat het zwaarst weegt ten aanzien van Word versus PDF. Hartelijke groet Edwin Klomp.

  • 26/08/2015 om 20:36
    Permalink

    @Bas Ik ga niet mee met je advies en raad werkzoekenden een PDF-format aan. Een veelvoorkomende reden is, wanneer een WORD-format cv gevraagd wordt, van een intermediair die er je contactgegevens uithaalt en hun logo erop zet voordat ze je cv (in PDF-format) versturen naar hun opdrachtgever.

    Ik weet dat het (heel) vroeger het geval was maar welke ATS’en kunnen PDF-bestanden nog steeds niet lezen volgens jou?

  • 27/08/2015 om 15:12
    Permalink

    @ Edwin. Bedankt voor je leuke reactie!
    @ Jacco. Nog een argument om voor een Word document te kiezen. Als je gegevens overplaatst van PDF in Word verspringt de lay-out vaak. Dit kost de recruiter een hoop extra werk. Maak het de recruiter makkelijker en hij/zij zou jou sneller voorstellen bij de klant. Gemak dient de mens.

    Zoals beschreven in het artikel kan het ATS PDF’s lezen. Echter is de kans op leesfouten groter. Ondanks dat de nieuwste ATS veel beter is en de foutmarge kleiner tot niet meer bestaat worden deze nieuwe versies in de praktijk niet altijd gebruikt.

    Een relatie van mij werkt met een ATS waar vanaf 2013 geen updates meer voor zijn gekocht. Ik geloof dat hier meer leesfouten gemaakt worden bij PDF documenten dan wanneer de meest recente softwareversie in gebruik is. Wat tot gevolg kan hebben dat je als sollicitant net buiten de boot valt.

    Tevens ben ik als recruiter helaas ook PDF cv’s tegengekomen welke meer een afbeelding waren dan een PDF document. Ik gok dat deze met een online PDF tool zijn gemaakt. Dit maakt het helemaal lastig leesbaar voor het ATS.

    Mvg Bas

  • 27/08/2015 om 21:41
    Permalink

    @Bas De originele bron is een WORD-format cv! Ik ervaar ook geen problemen als ik hier een PDF van maak.

    Gezien je werkverleden van intercedent snap ik dat je liever een Word-format cv wil zodat je het cv kan aanpassen. Voor mij is het echter een reden om GEEN Word-format cv naar een intermediair te sturen want ik wil eerst dat ze mij bellen en informeren voordat ze mijn cv richting een bedrijf sturen.

    Wat betreft leesfouten door extractie, dat is alleen relevant voor ZOEKfunctionaliteit in een ATS met matching-algoritmen. Maar om verouderde software als technische reden te gebruiken om geen PDF-cv’s te sturen vind ik bijzonder vergezocht. In praktijk zoeken vrijwel alleen intermediairs in cv-databases. Corporate recruiters doen dan dat nawuwelijks (ik zit meer dan 15 jaar in het vak).

    Als je SOLLICITEERT op een functie via een ATS zal elke recruiter je originele cv lezen. Die kan dan het beste er fraai uitzien en PDF is uitstekend geschikt daarvoor. Ik heb vrijwel alle 43 systemen van ATS-leveranciers gezien en getest en ik ken er geen een die je alleen een extractie toont. Er is ook geen recruiter die zo’n systeem zou aanschaffen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.