Van medewerker naar oprichter van een succesvolle startup

Sinds 2011 heb ik veel ervaring opgedaan met het business coachen en begeleiden van mensen om de persoonlijke transitie van medewerker naar ondernemer te maken. Een van de wensen die men daarbij vaak heeft is om zelf oprichter van een startup te worden. De skills en het gewenste profiel zijn echter fundamenteel anders. Hier komen wat praktische tips voor HR-professionals.  

De persoonlijke transitie voor een gemiddelde medewerker of senior manager van een grote organisatie waarin alles geregeld is naar een eigen onderneming is voor de meeste mensen niet alleen groot maar in de praktijk ook vaak te groot.

Daarom is het ook verstandig om als HR-professional in gesprekken met medewerkers en (senior) managers die er over denken om voor zichzelf te beginnen als ZZP’er (‘geld te verdienen met jezelf’) of om een eigen startup te beginnen de volgende vragen te stellen:

1) Wat is het persoonlijk profiel van de betrokkene?

Mensen moeten een ‘can-do mentaliteit’ hebben en liefst ervaring hebben met ondernemerschap in deeltijd. Vaak kan een bepaalde afkomst (als iemand uit een MKB-nest komt bv) een pré zijn.  Mensen die te veel ‘blauw’ zijn, zijn niet geschikt. Daarnaast is het van belang om te kijken naar de thuissituatie en hoe iemand in zijn of haar vel steekt. En hoe de financiële situatie privé er uit ziet. Hebben mensen een buffer b.v. of hebben ze minimaal hetzelfde inkomen nodig als in hun vorige vaste baan. In dat laatste geval hebben veel mensen hebben (te) hoge financiële verplichtingen en stellen veel te hoge salariseisen aan hunzelf en aan startups.

2) Hoe zit het met de softskills van de betrokkene?

Om succesvol te kunnen starten als oprichter van een startup is het dragen van een ‘hoodie’, voortdurend ‘cool’ roepen en lopen springen op een podium niet genoeg. Commerciële vaardigheden, goed kunnen luisteren, een hoog E.Q. en een hoge mate van sociale sensitiviteit zijn belangrijke aspecten. En hetzelfde geldt voor problem solving skills.

Aan een grote ervaring in het ‘managen’ en ‘coördineren’ is over het algemeen niet veel behoefte. Men wil ‘aanpakkers’ en ‘doeners’. Zeker als je zelf een startup wilt oprichten.

3) Wat zijn zijn of haar hardskills en is daar behoefte aan en zo ja bij wie?

De hardskills die schaars zijn op dit moment hebben vooral te maken met nieuwe ICT, met nieuwe programmeertalen en met een aantal nieuwe beroepen, vaak aan de voorkant van een organisatie: aan sales & marketing professionals en aan new business developers.

Kennis van en ervaring in het gebruik van nieuwe technieken en methoden is daarbij cruciaal. En dan vooral technieken en hulpmiddelen die bij niet-grote organisaties worden gebruikt.

En in mij ogen de meest belangrijke:

4) Hoe lang schat je in dat het ‘resocialisatieproces’ gaat duren?

Uit eigen ervaring en ook uit de ervaring van met veel van mijn eigen klanten en ex-collega’s die ik begeleid en spreek, wordt die ‘transitieperiode’ enorm onderschat. Ik heb er zelf zo’n drie jaar overgedaan om ‘te resocialiseren’! De overgang van die beschermde wereld naar de harde werkelijkheid is niet gemakkelijk. Ondanks dat iedereen zegt dat ‘de economie’ aantrekt.

Tot slot nog een aantal persoonlijke tips:

1) Laat de betrokkene ex-collega’s benaderen die die stap succesvol hebben gemaakt.

2) Vraag zelf succesvolle ex-medewerkers om presentaties te geven over wat hun ervaringen zijn en wat kritische succesfactoren zijn bij het beginnen van je eigen onderneming/startup.  

En laat mensen b.v. al tijdens hun corporate leven als ‘plan b’ het ondernemen uitproberen zoals ikzelf vanaf 2001 heb gedaan toen ik nog bij ABN Amro werkte. Dan is de overgang als je ‘zonder bandje in het diepe springt’ nog steeds groot, maar dan heb je in ieder geval al wat ervaring opgedaan. En weet je of je het in je hebt of niet.

p.s. Als je hier meer over wilt weten, lees dan hoofdstuk 3 Van ‘Kan het vliegen? Van idee tot succesvolle startup’ over het gewenste profiel van een succesvolle oprichter van een startup.

 

 

Tony de Bree

Tony de Bree heeft een ruime ervaring transformatie en verandermanagement in verschillende rollen bij corporates, startups, scale-ups en het MKB binnen en buiten de bancaire sector (1985-2011). In zijn nieuwste boek, ‘De scale-up blueprint’, een boek over integraal startup- en scale-up verandermanagement, nemen de verschillende HR-functies om succesvol te groeien en te schalen een belangrijke rol in.

Tony de Bree has 2 posts and counting. See all posts by Tony de Bree

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.