Tip: gedraag je niet als sollicitant

Een aantal weken geleden ontving ik een berichtje van een oud-studiegenoot. Via een LinkedIn berichtje gaf ze kort en krachtig aan graag eens te willen praten, want haar sales-baan stond op de tocht. Of ik iets voor haar kon betekenen. Ik belde haar op. Mijn eerste vraag was of ze contact met me opnam als sollicitant of als ambitieuze saleslady. Dat eerste dus. En ze begreep me direct. Ik gaf haar aan dat ik graag met haar in gesprek zou willen, maar dat mijn manier van werken anders is dan ze wellicht verwachtte. Ze was nieuwsgierig.

Solliciteren slaat je creativiteit dood

Tijdens onze afspraak zijn de begrippen ‘solliciteren’ en ‘vacature’ vrijwel niet gevallen. Wel spraken we over de door haar gemaakte keuzes, waar ze nu staat in het salesvak en dat ze echt op een andere manier met haar rijke netwerk kan omgaan in deze fase. Waar zij in gelooft en hoe zij andere organisaties kan inspireren. Ze had zich niet eerder gerealiseerd dat ze meer regie zou kunnen pakken op haar volgende stap. En hoeveel leuker dit is dan ‘traditioneel’ solliciteren. Inmiddels is ze in gesprek bij een bedrijf dat ze via via op het spoor is gekomen. De puzzel is bijna gelegd en er was in eerste instantie niet eens een vacature! Daar worden wij oprecht blij van.

Acquisitie-rondje: wij haken af

Hoezo, zal je als lezer misschien denken. Jullie zijn toch een werving & selectiebureau, ik kan toch zo mijn cv aan jullie kwijt? En dan gaan jullie toch voor me aan de slag?
Mijn antwoord: liever niet. Niet zomaar. Zodra women-at-work onderdeel wordt van je acquisitie-rondje haken wij af. Als je vanuit bezieling voor je vak en een zekere interesse in ons vak contact opneemt, haal je veel meer uit een belletje. En dan kunnen wij echt aan je denken zodra dit ertoe doet. Daar mag je op vertrouwen. Een goed gesprek komt, als het soepel verloopt, van twee kanten. Pas als er echte aandacht is bij het contact maken, ontstaat er iets waar je wat mee kunt.

Word niet afhankelijk

Als je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging ben je ergens best afhankelijk. Er bestaat een risico dat je je daarnaar gaat gedragen. Je doel ligt er vrij dik bovenop. Niet doen!
Wij gaan nog een stap verder. Het woord acquisitie valt nooit bij women-at-work en we hebben prachtige opdrachten. We vragen er nooit om. Hoe het voor ons werkt – en vooral erg prettig werkt? Door met aandacht en vooral zonder eigenbelang in contact te zijn met ons netwerk. Uiteraard wel met focus, visie en verrassingen. We kúnnen je helpen. Niets moet.

Waarom ben je waar?

Regelmatig worden wij uitgenodigd voor bijeenkomsten over trends in marketing, HR, sales of communicatie. Weet je wat ons verzoek dan vaak is aan de organisatie? Om níet onze bedrijfsnaam te vermelden op de badge. Dit vinden wij prettig. Zo kunnen we ons bij deze evenementen echt focussen op de inhoud en thematiek. En zijn we niet direct ‘dat werving en selectiebureau’. Uiteraard spreken we ook mensen, we houden van contact.
Dit gaat dan als vanzelf. Datzelfde is aan te raden als je beschikbaar bent voor een nieuwe uitdaging. Zet dit niet op je voorhoofd of badge. Laat het in eerste instantie echt even los als je bij een dergelijke gelegenheid bent en met mensen spreekt. Maar maak zeker contact. Vanuit je vak, de inhoud en onderwerpen die jou aanspreken. Dát was voor mijn oud-studiegenootje de gouden tip. Dit is pas netwerken, met grote kans op een nieuwe baan of opdracht op termijn.

Erica van Ommen

Mede-eigenaar women-at-work. Gunt iedereen werkplezier. Spreekt liever over partner-bureaus dan over W&S bureaus.

Erica van Ommen has 6 posts and counting. See all posts by Erica van Ommen

Eén gedachte over “Tip: gedraag je niet als sollicitant

  • 09/02/2016 om 19:44
    Permalink

    Hoi Erica,

    wat is dit een mooi en inspirerend verhaal. Ik vind de door jouw beschreven benadering mooi: zowel vanuit “acquisitie-oogpunt” als vanuit “sollicitatie-oogpunt: met oog voor je gesprekspartner. Hier kunnen de sollicitanten die wij leren solliciteren, echt wat van leren. Ik deel je verhaal met onze S-Buddies.

    Dank je

    Freek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.