Praktijkvoorbeelden van online assessments met serious gaming elementen

Solliciteren kan tegenwoordig eenvoudig met 1 klik en met elk device. Maar we zoeken niet de snelste of beste sollicitant met het perfecte cv, we zoeken de beste software engineer, beste monteur of beste trainee op basis van prestaties of potentie. Daarnaast zegt tien jaar werkervaring niet zoveel, iemand met drie […]

Solliciteren kan tegenwoordig eenvoudig met 1 klik en met elk device. Maar we zoeken niet de snelste of beste sollicitant met het perfecte cv, we zoeken de beste software engineer, beste monteur of beste trainee op basis van prestaties of potentie. Daarnaast zegt tien jaar werkervaring niet zoveel, iemand met drie jaar ervaring kan beter zijn. Om die verschillen duidelijk te krijgen worden online assessments gebruikt.

Met een online assessment maken recruiters tegenwoordig een eerste selectie, en daarna pas volgt een persoonlijk gesprek. Zo weet je eerder welke kwaliteit je in huis haalt. Deze online assessments met arbeidsproeven van bekwaamheid, capaciteitentests en/of persoonlijkheidsvragen zijn een betere voorspeller voor succes in een baan dan een selectiegesprek alleen. Een positieve ontwikkeling van deze trend is dat ook talentvolle werkzoekenden – met een afwijkend loopbaanpad – er hun voordeel hiermee kunnen doen.

Dat online assessments niet saai hoeven te zijn bewijzen onderstaande praktijkvoorbeelden die verrijkt zijn met serious gaming elementen:

  • Talent Pitch een succesvolle recruitmentgame voor de callcenterbranche.
  • Sharkworld, een projectmanagement game om geïnteresseerden in de technische installatiebranche te testen. Het spel behelst niet alleen economische aspecten, maar ook sociale aspecten, conflict management en diplomatieke vaardigheden.
  • UberDRIVE is een mobiele game (iOS App) voor potentiële bestuurders om uit de eerste hand te ervaren hoe het is om te rijden met Uber, met de mogelijkheid om te solliciteren en gescreend te worden in het spel.
  • Oefen-assessment van Capgemini, een pre-selectie tool om iemands analytische vaardigheden te testen.
  • Shell Explorer game, waarbij de speler op zoek moet naar olie en gas en daarbij belangrijke besluiten moet nemen. Geïnteresseerden krijgen zo spelenderwijs inzicht in de werkzaamheden van Shell.
  • The Game van ABN Amro test je kennis over geld.
  • Codility test de programmeerskills van software programmeurs in 15 programmeertalen.
  • Verpleegkunde Extreme van Ministerie van Defensie. Geen assessment maar een online cursus waarin verpleegkundigen dingen leren die niet in de studieboeken staan en die ze alleen bij Defensie kunnen meemaken.
  • Base-X van Defensie met een virtuele luchtmachtbasis waar je kunt ervaren hoe het is om met een F-16 een dogfight te vechten. Of hoe het is om het Nederlands luchtruim te bewaken.
  • Je Eerste Vlieguur van Defensie voor vliegers in spe.
  • Take Control of the Tower van Luchtveerkeersleiding Nederland (LVNL) met apps voor iPhone/iPad en Android devices.
  • Cybercrime challenge van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) met een game op techsite Tweakers.net om meer mensen te trekken op een aantal vacatures voor de High Tech Crime Unit. De eerste tien mensen die de challenge succesvol doorlopen, werden uitgenodigd voor een rondleiding bij de High Tech Crime Unit bij het KLPD in Driebergen. Deze campagnesite is niet meer actief.
  • IT managers game van Intel.
  • America’s Army van het Amerikaanse leger. Een online first person shooter videospel ontworpen met bepaalde principes en idealen in het achterhoofd, waaronder de kernwaarden en standaarden van de US Army, teamwork, training en het volbrengen van een missie.

PS. aanvullingen op deze lijst zijn welkom.

Over Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van 2 boeken over solliciteren en recruitment via LinkedIn. Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

1 reactie

  1. Assestment tool voor internetmarketeers. Content marketing game Simbound. http://www.simbound.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *