MVO en Recruitment

Een MVO organisatie of individu doet zijn best om op een zo positief mogelijke manier de omgeving, Mens en Milieu, te beïnvloeden. Doet Recruitment dat ook?

Voor wie werkt in of voor organisaties in de collectieve sector is dit waarschijnlijk bekende term: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Kort samengevat komt het erop neer dat je bij de activiteiten die je als organisatie of individu ontplooit je best doet om op een zo positief mogelijke manier de omgeving, Mens en Milieu, te beïnvloeden. Doet Recruitment dat ook?

U kunt nu natuurlijk gaan denken aan allerlei milieufreaks en ecologisch solliciteren. U kunt ook zachtjes denken dat u voor dat soort zaken geen tijd heeft omdat in uw organisatie toch vooral op de kosten moet worden gelet en geld moet worden verdiend. Leest u dan vooral even verder. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gaat vooral over het Ondernemen maar beschouwt schadelijke beïnvloeding van de omgeving juist als een extra kostenpost. Die dus vermeden dient te worden.

Binnen een hoop organisaties is een MVO-plan of een MVO-functionaris al volstrekt normaal. En ook steeds vaker zien we dat in de onderlinge samenwerking van organisaties deze relatie ook beoordeeld wordt op de MVO component. In een aanbesteding of offerteverzoek wordt dan heel concreet gevraagd hoe uw organisatie invulling geeft aan MVO. Het kan dus maar zo gebeuren dat u onderdaan eindigt bij een offertetraject omdat u niet verder kwam dat het apart inzamelen van uw inkt-cartrigdes en e-recruiten.

MVO beoogt waarde te creëren op het gebied van Profit, Planet en People. En vooral bij People komt de rol van recruitment om de hoek kijken. En dit kan soms behoorlijk ver gaan. Zo ken ik voorbeelden van aanbestedingstrajecten waarin geëist wordt dat het ingezet personeel uit een bepaalde straal rondom de werkzaamheden moet komen. Of dat de medewerker verplicht is om met het openbaar vervoer te reizen. Dat is nog iets anders dan die personeelsfunctionaris die na een eerste selectie dertig kandidaten voor een gesprekje van een halfuur liet komen opdraven!

Bij People hoort ook goed werkgeverschap en, nou wordt het moeilijk, een positieve invloed uitoefenen op de arbeidsmarkt. Dit betekent bijvoorbeeld zorgen voor een afspiegeling van de samenleving in het werknemersbestand. Dit kan ook betekenen dat van u verwacht wordt dat een bepaald percentage van de medewerkers uit specifieke doelgroepen wordt aangenomen.

Voor HR en Recruitment kan echt Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen behoorlijk wat impact hebben op het proces en de te maken keuzes. Verantwoord omgaan met de arbeidsmarkt lijkt soms lijnrecht in te gaan tegen beleid en wensen van de opdrachtgever. Maar wie inderdaad een negatieve maatschappelijke invloed als ongewenste kostenpost beschouwt kijkt misschien anders aan tegen de juiste mix van prijs en kwaliteit.

Voor een hoop recruiters is MVO misschien nog nieuw en ingewikkeld. Toch is het verstandig om eens te kijken hoe u een positieve invloed op People en Planet en daarmee Profit kunt uitoefenen voordat u daar door directie of opdrachtgevers toe verplicht wordt.

Over Alex de Klerk

Ervaren interimmanager/adviseur met een sterke passie voor alles wat er in en rondom de arbeidsmarkt gebeurt.

2 Comments

  1. Beste Alex,

    Goed artikel! Mooi hoe je MVO (terecht) uit het ‘kosten-intensieve’ hokje schrijft!

    Hartelijke groet!

    Carola Claus

  2. Dit artikel is als het doorsnee MVO-geleuter: veel holle kreten maar een en ander in de praktijk toepassen ho maar.

    Begin als recruiter eens bij het begin: Voer het eerste kennismakingsgesprek met kandidaten via Skype. Spaart het milieu en jaagt kandidaten niet onnodig op reiskosten. Die worden immers in de regel niet meer vergoed door recruiters. Hoe MVO…Zie ook http://www.recruitingroundtable.nl/2013/09/18/geen-reiskostenvergoeding-bij-sollicitatiegesprek/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *