Top 10 ergernissen in het leven van een Recruiter

Het competentieprofiel van een recruiter is in het kort: commercieel, doelgericht, goed kunnen netwerken, maar ook kunnen luisteren je in kunnen leven in andere mensen. Als recruiter heb je dagelijks te maken met veel verschillende soorten mensen en dit is niet altijd even gemakkelijk. Het maakt niet uit met wie […]

Het competentieprofiel van een recruiter is in het kort: commercieel, doelgericht, goed kunnen netwerken, maar ook kunnen luisteren je in kunnen leven in andere mensen. Als recruiter heb je dagelijks te maken met veel verschillende soorten mensen en dit is niet altijd even gemakkelijk. Het maakt niet uit met wie je als recruiter mee te maken krijgt; het uiteindelijke doel blijft altijd het streven naar tevredenheid bij zowel de opdrachtgever als de sollicitant.

Een recruiter moet zich te allen tijde 100% inzetten om een perfecte match tussen de sollicitant en bedrijf te kunnen krijgen. Deze inzet is toch niet altijd wederzijds. Over het algemeen denken recruiters dat de standaard ‘regels’ bij het solliciteren algemeen bekend zijn bij sollicitanten.

Helaas komt het in werkelijkheid nog vaak voor dat sollicitanten het sollicitatieproces niet goed begrijpen of het simpelweg niet serieus genoeg nemen. Dit tot ergernis van de recruiters. Om een voorbeeld te geven van enkele ergernissen, staan hier de tien meest voorkomende opgesteld.

1. Gebrek aan inzet

De grootste ergernis van recruiters is het gebrek aan inzet van de sollicitant. Dit komt in meerdere aspecten terug. Voorbeelden hiervan zijn: het niet nemen van eigen initiatief, een standaard motivatiebrief opstellen en deze voor elke vacature gebruiken, het niet netjes opstellen van het cv of de verwachting dat de recruiter alles moet doen. Het komt er vaak op neer dat een sollicitant denkt dat een recruiter meer inzet moet tonen, dan de

2. Te laat komen

Een bekende, maar nog altijd veel voorkomende ergernis, is het te laat komen. Veel voorkomende redenen die sollicitanten hiervoor geven zijn: files, het onvoorspelbare openbaar vervoer of het niet kunnen vinden van het adres. Wat de reden voor te laat komen ook is, te laat komen blijft een van de slechte indrukken die je als sollicitant kunt achterlaten bij een sollicitatiegesprek of contracttekening.

3. Een onverzorgd of onprofessioneel uiterlijk

Bij een sollicitatie is het vanzelfsprekend dat de sollicitant professioneel en verzorgd komt opdagen. Toch wordt deze ongeschreven regel nog vaak overtreden. Sollicitanten komen nog maar wat vaak solliciteren in broeken met gaten, verwassen shirts of met een pet op. Ook het inlaten van zichtbare piercings en/of tonen van tatoeages vallen onder deze ergernis.

4. Niet weten waar het bedrijf voor staat

Bij een bedrijf komen solliciteren, maar niet kijken waar het bedrijf voor staat. Ook dit komt nog vaak voor. Sollicitanten lezen de vacature door en denken hiermee het gesprek in te kunnen gaan. Het bekijken van de missie en visie van een bedrijf en weten welke arbeid een bedrijf precies verricht, wordt nog vaak vergeten. Voor veel werkgevers en recruiters en reden om niet verder te gaan met deze sollicitant. Een goede voorbereiding is het halve werk.

5. Bij de contractbespreking niet bevoegd zijn om te tekenen door het vergeten van een paspoort of identiteitsbewijs

De laatste afspraak voordat de sollicitant aan het werk gaat bij een bedrijf, is het tekenen van het contract. Hier zijn vaak alle partijen bij aanwezig: de werkgever, de recruiter en de sollicitant. Om een contract compleet te maken of te mogen tekenen, is altijd een paspoort of geldig legitimatiebewijs nodig. Een recruiter wijst de sollicitant altijd op het meenemen van deze papieren. Toch vergeet een groot deel van de mensen het paspoort of identiteitskaart  mee te nemen naar deze afspraak. Dit leidt vaak tot het inplannen van een tweede afspraak, terwijl de tijd van een werkgever vaak kostbaar is.

6. Amper durven antwoorden op vragen

Gezonde spanning is niet meer dan normaal bij een sollicitatie. Toch moet het niet zo zijn dat de sollicitant niet durft te antwoorden op vragen en het gesprek hierdoor niet op gang komt. Sommige sollicitanten durven bij de meest simpele vragen al geen antwoord te geven. Voor een recruiter een lastige situatie, maar ook voor de kandidaat een vervelende zaak.

7. Niet goed bereikbaar zijn tijdens een procedure

Soms heeft een recruiter een vacature te vervullen binnen een bepaalde tijd. Snel schakelen tussen het bedrijf en de sollicitant is dan belangrijk. Helaas zijn sollicitanten vaak slecht bereikbaar tijdens hun procedure waardoor dit niet kan. Ook de mail wordt vaak niet meteen beantwoord, tot ergernis van de recruiter.

8. Niet voorbereid zijn op de vraag, waarom een functie bij hem/haar past

Een goede voorbereiding is bij een sollicitatiegesprek van groot belang. De vraag waarom de functie bij de sollicitant past, wordt in 99 van de 100 gesprekken gesteld. Toch weten sollicitanten deze vraag vaak niet te beantwoorden of klappen zij bij deze vraag vaak dicht.

9. Negatief praten over de huidige werkgever

Een sollicitant kan solliciteren omdat de huidige baan niet aan de verwachtingen voldoet. Ook kan het zijn dat het contact met de huidige werkgever, manager of collega’s niet goed is. Toch is het klagen of roddelen hierover, bij een sollicitatiegesprek absoluut niet gepast. Veel sollicitanten zien dit klaarblijkelijk als geschikt moment om zich uit te laten over deze situatie, terwijl deze negativiteit een storende factor is tijdens een sollicitatiegesprek.

10. Nog voor het tekenen van een contract op social media posten een nieuwe baan te hebben

Social media is vandaag de dag een belangrijke factor tijdens een sollicitatieproces. Het posten van vertrouwelijke informatie of het vieren van een nieuwe baan -terwijl nog niets op papier staat- is een veelvoorkomende ergernis. Het social media profiel wordt bekeken door zowel de recruiter als de nieuwe werkgever. Deze niet-kloppende aankondigingen zijn een ergernis voor beide partijen.

Waar een recruiter zich volledig inzet om een goede match voor elkaar te krijgen, lijken sommige sollicitanten er alles aan te doen om niet van de stempel: werkloze, te willen afkomen.

Dit artikel is geschreven door Robin Bakker van CVster.

Over Gastblogger

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Recruiting Roundtable over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet (@jaccov) of mail naar Jacco Valkenburg.

1 reactie

  1. L.E. Robinson

    Het zou leuk zijn het onderwerp van dit artikel eens om te draaien en de top 10 ergernissen van het gemiddelde slachtoffer van een recruiter eens neer te pennen. U zou wel eens kunnen schrikken van de praktijken die die lui erop na houden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *