Recruiters zijn net mensen (89) De Gouden Driehoek

De Gouden Driehoek (#RZNM)Het lijkt vanzelfsprekend dat solliciteren tweerichtingsverkeer is. In de praktijk komt het regelmatig voor dat bedrijven en kandidaten dit ‘vergeten’. Managers die tijdens het sollicitatiegesprek vooral het bedrijf verkopen alsof de kandidaat een klant is. HR die alles van de sollicitant wil weten, maar amper ruimte geeft om vragen te stellen.

Kandidaten verliezen zich ook in deze sollicitatiestrijd. Met nadruk op strijd. Je wint nooit een baan, je kunt er hooguit een verliezen. Je wint ook nooit de beste kandidaat, deze kun je wel verdienen.

Een simpele rekensom leert dat je gemiddeld meer tijd doorbrengt met collega’s dan met je partner. Een fijne collega draagt meer bij aan jouw geluk dan een hoger salaris. Werk is niet zomaar een daginvulling. Weinig mensen werken om te leven. Zeker met de huidige sociale media, smartphones en internet, is werk overal. Zo ook collega’s.
Het opvullen van een vacature is meer dan banenvullen. Bedrijven die dit serieus nemen, maken het verschil. Zowel voor bedrijven als sollicitanten geldt de gouden driehoek. Als een procedure aan deze drie voorwaarden voldoet, is de kans op succes groot.

-1- Voor de kandidaat en bedrijf (afdeling/manager) geldt, dat zeker is dat de nieuwe medewerker binnen een periode van 3 maanden inzetbaar is op de meest cruciale taken.
-2- Voor het bedrijf (afdeling/manager) geldt dat de nieuwe medewerker voldoende potentieel heeft zodat het bedrijf (afdeling/manager) op termijn (maximaal 2 jaar) toegevoegde waarde krijgt op punten die bij aanvang niet als taak zijn omschreven.
-3- Voor de kandidaat geldt dat hij/zij na een gedegen inwerkperiode alle taken kan uitvoeren zodat andere taken/projecten komen die nieuwe kennis/vaardigheden vragen.

Wanneer deze drie punten voor beide partijen als uitgangspunt gelden en uitgesproken worden, maak je het verschil. De nadruk ligt daarmee meer op competenties en drijfveren dan op problemen en willen winnen.

Recruiters spelen hierin een cruciale rol. Doordat zij verder van de vacatureproblemen afstaan, geldt dat zij in staat zijn het proces te bewaken. Iets wat beide partijen (bedrijf en kandidaat) ten goede komt. Je hoeft niet altijd te winnen om een winnaar te zijn. Ieder mens weet dat. En recruiters? Dat zijn net mensen.

Over Wim van den Nobelen

Recruiter Strictly People (Management, HR & Finance), Sollicitatiecoach & Nobelist (in al mijn dienstverlening bepaalt de klant zelf de waarde).

2 Comments

  1. Beste Wim,

    Geweldig stuk! Goed omschreven. Daarnaast ben je als intermediair ook toegankelijker voor de opdrachtgever. Deze geeft je doorgaans meer informatie dan ze aan de sollicitant geven. Uiteraard is dit ook jouw taak om als recruiter je opdrachtgever door en door te kennen en hier door vertrouwen te krijgen.

    Een van de reden dat ik met een ander verdienmodel werk is dat je daadwerkelijke toegevoegde waarde, als recruiter, pas nadat je kandidaat begint, tot uiting komt.

    Keep up the good work! Je hebt er een fan bij!

    Urbian

  2. Wim

    @Urbian thanks voor het compliment. I Like.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *