Mobiel gebruik werkzoekenden in 2 jaar tijd verdubbeld

De dynamiek op de Nederlandse arbeidsmarkt neemt toe. Er waren in 2014 meer vacatures (+30%) – vooral voor flexibele functies. In de tweede helft van 2014 vonden sinds jaren weer meer mensen een baan (57.000 volgens CBS).

En dat doen ze steeds vaker via mobiele apparaten. Mobiel gebruik verdubbelde de afgelopen twee jaar zelfs naar 30%. Ook diverse sociale kanalen en specialistische sites worden meer ingezet. Dit blijkt uit het Monster Year Report, een jaarlijks arbeidsmarktrapport van carrièresite Monsterboard dat is verschenen. De vele  kanalen en de ontstane versnippering online leiden tot een gefragmenteerde en complexe arbeidsmarkt, aldus de carrièresite.

Mobiel en social? Een stapje voor op de concurrentie
“De wildgroei van bronnen en mogelijkheden op het internet biedt enorme kansen voor de recruitmentsector. Tegelijkertijd wordt dankzij nieuwe middelen, databases en netwerken de markt minder overzichtelijk. Voor werkzoekenden én recruiters is het lastiger geworden de arbeidsmarkt te doorgronden”, zegt Gian Zandonà, Managing Director van Monsterboard.nl. “Werkgevers die slim gebruik maken van de voordelen van mobiel en social, bijvoorbeeld door de corporate website te optimaliseren, hebben een stapje voor op de concurrentie. Omgekeerd geldt dit ook voor werkzoekenden. Zij doen er goed aan om hun online profielen nauwkeurig en up-to-date te houden.”

30% verkeer naar Monsterboard via mobiel
Vergeleken met twee jaar terug is mobiel verkeer naar Monsterboard verdubbeld. Waar twee jaar terug 15% van de bezoekers via een mobiel of tablet binnenkwam is dat nu 30%. Bijna een kwart (24%) zet sociale media in om banen te vinden. Bovendien is 17% van de werkzoekenden actief bezig met hun digital footprint, om zichzelf voor werkgevers op de markt te zetten (volgens AGO).

Orientatiegedrag werkzoekenden
Net als voorgaande jaren oriënteren de meeste werkzoekenden op Monsterboard in de ochtend, van 9 tot 12, naar nieuwe banen. Ook na het eten, om 19.00 uur, neemt het bezoek toe. Op maandagen en dinsdagen wordt de site het meest bezocht. Een derde van de bezoeken vindt dan plaats. De drukste dag van het jaar was maandag 27 oktober met 80.765 bezoeken.

Secretaresse en administratie(f) waren de meest gebruikte zoekwoorden op Monsterboard in 2014. Horeca, chauffeur, receptioniste en parttime zijn opvallende stijgers in de top 10 van zoekwoorden. De meest gevraagde functies vallen ook binnen de IT en technische sector.

Bron: Monsterboard

Persbericht

Nieuws of een vacature te melden? Berichten met eventuele bijlagen kunnen gemaild worden naar web @ recruit2.com. Ook berichten onder embargo kunnen langs deze weg worden doorgeven, geef daarbij duidelijk de duur van het embargo aan.

Persbericht has 101 posts and counting. See all posts by Persbericht

Eén gedachte over “Mobiel gebruik werkzoekenden in 2 jaar tijd verdubbeld

  • 24/03/2015 om 18:19
    Permalink

    Interessant om te zien wat mobiele apparaten tegenwoordig kunnen betekenen in de wereld van recruitment!
    Daarbij moeten we wel in ons achterhoofd houden dat momenteel veel jongeren op zoek zijn naar een baan. Ouderen zullen niet zo snel gebruik maken van mobiele apparaten wanneer ze gaan solliciteren.
    Daarnaast vind ik het erg prettig om te weten wanneer de meeste werkzoekende actief bezig zijn naar het zoeken van een baan. Op deze manier kunnen recruiters goed inspelen op de behoeften van de werkzoekende.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.