Hoe verkoopt u als recruiter die baan?

Zo stilletjes aan moet u het beginnen te merken. Minder reacties op uw vacatures? Meer selectievere baanwisselaars? De arbeidsmarkt is aan het veranderen. De grote vraag is: verandert u mee?

Recruitment is een mooi vak. Voor wie het goed doet is het ook meer dan een aantal standaard handelingen en trucjes. Per vacature verschilt de doelgroep en de markt van potentiële kandidaten. Recruiters moeten dus ook per vacature hun strategie en gedrag kunnen aanpassen. De goede recruiters kunnen dit, de slechtere zullen dit moeten leren.

Van inkoop naar verkoop

Recruitment leek de laatste jaren wel een inkoopproces te worden. Waarbij uit vele aanbieders de juiste leverancier gekozen moest worden. Strenge procedure-eisen en “knock-out”-criteria bepalen de wervingsteksten. Voor steeds meer vacatures zal het echter de kandidaat gaan worden die de keuze maakt waar deze wel of niet op zal gaan reageren. Dat betekent niet alleen dat de vacature duidelijk en aantrekkelijk moet worden gepresenteerd. De kandidaat moet ook uitgenodigd of zelfs verleid worden om te reageren: die baan wil ik!

C`est le ton qui faite la musique

“In ons restaurant dient u een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht te bestellen. Alleen netjes geklede bezoekers worden toegelaten en u moet contant betalen”.

Zou u bij dit restaurant naar binnen gaan als u op zoek bent naar een leuk restaurant?

Veel eisen en voorkeuren worden op een soortgelijke wijze geformuleerd in vacatureteksten. Vooral bedoeld om de verkeerde kandidaten af te schrikken, in plaats van de juiste uit te nodigen. Met het formuleren van eisen is niets mis. Maar als u dat nou eens op een vriendelijke en uitnodigende manier doet?

U zoekt een persoon en geen auto

Vacatureteksten worden niet gelezen maar snel gescand: Wat houdt de functie in, wat vragen ze en wat bieden ze? Hele lappen tekst over de organisatie voegen dus weinig toe. Hele rijen specificaties en eisen zijn handig als u een nieuwe bestelwagen zoekt, maar voor vinden de juiste persoon het kunt zich het beste beperken tot de essentie. En vergeet u dan vooral ook niet te vermelden wat de baan en de organisatie de kandidaat te bieden heeft want dat onderscheid u als het goed is.

Recruitment is een vak, wat helaas niet elke recruiter ook goed beheerst. Het verbeteren van uw recruitment kan uw toekomstig succes in de arbeidsmarkt sterk verbeteren.

Alex de Klerk

Ervaren interimmanager/adviseur met een sterke passie voor alles wat er in en rondom de arbeidsmarkt gebeurt.

Alex de Klerk has 62 posts and counting. See all posts by Alex de Klerk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.