Recruitment Generalist of Recruitment Specialist?

All I Want For Christmas…..

Het jaar zit er weer bijna op.  Ik liep een paar dagen voor kerst door de supermarkt om de boodschappen voor de kerstdagen in te slaan. Het is er druk, mensen lopen door elkaar op zoek naar dat ene product. Het is ook niet zomaar een supermarkt. Het is de grootste supermarkt in oppervlakte van Nederland. Zorgvuldig werk ik mijn lijst af die ik op een app heb gemaakt. Ook artikelen die niet op mijn lijst staan, vallen terloops in mijn wagentje. Gewoon omdat het lekker is of omdat het in de aanbieding is. Op de achtergrond hoor ik Mariah Carey “All I want for Christmas” zingen. Op de delicatesse afdeling staan stukjes kaas en vlees verleidelijk opgesteld om te proeven.

Pindakaas

De supermarkt straalt warmte en gezelligheid uit. De artikelen hebben een luxe verpakking. En termen als ‘Exclusive’ en ‘Excellent’ vliegen je om de oren. Pure marketing natuurlijk.  En omdat het ‘Exclusive’ en ‘Excellent’ is, nemen we de hogere prijs voor lief. Het is tenslotte maar één keer per jaar kerst, toch? En dat doen de supermarkten slim natuurlijk.

Alhoewel er een supermarkt heeft aangekondigd te zullen snijden in het assortiment en zich te concentreren op de convience goods. Levensmiddelen. Alle nevenproducten worden uit het assortiment gehaald. Ook dat is slim natuurlijk. Sinds jaar en dag zijn we gewend om bij een supermarkt de ‘one-stop-shopping’ techniek toe te passen, wat eigenlijk gewoongoed is geworden. Alles onder één dak. Wel zo makkelijk.

En dat heeft me aan het denken gezet. Ik vergelijk een supermarkt met een grote uitzender met vestigingen verspreid over het hele land. Je kunt er voor alles terecht. U vraagt, wij draaien moet de gedachte zijn. Of het nu gaat om uitzenden, detacheren, werving&selectie, payrolling of loopbaanbegeleiding. Ze hebben het in huis. Maar tegelijkertijd vraag ik mij af of daar ook specialisten rondlopen die mij kunnen adviseren. Want een bureau is voor mij een toegevoegde waarde als zij mij kunnen adviseren in mijn zoekvraag.

Meestal weet ik heel goed wat ik wil en wat ik zoek maar soms heb ik toch wat extra informatie nodig als ik er te weinig kennis van heb. Dan kom ik weer uit bij de supermarkt. Het gros van mijn boodschappen pak ik zo uit het schap. Ik heb daar geen medewerker voor nodig. Ik heb het nog niet meegemaakt dat een klant advies krijgt welke pindakaas het beste bij zijn vraag past. Maar als ik een vraag heb over een bepaald type wijn en welk soort kaas het beste erbij past, wordt het toch een ander verhaal. Hetzelfde geldt voor het bereiden van vlees. Soms is er wel een slager aanwezig maar lang niet altijd. Misschien ben ik een fijnproever maar rond kerst wil ik graag dat het allemaal goed op elkaar aansluit.

Slimme Marketing

Vanuit mijn rol als recruiter ben ik dan toch geneigd om naar een specialist te gaan. Uiteraard is dit geheel afhankelijk wat je zoekvraag is. Ik zit voor een opdracht bij een accountantskantoor. En je zult begrijpen dat de grootste vraag zich richt op accountants in al zijn vormen. Dan kom ik al gauw bij gespecialiseerde bureaus uit die de markt kennen, een netwerk hebben en de functies kennen. Zij hebben aan een half woord genoeg. Heerlijk is dat.

En dat brengt me weer terug naar de supermarkt waar alles te koop is. Voor de reguliere boodschappen weet ik ze blind te vinden. Maar voor het vlees ben ik uitgeweken naar de slager en voor de wijn naar de slijter. Dat zijn voor mij de mensen die in mijn ogen een toegevoegde waarde hebben en die met mij meedenken. Passie en liefde voor het vak straalt er vanaf. Wat denk jij? Zijn het specialisten of is het gewoon slimme marketing?

Fijne dagen nog en een gezond 2019!

Joram Bartman

Meer dan 10 jaar recruitment ervaring aan bureau- en aan corporate zijde oa binnen de financiële dienstverlening en het verzekeringswezen. Sinds 2010 actief als interim Recruiter.

Joram Bartman has 3 posts and counting. See all posts by Joram Bartman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.