Recruitment… niet nieuw maar wel innovatief

Verandering

Zoals we allemaal weten zitten we midden in een transitie waarin we de gehele arbeidsmarkt zien veranderen. Eigenlijk veranderd de markt constant. Maar nu lijkt het sneller te veranderen dan ooit tevoren. En ik zeg wel “midden in een transitie” maar misschien is dit pas het begin.

Toen en nu

Mijn zoon hield vandaag zijn spreekbeurt over robots. Je zou er een dag mee kunnen vullen. Hij hield het bij 10 minuten. De eerste robots stammen al uit de tijd van Leonardo Da Vinci. Kun je nagaan dat een robot altijd geassocieerd wordt met toekomst in innovatie. Er is niks nieuws aan. Het wordt alleen constant geïnnoveerd en ze worden steeds slimmer. Dat geldt natuurlijk ook voor ons als recruiter.

Het recruitmentvak zoals we dat nu kennen begint eigenlijk rond de tweede wereldoorlog. In de loop der jaren is het recruitmentvak  verder ontwikkelt  doordat de telefoon, de pc, fax en later internet zijn intrede deed. Maar of het daarmee makkelijker werd is nog maar de vraag.

De bemiddelingsbureaus zijn als paddenstoelen uit de grond gestamt. Als bureau recruiter (intercedent/consultant/accountmanager) was je de hele dag aan de telefoon om klanten en kandidaten te bellen. De dag erna ging je de bedrijventerreinen af om vacatures binnen te vissen.

Recruiters aan de bedrijvenkant waren er in het begin nog niet. Het werd erbij gedaan werd er toen gezegd. Ik weet nog dat we de halve zaterdageditie van de lokale krant kapot knipten op zoek naar de advertenties. Nou, zolang hoefde je niet te zoeken want de krant stond er vol mee. Dat kun je je nu niet meer voorstellen. En toch had het z’n charme.

De toekomst vanaf heden

Met alle technieken die nu voor handen zijn zou je zeggen dat het de recruiter wel makkelijk gemaakt wordt. Ja en nee.

Ja. Een recruiter heeft meerdere kanalen waar gebruik gemaakt van kan worden.

Nee. Om de beste kandidaat naar je toe te trekken zul je meer moeten doen dan alleen een bericht sturen.

En daar zit ook het grote verschil tussen een robot en een recruiter. De overeenkomsten zijn dat we niet nieuw zijn maar wel innovatief. Het grote verschil is dat een robot wordt gevoed door opdrachten en de recruiter daarnaast nog wordt gedreven door emotie.  En daarom zal de menselijke factor altijd een belangrijk instrument zijn, wat het recruitvak uniek en misschien wel tijdloos maakt.

I ain’t comin’ ‘round searchin’ for a crutch I just want someone to talk to and a little of that human touch (Bruce Springsteen Human Touch 1992)

Joram Bartman

Meer dan 10 jaar recruitment ervaring aan bureau- en aan corporate zijde oa binnen de financiële dienstverlening en het verzekeringswezen. Sinds 2010 actief als interim Recruiter.

Joram Bartman has 3 posts and counting. See all posts by Joram Bartman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.