Solliciteren: van bel me niet, naar bel me wel!

De kunst van het verleiden

Solliciteren is net sales. Iemand aannemen ook! Je verkoopt jezelf en o oh wat is dat moeilijk. En spannend. Iemand die goed kan verleiden is creatief in de manier waarop hij of zij het resultaat behaalt. Sales is een vak. En het valt of staat met goed luisteren. Hoe creatief ben je eigenlijk als sollicitant? En hoe creatief ben je als organisatie om het beste potentieel te verwelkomen? Dit laat enorm te wensen over is onze conclusie. Met de blog ‘solliciteren is dit echt de definitie’ sprak ik eerder mijn wensen uit over solliciteren in de toekomst

Warm cv sturen

Als het gaat om het curriculum vitae, dan vermoed ik dat dit bij het solliciteren een andere status zal krijgen in de toekomst. Het cv is gebaseerd op de levensloop en werk-achtergrond van iemand (heel mooie bewijsvoering), maar laten we vooral vooruit kijken als het gaat om de juiste persoon op de juiste plek. Want een goeie match overstijgt het cv. Eigenlijk zou je als sollicitant pas je cv moeten sturen als je echt nieuwsgierig bent, nadat de organisatie haar best heeft gedaan om je te triggeren. Dit vraagt aan beide kanten creativiteit.

Van bel me niet naar bel me wel

Het wordt sollicitanten geadviseerd om te bellen voordat je de brief schrijft, maar als contactpersoon bij de functie heb je niet altijd evenveel tijd voor deze belletjes. Het is eerder ‘bel me liever niet’… Wat een gemiste kans.
Want als inhoudelijk contactpersoon heb je dé mogelijkheid om in gesprek te komen met iemand die (als het goed is) interesse heeft en wil verkennen of er voor beide kanten mogelijkheden zijn. Wat kun je veel uit zo’n belletje halen. Tip voor organisaties is om een gericht contactmoment te communiceren. Zowel sollicitant als organisatie sorteren zo voor op een eventueel gesprek aan tafel. Zie dit eigenlijk als de eerste ronde. En het is haalbaar. Echt. Maar je moet wel wat moeite doen.

Verleiden met aandacht

Het stempel van cv-schuiver drukt op werving&selectiebureaus. Het zal je misschien verrassen, maar het liefst introduceer ik mensen zonder het cv. Maar met het verhaal. Dit verhaal is gebaseerd op de levensloop en werk-achtergrond van iemand, maar ik kijk vooral vooruit als het gaat om een gerichte functie en de aansluiting met iemand. Altijd prima om een cv toe te voegen als leidraad, maar de match zit in de totale context. Door te luisteren naar de wensen van twee partijen. Door vervolgens mensen te verrassen. Te verleiden met aandacht. Dit is waarde toevoegen.
Mooi vak heb ik toch.

Erica van Ommen

Mede-eigenaar women-at-work. Gunt iedereen werkplezier. Spreekt liever over partner-bureaus dan over W&S bureaus.

Erica van Ommen has 6 posts and counting. See all posts by Erica van Ommen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.