Werven is flirten aan de voordeur

Vijf tips voor het vinden én behouden van talent

Wanneer je werving en selectie voor een IT-organisatie doet, komt het regelmatig voor dat je met schaarste op de markt te maken hebt: de beste IT-specialisten en sales professionals zijn vaak moeilijk traceerbaar en worden bovendien voortdurend benaderd door commerciële recruitmentbureaus. Heb je uiteindelijk de juiste persoon gevonden, dan is het niet alleen belangrijk dat je diegene overtuigt van het feit dat jij het beste aanbod hebt van iedereen, maar is het ook zaak om te zorgen dat de organisatie jouw beloftes ook werkelijk waar kan maken. Het is een beetje als daten: het begint met ‘flirten’ aan de voordeur, maar het moet uiteindelijk resulteren in een gelukkig ‘huwelijk’. Het allerbelangrijkste: persoonlijk contact!

Tip 1: schrijf een vriendelijke wervende tekst

Waar schaarste is, is ook veel concurrentie en die concurrentie is zeker in de recruitmentsector niet altijd even subtiel. Externe recruiters zijn erg commercieel ingesteld en kandidaten reageren hierop met terughoudendheid. Hoe ga je hiermee om? Voordat je überhaupt iemands telefoonnummer hebt, is het zaak dat je de aanvankelijke onwil wegneemt door de juiste wervende tekst te schrijven. Hou het zo eenvoudig, kort en vriendelijk mogelijk; is je tekst te commercieel en te schreeuwerig, dan is de kans groot dat een kandidaat hier al afhaakt.

Tip 2: maak oogcontact, maar wees niet te opdringerig

Heb je eenmaal de interesse gewekt met de juiste vacaturetekst, dan volgt de eerste kennismaking. Het is belangrijk dat je in dit stadium oprechte interesse toont. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je de cv van de kandidaat goed gelezen hebt, zodat hij of zij weet dat je serieus bent en dat het je echt om deze persoon te doen is.
Net als op een eerste date, is het prettig als je een kandidaat in de ogen kunt kijken. Het liefst heb ik zo’n eerste gesprek dan ook via Skype. Wat er dan gebeurt, is soms erg grappig. Een kandidaat zit bijvoorbeeld in een colbert en zijn mooiste blouse op zijn slaapkamer, om een goede indruk te maken. Als ik dan wijs op iets op de achtergrond en ze staan op om het te pakken, blijkt ineens dat ze onder hun colbertje gewoon hun joggingbroek aan hebben. Dan zie je ze schrikken, maar vervolgens is het ijs wel gebroken. Het is erg belangrijk om tijdens dat eerste gesprek een persoonlijke connectie te maken, zonder heel erg opdringerig te worden. Je moet de juiste chemie hebben, net als bij een eerste date.

Tip 3: zorg ook bij vervolgafspraken voor persoonlijk contact

Het voordeel van corporate recruiters ten opzichte van bureaurecruiters is dat deze externe recruiters de kandidaat uit het oog verliezen nadat ze de eerste gesprekken hebben gevoerd. Ze worden tenslotte betaald om de kandidaat in contact te brengen met het bedrijf en zijn alweer met de volgende opdracht bezig als de kandidaat eenmaal in gesprek is met de hiring manager. Corporate recruiters zijn in staat om het persoonlijke contact ook na de eerste kennismaking voort te zetten. Wanneer kandidaten naar RES komen voor een vervolggesprek met de hiring manager, zorg ik dat ik ze eerst opvang bij binnenkomst. Ze komen in een vreemde omgeving terecht en dan kan het geen kwaad als ze een bekend gezicht zien. Ik geef ze een handje en vraag of ze mij bellen na het gesprek, wanneer alle informatie een beetje is geland en ze zich een mening hebben kunnen vormen over het bedrijf en de baan. Dat doen ze altijd. Deze vertrouwdheid kan het verschil maken tussen een succesvolle werving en een kandidaat die zich terugtrekt.

Tip 4: zorg dat de kandidaat kennis kan maken met de organisatie

De baan kan heel leuk lijken op papier, maar voor kandidaten is het minstens zo belangrijk dat ze het bedrijf, de cultuur en de sfeer op de werkvloer prettig vinden. Daarom organiseren we workshops en kennismakingsdagen voor sollicitanten. We vliegen onze sollicitanten, die uit alle landen van Europa komen, bijvoorbeeld een dag in naar Den Bosch, voor interviews en een informele lunch. De technische sollicitanten krijgen een workshop van een halve dag, zodat ze kennis kunnen maken met onze techniek en werkprocessen. We laten zien dat we met innovatieve technologieën en de nieuwste programmeertalen werken en ze kunnen kennismaken met hun toekomstige collega’s. Aan het eind van de dag brengen we de kandidaten weer terug naar het vliegveld. Dat is natuurlijk een behoorlijke investering, maar het valt in het niet bij de kosten die we zouden maken met een extern recruitment-bureau. Tegelijkertijd ervaart de kandidaat dat hij of zij gewaardeerd en gerespecteerd wordt.

Tip 5: maak waar wat je belooft

In onze vacatureteksten en de gesprekken met kandidaten speelt de bedrijfscultuur van RES een belangrijke rol. Zo zijn onderlinge gelijkheid en de vrijheid om je te ontwikkelen zoals jij dat wil substantiële onderdelen van ons DNA. Deze bedrijfscultuur is tijdens de eerste flirtperiode met een kandidaat regelmatig onderwerp van gesprek: zo kan ik laten zien dat wij een fantastisch bedrijf zijn om te werken. Als een kandidaat vervolgens het arbeidscontract heeft getekend, is het minstens zo belangrijk dat we als organisatie deze beloften kunnen inlossen. Gebeurt dit niet, dan loopt de kandidaat zo via de achterdeur weer naar buiten. Als recruiter heb ik daar geen grip op, dus is het van wezenlijk belang dat dit soort bedrijfswaarden niet alleen op een poster bij het koffiezetapparaat hangen, maar gedragen en geleefd worden door het hele bedrijf. Ook dit is weer een voordeel van de corporate recruiter ten opzichte van de agency-recruiter: bij corporate recruiters worden kandidaten nieuwe collega’s en weet je precies wat ze te wachten staat.

 

Over Lia De Kruif

Lia de Kruif is een doorgewinterde International Talent Acquisition Manager EMEA voor RES en woont in Nederland. Ze heeft al bijna 20 jaar recruitment ervaring, zowel op corporate niveau als in bureau werving.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *