Kom op recruiter, kan dat écht niet beter?

Waar ik mij over blijf verbazen zijn de slechte vacatureteksten, gekopieerde en niet gepersonaliseerde INmails en niet doelgroep georiënteerde arbeidsmarktcommunicatie die ik tegenkom.

Woensdag 16 augustus 2017 kwam het CBS naar buiten met de arbeidsmarktupdate van het tweede kwartaal. De kop luidde: ‘Sterkste banengroei sinds 2008’. Nu zou je zeggen dat de meeste recruiters dit natuurlijk al lang geleden aan zagen komen en hierop geanticipeerd hebben. Zij weten immers wat ze vandaag nodig hebben maar ook over twee jaar en hoe hierop te acteren.

Waar ik mij vooral over blijf verbazen zijn de slechte vacatureteksten, gekopieerde en niet gepersonaliseerde INmails en niet doelgroep georiënteerde arbeidsmarktcommunicatie die ik tegenkom. We wisten natuurlijk al dat we de toppers niet zouden vinden met kreten als ‘ik heb een leuke uitdaging voor je’. In deze markt word je finaal met de grond gelijkgemaakt als je een niet gepersonaliseerde Inmail verstuurt met in de aanhef een verkeerde naam. Je wordt tegenwoordig aan de publiekelijke LinkedIN schandpaal genageld, als straf, en dat vind ik terecht. ‘Wat zegt ze nu? Tackelt ze haar eigen vakgenoten?’ Ja, dat doe ik want recruiter, je hebt maar één taak en die taak is de beste persoon op de juiste plek zetten. En vind jij dat die beste persoon een onpersoonlijk Inmail bericht verdient? Een bericht dat niet is afgestemd op zijn behoeften en zijn ervaring? Wellicht moet je het eens over een andere boeg gooien en een bericht sturen dat je met oprechte vriendelijke ondertoon hebt geschreven waarin je wellicht zelfs een vraag stelt? Waarin je je mogelijk zelfs hebt verdiept in de kandidaat in kwestie?

Juist nu, in deze markt, valt het mij op hoe weinig recruiters meebewegen met de ontwikkelingen in de markt. Het valt mij op dat er nog steeds collega recruiters zijn die het grootste gedeelte vacaturetekst besteden aan een hoop informatie over wat zij zoeken in hun potentiële nieuwe medewerker in plaats dat zij inspelen op wat deze (wellicht schaarse) kandidaat zoekt in een nieuwe baan. Hetgeen zij zoeken en zo zorgvuldig omschrijven in hun tekst lijkt het schaap met de 16 poten te zijn. Een dergelijke tekst is dan alleen geschreven om te zenden in plaats van te ontvangen. Ik vraag me toch af hoe het kan dat je als recruiter vervolgens teleurgesteld bent vanwege het feit dat je geen geschikte kandidaten binnen krijgt. ‘Het lag toch echt niet aan de tekst’. Nee, recruiter het lag echt aan jou.

Ik denk dat dit beter kan en daarom wil ik een oproep doen aan recruitment Nederland. Kijk eens kritisch naar jouw recruitmentactiviteiten. Maak dan meteen even het cirkeltje rond en check ook goed je manier van afwijzen. Wanneer we het namelijk hebben over de kandidaatervaring en ambassadeurs van onze afgewezen kandidaten maken, dan kunnen we ook nog wat aan die skills bijschaven.

Zet de deur open en laat een nieuwe wind over ons vakgebied waaien en het een boost geven. En last but not least: laten we trots zijn op de kennis die we met elkaar kunnen delen en inzetten.

Happy Hunting!

Over Tamara Rood

Tamara Rood is Corporate Recruiter met ruim 6 jaar ervaring binnen de arbeidsbemiddeling. Met een enorme passie voor het vak, een kritische mening en een soms iets te grote mond, houdt ze zich graag bezig met de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.

2 Comments

  1. Supergoed artikel. Ben een “ervaringsdeskundige” wat dit betreft. 62 jaar en veelvuldig benaderd voor zelfs de meest vreemde jobs. Komt ook omdat er zoveel headhunters/recruiters in dezelfde vijver aan het vissen zijn.

  2. Tamara Rood

    Dank voor je reactie, Hans. In bepaalde segmenten vis je als recruiter inderdaad in dezelfde vijver als andere recruiters. Naarmate de markt meer aantrekt zal dit, vrees ik, alleen maar erger worden. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen. Groet, Tamara

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *