70% van de IT’ers vindt het leuk als ze benaderd worden voor een baan

20 procent IT’ers wordt liever benaderd dan dat ze zelf een nieuwe baan zoeken en 7 op de 10 IT’ers in Nederland vindt het leuk als ze benaderd worden voor een baan die bij hen past. Ondanks dat IT’ers wekelijks en soms zelfs dagelijks worden benaderd, stelt meer dan de helft dat hun ego hierdoor wordt gestreeld. Voor één op vijf geldt bovendien dat ze liever benaderd worden dan dat ze zelf op zoek gaan naar vacatures en 13 procent is aan zijn laatste baan gekomen doordat hij direct benaderd is. Dit blijkt uit een onderzoek van Monsterboard, uitgevoerd onder ruim 500 IT’ers.

Hoewel bijna de helft van de respondenten aangeeft nieuwsgierig te zijn naar aanbiedingen van bedrijven, komt het nog te vaak voor dat vacatures die worden aangeboden voor hen niet relevant zijn. Een grote ergernis bij veel IT’ers (ongeveer 44 procent) is dan ook dat recruiters of bedrijven vaak niet begrijpen wat hun werk inhoudt. Bijna de helft van de respondenten geeft aan direct af te knappen wanneer dit gebeurt. Bij bijna een kwart van de respondenten hoeven bedrijven niet meer aan te kloppen; zij zijn te vaak benaderd voor een functie die niet bij hen past. Wanneer dit gebeurt, heeft bijna de helft besloten om niet meer te reageren.

Stuur de IT’er een e-mail

72 procent van de IT’ers wordt het liefst benaderd per e-mail en 43 procent via sociale media. Hoewel IT’ers zelf een e-mailbericht prefereren, gebruiken recruiters toch vooral social media. 62 procent van de ondervraagde IT’ers is benaderd via social media, tegenover 55 procent via e-mail.

Maar liefst 48 procent van de reeds benaderde IT’ers is namelijk altijd nieuwsgierig naar de aanbieding en 67 procent geeft aan dat ze altijd open staan voor een nieuwe baan mits het aanbod goed is, aldus het onderzoek van Monsterboard. Ruim een derde van de respondenten voelt zich gevleid of vindt het leuk. Slechts 10 procent vindt het vervelend als ze benaderd worden en 6 procent is dermate vaak benaderd dat het voor hen niet meer hoeft. Volgens Monsterboard is een IT’er best te verleiden, maar dienen bedrijven zich goed te verdiepen in de kandidaat die je gaat benaderen en daar kun je best ver in gaan.

“IT’ers zijn nog altijd erg gewild en daarom ook moeilijk te verleiden. Als je IT talent wilt binnenhalen moet je ze verrassen door je te verdiepen in hun persoonlijke interesses en talenten. Het zijn soms de kleine dingen waarmee je iemand over de streep kunt trekken”, aldus Gian Zandonà, managing director van Monsterboard.nl.

IT’ers bewust online vindbaar voor recruiters

Bijna twee derde van de IT’ers geeft aan online vindbaar te zijn. Hiervan is maar liefst 87 procent op sociale media te vinden. Ongeveer de helft van de mensen die online vindbaar zijn, doen dit zodat recruiters of bedrijven contact met hen kunnen opnemen. Andere redenen zijn netwerken (33 procent) en het portfolio laten zien (32 procent). Slechts 22 procent van de respondenten die niet vindbaar zijn, doen dit om niet door recruiters benaderd te worden, de belangrijkste redenen dat ze niet vindbaar zijn hebben echter te maken met privacy en desinteresse in de kanalen.

“Social media zijn een manier om op een laagdrempelige manier in contact te komen met kandidaten, maar zeker ook een rijke bron aan informatie over potentiële werknemers,” aldus Gian Zandonà, managing director van Monsterboard.nl. “Het biedt je de mogelijkheid ook persoonlijke informatie te achterhalen om zo je aanbod nog beter voor te bereiden. Zo kun je bijvoorbeeld een theeliefhebber uitnodigen voor een kopje thee in plaats van koffie. Het lijkt een klein verschil, maar het laat wel zien dat je je hebt verdiept in die persoon.”


Video: IT’ers zelf aan het woord over carrière en recruiters

Verantwoording onderzoek: Het onderzoek is in de periode van 15 mei t/m 23 mei 2015 door middel van een enquête uitgevoerd door Team Vier in opdracht van Monsterboard. De geënquêteerden waren niet op de hoogte dat dit Monsterboard werd gedaan om wenselijke antwoorden te voorkomen. Het onderzoek is uitgevoerd op een onafhankelijke base met werkende en werkzoekende IT’ers. De volgende drie groepen zijn ondervraagd: support-medewerkers (n=103), project managers & IT-specialisten(n=150) als developers (n= 202). Support medewerkers: netwerk- en serverbeheer, kantoorautomatisering en support, Telecom engineer (PBX), Desktop installatie en Maintenance. Project managers & IT-specialisten: Database ontwikkeling- en administratie, Analyse/testing, Computer- en netwerkbeveiliging en project management -IT. Developers: Applicatiebeheer, Web- en UX design, Systeem- en netwerkarchitectuur, IT-consultant, Software- en webdevelopment, Software implementatie en consulting en Usability/Information Architecture.

Persbericht

Nieuws of een vacature te melden? Berichten met eventuele bijlagen kunnen gemaild worden naar web @ recruit2.com. Ook berichten onder embargo kunnen langs deze weg worden doorgeven, geef daarbij duidelijk de duur van het embargo aan.

Persbericht has 115 posts and counting. See all posts by Persbericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.