Hoe internationaal denkt HR en Recruitment? De geografische dimensie

De arbeidsmarkt kent vele dimensies. Een daarvan is de geografische. Zo las ik in de krant dat er dit jaar slechts 614 Roemenen en 240 Bulgaren zich hebben gemeld bij Nederlandse gemeenten. Dat was, voor de duidelijkheid, goed nieuws. De vraag is natuurlijk of dit wel zo goed nieuws is. Hoewel er vrij verkeer van personen binnen Europa is, wordt de arbeidsmarkt nog steeds door allerlei uitvoering- en beloningsregels sterk beschermd. Het is echt niet zo makkelijk om even een paar jaar in Antwerpen te gaan werken, of een paar weken in Duitsland. En buiten Europa is dit nog veel moeilijker.

Met een ongekend nationalisme en protectionisme wordt de Nederlandse arbeidsmarkt afgeschermd.  Geen Polen of Bulgaren naar Nederland: de Nederlandse Werkloze eerst! Een begrijpelijke reflex maar alle pogingen om bijstandstrekkers de bus naar het Westland in te krijgen mislukken steeds weer. Een bepaalde mate van werkloosheid zullen we altijd blijven houden. Een grote groep mensen zal niet in staat zijn om in het eigen inkomen te voorzien en een uitkering nodig hebben. Misschien is het wel slimmer om dan juist wel Polen en Bulgaren te hebben die het geld voor deze uitkeringen helpen mee te verdienen?

Denkt HR en Recruitment internationaal? Nee, over het algemeen niet. Hoewel we een exportland zijn en veel internationale contacten hebben gaan we voor personeel zelden de grens over. Lastig en ingewikkeld.

Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen. Wie op een doordeweekse dag in de parkeergarage van een chipmachinefabrikant in het zuiden des lands loopt ziet veel Belgische en Duitse kentekenplaten. Ook de A27 in de ochtendspits heeft veel Belgische filerijders. En een aantal branches (offshore en vliegtuigbouw bijvoorbeeld) werkt wel volstrekt internationaal.

De meeste bedrijven echter gaan pas over de grens kijken als ze het in Nederland niet meer kunnen vinden. En dan nog, liever meer betalen en nog even doorzoeken.

De geografische dimensie wordt bij het invullen van vacatures zelden meegenomen. Meestal gaan we uit van een normale reistijd, en als we een jobboard gebruiken zoeken we in, en reageert, heel Nederland. Toch is het vaak voldoende om alleen dicht bij huis te zoeken, in de eigen gemeente, of kun je soms beter meteen een vacature internationaal uit zetten. De grootte van het geografisch zoekgebied wordt bepaald door het aantal beroepsbeoefenaren in het zoekgebied, het aantal vacatures en de beschikbaarheid/werkloosheid van deze medewerkers. Door het zoekgebied te vergroten of te verkleinen bereik je een aanvaardbaar potentieel. Hiermee voorkom je dus enorme aantallen sollicitaties of juist het maar niet kunnen vinden van die specialist. Dit soort informatie, tegenwoordig heet dat geloof ik Big Data, is beschikbaar bij bijvoorbeeld het UWV of de grotere uitzendorganisaties.

We zijn een klein land, geografisch dan. En hoewel bijna allemaal snappen dat economisch protectionisme ons niet verder helpt snappen we nog niet dat een open arbeidsmarkt op welvaart en welzijn wel eens het zelfde positieve effect zou kunnen hebben.

Alex de Klerk

Ervaren interimmanager/adviseur met een sterke passie voor alles wat er in en rondom de arbeidsmarkt gebeurt.

Alex de Klerk has 62 posts and counting. See all posts by Alex de Klerk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.