De zomer is de ideale tijd om talent te werven

Het is een algemene misvatting dat januari de beste tijd van het jaar is om nieuw talent aan te werven. Diverse onderzoeken tonen aan dat diverse bedrijven inzetten om nieuw talent vanaf januari aan te werven vanwege het geloof dat actieve kandidaten het nieuwe jaar willen beginnen met een nieuwe uitdaging.

Onze informatie toont een ander beeld. Het aantal nieuwe vacatures neemt in de zomer maanden af, terwijl het aantal sollicitaties per vacatures aanzienlijk toenemen. De data van vorig jaar wijst uit dat het aantal sollicitaties in juli 2014 het hoogst waren in vergelijking met de andere maanden in 2014. Het aantal sollicitaties in juli 2014 was 33% hoger dan in januari van hetzelfde jaar, terwijl het aantal opdrachten in juli 2014 40% lager waren in vergelijking met januari 2014.

Derk Rijntjes, Country Director voor Nederland en België bij Darwin Recruitment zegt: “Deze feiten tonen aan dat het aantal opdrachtgevers/ werkgevers die op zoek gaan naar nieuw talent in de zomer, sterk afneemt. Dit verbaast mij. Diverse opdrachtgevers van Darwin hebben vaak nieuwe projecten en nieuw budget beschikbaar per september. De zomer zou in mijn ogen dan ook de ideale periode moeten zijn om nieuw talent aan te werven. Met een positieve ratio (sollicitaties per opdracht) voor opdrachtgevers/ werkgevers, is de zomer een ideale periode om te werven. Je kan helaas niet altijd rekenen op het weer, maar je kan zeker rekenen op het feit dat je minder concurrentie hebt van andere kapers op de kust, die ook op zoek zijn naar hetzelfde nieuwe talent voor de projecten in september.”

Het koude weer en het einde van de feestmaand december zorgen er vaak beiden voor dat de passieve kandidaat actief op zoek gaat naar nieuwe uitdagingen. Dit geldt ook voor de zomer maanden wanneer wij allemaal onze droom bestemming willen bezoeken voor een welverdiende zomervakantie. Het zonnige weer heeft vaak een positieve impact op ons humeur en op ons gedrag. Daarom zullen we vaker open staan voor verandering en hebben we meer vertrouwen in onze capaciteiten en skills.

5 jaar geleden rekenden diverse recruitment organisaties op een schommeling in sollicitaties tijdens de zomer maanden aangezien veel talent aan het genieten was van een zonnige vakantie op heerlijke bestemmingen, ver weg van laptop, desktop en natuurlijk ook email. Tegenwoordig hebben we geen keyboard meer nodig om op de hoogte te blijven van nieuwe vacatures. Mobile devices zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Connectivity, Wifi, 3G en 4G zijn bijna een “commodity good” en niet alleen in Nederland. Dit is dan ook een belangrijke reden waarom Darwin Recruitment een toename ziet van het aantal sollicitaties tijdens de zomer maanden.

Een extra reden dus om tijdens de zomer diverse vacatures te vervullen in plaats van januari, als we nog net een beetje in onze winterslaap verkeren. Met nieuw talent aan boord in september, is de proeftijd voor de winter al gepasseerd en kan het nieuwe jaar in januari goed beginnen.

Een gastbijdrage van Derk Rijntjes: Meer dan 10+ jaar agency recruitment ervaring in IT/ Telecom en Finance recruitment. Verantwoordelijk voor Darwin Benelux. Founder van kantoor Amsterdam en binnenkort Antwerpen.

Gastblogger

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Recruiting Roundtable over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet (@jaccov) of mail naar Jacco Valkenburg.

Gastblogger has 51 posts and counting. See all posts by Gastblogger

3 gedachten over “De zomer is de ideale tijd om talent te werven

  • 03/07/2015 om 13:39
    Permalink

    Helemaal mee eens Derk, ik zie hetzelfde bij de campagnes die wij deze zomer doen. Een zeer goede respons, ook vergeleken met campagnes in de bij ons gebruikelijke piek periode april/mei waarin veel traineeships en events worden gecommuniceerd.

    Bijvoorbeeld bij een campagne die we richting HBO en WO IT studenten hebben gecommuniceerd.

    Ben benieuwt hoeveel werkgevers het aandurven om juist nu een campagne in te zetten en talent actief te benaderen want de meesten zullen al bezig zijn met het nieuw academisch jaar vanaf September en de maanden juli en augstus als ‘verloren maanden’ bestempelen, is mijn vermoeden.

  • 03/07/2015 om 15:06
    Permalink

    @Stefan Ik heb net een paar weken een grote wervingscampagne gestart voor technische trainees bij KPN en merk dat voornamelijk Engelstalige kandidaten reageren (op Nederlandstalige vacaturetekst). Ik ben redelijk tevreden over de response tot nu toe maar kan al wel voorzichtig concluderen dat de meeste Nederlandstalige studenten al onder de pannen zijn.

  • 08/07/2015 om 11:03
    Permalink

    @Stefan @Jacco, zelf hebben wij niet veel ervaring met starters, studenten en schoolverlaters. Onze ervaring is voornamelijk gebaseerd op IT’ers met 4+ jaar ervaring. Ik kan me voorstellen dat Nederlandstalige IT studenten al in een vroeg stadium worden benaderd gedurende de studie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.