Recruiters, pas op met innoveren! Laat de sollicitant zelf beslissen

Mooie, dure termen vliegen ons dagelijks om de oren. Vanuit blogs, tools of evenementen komen er legio aan innovaties op ons af, die we als recruiter MOETEN proberen. We MOETEN toch bij blijven in ons vak, MOETEN succes boeken voor onze manager en MOETEN de sollicitant toch iets bieden?

Maar heeft dat MOETEN  wel effect? Geeft dat het juiste resultaat? En is iedereen erbij gebaat?

Een mooi voorbeeld is het wel of niet solliciteren met je cv en dit vervangen door video solliciteren. Steeds meer bedrijven gaan overstag, laten het cv achterwege en kiezen massaal voor video. Je ziet de beste filmpjes en de origineelste ervaringen vanuit bedrijven. Maar is de sollicitant hier wel klaar voor? Of vindt hij of zij het überhaupt wel de fijnste manier om te solliciteren?

Een flink aantal keer hebben we dit getest. En wat blijkt?! Dit is sterk persoonsafhankelijk. Nee, niet eens functieafhankelijk. Want ook daar zijn we als recruiter een ster in, het in hokjes stoppen van mensen. Voor een accountmanager is het een vereiste, maar als een automonteur het niet ziet zitten om een filmpje up te loaden, dan klopt dit met onze verwachting. Er is natuurlijk ook nog zoiets als individuele ervaringen en de individuele context. Misschien heeft de automonteur in zijn vrije tijd een eigen Youtube kanaal en heeft de accountmanager in het verleden nare ervaringen met social media gehad. Niets is wat het lijkt! Waarom gaan we ineens 180 graden om? Waarom passen we onze koers niet een beetje aan op wat de doelgroep wil?

Wordt het daarom geen tijd dat we de sollicitant zelf laten beslissen hoe hij of zij in beeld wil komen bij de organisatie? Los van alle innovaties, nieuwste tools of originaliteitsprijs. Laten we eens kijken waar de sollicitant zich prettig bij voelt. Zodat hij of zij ook het meest oprechte beeld van zichzelf kan geven. Is dat geen innovatie op zich? 😉

Photo by Ramón Salinero on Unsplash

Laura van de Lindeloof

Als intercedent en HR-functionaris ruim vijftien jaar ervaring met het vinden van de beste match tussen professionals en organisaties. Om de branche te verrijken en ontwikkelen met haar unieke visie op recruitment richtte ze in 2010 Assist op.

Laura van de Lindeloof has 1 posts and counting. See all posts by Laura van de Lindeloof

3 gedachten over “Recruiters, pas op met innoveren! Laat de sollicitant zelf beslissen

  • 07/01/2019 om 10:18
    Permalink

    Eens, het verschilt per sollicitant. En als je het doet als sollicitant doe het dan uitmuntend! Sinds twee jaar train ik sollicitanten en hun loopbaancoaches hier succesvol in.

    En eens dat je de sollicitant de keus moet laten. Ook bij de wet AVG verplicht: Toestemming sollicitant
    Deze bijzondere persoonsgegevens mag u tijdens de sollicitatie alleen verwerken met toestemming van de sollicitant. Deze toestemming is alleen geldig als u sollicitanten de mogelijkheid biedt om ook op een andere manier te solliciteren, bijvoorbeeld per brief.

    U moet daarbij goed duidelijk maken dat de keuze voor de ene of de andere optie geen negatieve gevolgen voor de sollicitant heeft. Meer info: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/werk-uitkering/sollicitaties

  • 07/01/2019 om 16:47
    Permalink

    Hmm, de sollicitant de keus laten. maar als het bedrijf beide mogelijkheden biedt, is de neiging om voor een sollicitant te kiezen die een video heeft gemaakt dan niet groter?
    Mensen zijn grotendeels visueel ingesteld. Denk maar aan alles wat je ziet op een dag en je eerste indruk.

  • 09/01/2019 om 20:03
    Permalink

    Ik vind dat de drempel om überhaupt te solliciteren zeer laag moet zijn. Bekijk het vanuit de B2C gedachte; onze sollicitanten zijn de consument en consumenten moet je verleiden om te kopen, in ons geval solliciteren. Het liefst met een druk op de knop. Ben het er helemaal mee een dat bijv video solliciteren een afbreuk kan zijn op ‘The call to action’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.