Cv-clichés: ben je ook zo gespecialiseerd, gefocust en strategisch?

Traditiegetrouw ziet LinkedIn elke derde week van januari een piek in het aantal aanpassingen op het platform. Veel Nederlandse professionals maken in die week hun goede voornemens waar en gaan aan de slag met het zoeken naar die droombaan. Het is dé periode voor professionals om hun profiel een boost te geven.

Het creëren van een veelzeggend profiel blijkt echter lastiger dan gedacht. Veel mensen vervallen in holle termen, de zogenaamde buzzwoorden. Nederlands talent noemt zichzelf massaal ‘gespecialiseerd’, ‘gefocust’ en ‘strategisch’. En daarmee onderscheid je je niet van de rest.

LinkedIn maakt vandaag de top 10 meest gebruikte woorden op LinkedIn-profielen bekend. Daarbij is gekeken naar de informatie op miljoenen profielen wereldwijd. Dit zijn de 10 meest gebruikte woorden op LinkedIn-profielen:

  1. Gespecialiseerd
  2. Leiderschap
  3. Gefocust
  4. Strategisch
  5. Ervaren
  6. Gepassioneerd
  7. Expert
  8. Creatief
  9. Innovatief
  10. Gecertificeerd

Waar vorig jaar de top 3 werd gevormd door ‘creatief’, ‘gedreven’ en ‘strategisch’, vinden we onszelf dit jaar vooral ‘gespecialiseerd’ en ‘gefocust’. Ook zijn we scheutig met ‘leiderschap’. De eigenschappen ‘gedreven’, ‘verantwoordelijk’, ‘gemotiveerd’, ‘expert’, ‘enthousiast’ en ‘analytisch’ hebben de top 10 verlaten en zijn vervangen door ‘ervaren’, ‘expert’, ‘innovatief’ en ‘gecertificeerd’.

Voeg persoonlijkheid toe door context

Hoewel deze woorden interessant klinken, voegen ze zonder context weinig toe aan je profiel. “Don’t just say it, prove it,” is het advies van loopbaancoach Aaltje Vincent. “Toon aan wat je met jouw kwaliteiten hebt gerealiseerd”.

Personal branding specialist Fiona is het daarmee eens. “Waaruit blijkt je leiderschap? En wat voegt focus voor jou toe? Met de buzzwoorden zelf is niks mis, maar het verhaal eromheen onderscheidt je als persoon.”

“Recruiters vinden persoonlijkheid vaak zelfs belangrijker dan werkervaring,” geeft Marcel Molenaar, country manager LinkedIn Benelux aan. “En die kun je niet alleen omschrijven met buzzwoorden. Gelukkig kan je tegenwoordig eenvoudig al je prestaties, ervaring en skills online etaleren door middel van foto’s, video’s en presentaties. Het is echt niet meer nodig om te vervallen in clichés”.

Tips om meer context en inhoud toe te voegen aan jouw profiel

1. Bouw aan je personal brand
LinkedIn is dé plek om jouw talent en passie te delen. Dus laat zien wie jij bent als professional en als persoon. De regel tekst onder je naam is het eerste wat mensen zien op jouw profiel en als ze zoeken naar mensen met een profiel zoals jij: dit is je handelsmerk. Zorg dus dat jouw professionele persoonlijkheid naar voren komt in één pakkende zin. Een zin waarmee men in één snelle blik direct weet wie jij bent of wat je doet. Zorg daarnaast voor een samenvatting waarin je jouw ervaring en vaardigheden omschrijft, zoals je dat ook zou vertellen aan iemand die je net hebt ontmoet.

2. Ok, buzzwoorden vermijden is niet makkelijk…
Dus wil je echt graag dat mensen weten hoe gespecialiseerd je bent? Zorg dan dat je er een persoonlijk verhaal bij hebt. Vermeld bijvoorbeeld in je functieomschrijving op LinkedIn welke taken je hebt en zorg dat daar jouw kwaliteiten en persoonlijkheid uit blijken. Bijvoorbeeld: ‘In mijn functie als XXX houd ik mij graag bezig met de organisatie van evenementen van het bedrijf.’ Daarmee vertel je dat je organisatorische skills hebt, en wat je leuk vindt om te doen.

3. Show, don’t tell
Heb je er weleens aan gedacht om jouw ervaring en vaardigheden visueel te etaleren? Op LinkedIn kun je een opvallend portfolio creëren met foto’s, video’s en presentaties. Zo laat je letterlijk zien wat je in huis hebt. Gebruik je dan het buzzwoord ‘creatief’, dan is dat geen loze term, maar is dit ook onderbouwd door voorbeelden.

4. Laat je netwerk voor je spreken
Zie je helemaal door de buzzwoord-bomen het bos niet meer? Vraag eens iemand in je netwerk om een ‘recommendation’ over jou te schrijven, waaruit blijkt dat jij ergens goed in bent. De kans is groot dat iemand anders nog beter weet waarom jij gefocust, strategisch of innovatief bent en hier mooie voorbeelden bij kan noemen. En als iemand anders het zegt kom het nóg geloofwaardiger over. Vergeet trouwens niet ook de mensen in jouw netwerk een recommendation te geven, want voor wat hoort wat!

5. Be there or be square
Zorg ervoor dat je zichtbaar bent én blijft. Dit kan je doen door regelmatig updates te plaatsen, bijvoorbeeld over je werkzaamheden of over nieuws uit de branche waarin je werkt. Plan af en toe een momentje in om hier aandacht aan te besteden. Doordat je zichtbaar bent, ziet jouw netwerk vanzelf welke kwaliteiten jij in huis hebt.

6. Áls je het doet, doe het goed
Je hoeft buzzwoorden echt niet helemaal uit je leven te verbannen. Belangrijk is dat je jezelf onderscheidt van de massa. Vergeet niet dat recruiters ook zoeken op sommige buzzwoorden, als die relevant zijn voor functies in jouw vakgebied. Je kunt ze dan gewoon gebruiken, maar zorg dus dat je er een verhaal bij hebt.

Bron: LinkedIn

Persbericht

Nieuws of een vacature te melden? Berichten met eventuele bijlagen kunnen gemaild worden naar web @ recruit2.com. Ook berichten onder embargo kunnen langs deze weg worden doorgeven, geef daarbij duidelijk de duur van het embargo aan.

Persbericht has 115 posts and counting. See all posts by Persbericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.