Social media recruitment: hype of nieuwe realiteit?

Als je als recruiter of HR medewerker nog niets of weinig met “social media” doet lijk je binnenkort wel uitgerangeerd. Het is een compleet nieuwe competentie aan het worden of zelfs een nieuw beroep. Terecht? Of vooral goede marketing van bedrijven zoals Facebook, Twitter en Linkedin?

Het feit dat we bij social media meteen een aantal grote merken noemen is een eerste waarschuwing. Worden we niet voor het karretje van grote miljardenbedrijven gespannen?

Tegelijkertijd is het ontegenzeggelijk waar dat communicatiemiddelen en structuren door internet drastisch veranderen. Als je het nog steeds hebt over “de Nieuwe media” heb je dus al jarenlang niet begrepen wat er veranderd is.

Mensen communiceren. Dat doen ze al sinds mensenheugenis. De middelen waarmee zijn aan verandering onderhevig. Er zijn na de tam-tam en de rooksignalen vooral veel nieuwe communicatiemiddelen bij gekomen en dat maakt dat we kunnen en moeten kiezen hoe we iets willen communiceren en met wie.

Wie als “moderne” recruiter meteen al zijn vacatures op Twitter knalt slaat deze stap over: met wie wil ik communiceren en met welk middel? En wat zijn de kosten en baten hiervan?

Als je een nieuwe huishoudelijke hulp zoekt kan je een peperdure advertentie in de Telegraaf zetten maar het is al jaren effectiever en goedkoper om in je lokale vrienden- en kennissenkring even rond te vragen. Zoek je een Softwareontwikkelaar dan biedt die vriendenkring waarschijnlijk geen oplossing.

De extra communicatiemiddelen die er zijn via internet bieden ons mogelijkheden om directer en sneller bij de juiste doelgroepen te komen. Veel recruiters en HR-medewerkers maken hiervan nog geen gebruik. Het ouderwetse bord in de tuin met “”personeel gezocht” wordt nu digitaal en veel meer doen we niet. De communicatiestructuren zijn ook veranderd: Internet is overal en meteen. Snel en directer bij de juiste doelgroep betekent ook snel en direct respons krijgen en geven en dat schept verplichtingen en risico’s.

Er is dus meer aan de hand dan  het wel of niet consumeren van sterk mode-gevoelige merken en produkten op internet. Het volgen van workshops Twitteren of Linkedin is zinvol als je het middel wilt leren kennen. Maar het gaat je weinig helpen als je niet eerst nadenkt over met welke doelgroepen je wilt communiceren en op basis daarvan de middelen en media kiest.

Alex de Klerk

Ervaren interimmanager/adviseur met een sterke passie voor alles wat er in en rondom de arbeidsmarkt gebeurt.

Alex de Klerk has 62 posts and counting. See all posts by Alex de Klerk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.