7 essentiele punten voor succesvolle inzet van Facebook voor Campus Recruitment

Terwijl je andere bedrijven succesvol Facebook ziet inzetten, lukt het jou maar niet om Facebook’s potentie in het opbouwen van je employer brand (EVP, employer value proposition) en het werven van talentvolle kandidaten maximaal te benutten. Als jij Facebook succesvol in wilt zetten voor campus recruitment, dan help ik jou met deze blog om de eerste stap te zetten.

Een Facebook bedrijfspagina die je helpt bij het binnenhalen van interessante kandidaten, staat bol van interactie, wordt volop gedeeld en geliked en converteert jouw fans tot echte kandidaten. Lukt dit je nog niet zelf, dan is het noodzakelijk om te begrijpen waarom anderen dit wel lukt. Dit zet je op de goede weg voor het beleid dat je zelf wilt ontwikkelen. Ik geef je de 7 belangrijkste punten waar je op moet letten en die je helpen om zelf succesvol te zijn op Facebook.

Heb je nog geen Facebook bedrijfspagina? Maak dan in 6 stappen snel en eenvoudig jouw Facebook bedrijfspagina aan.

Kies een goede benchmark

Log in op Facebook en gebruik de zoekbalk bovenin je scherm om de bedrijfspagina’s te vinden waarvan je weet dat deze succesvol zijn en dat jouw doelgroep aan kandidaten er positief over oordeelt. Zorg ervoor dat je als zoekfilter (het menu aan de linkerzijde) voor ‘pages’ kiest. Als je de pagina’s die je zoekt niet kunt vinden, dan kun je ook naar de werkenbij website van je concullega gaan en vanaf daar de link naar hun Facebook bedrijfspagina openen.

Waar let je op?

De succesvolle pagina’s die je hebt gevonden vormen je ideale benchmark en daarmede de basis van jouw succesvolle inzet van Facebook voor campus recruitment. Je gaat nu informatie verzamelen over hetgeen dat wel en niet werkt op Facebook. De volgende 7 elementen zijn daarin het allerbelangrijkst:

  1. Hoe zien de profielfoto en de Timeline coverfoto eruit? Welke boodschap brengen beide afbeeldingen over, wat zeggen deze over de eigenaar van de pagina?
  2. Wat vertelt het ‘about’ stukje onder de profielfoto? Hoe ervaar je dit als nieuwe bezoeker?
  3. Welke tabs heeft de pagina? Hoe zijn deze ingericht? Wat wordt ermee bereikt?
  4. Hoe vaak wordt er gepost en hoe laat?
  5. Wat wordt er gepost? Wat levert de meeste interactie op (comments, likes en shares) op? Zijn dat teksten, foto’s, video’s, polls, links, vragen? Kortom, welke berichten spreken de doelgroep aan?
  6. Wat is de engagement op de pagina? Via de ‘Like’ tab krijg je waardevolle inzichten. Let ook op de ‘people talking about this’, dit presenteert een 30-daagse opsomming van:
    • Aantal nieuwe likes van de pagina
    • Aantal plaatsingen op de wall (van fans)
    • Aantal likes, shares of reacties op berichten van de pagina
    • Antwoorden gegeven op gestelde vragen
    • Aantal reacties op een evenement van de pagina (RSVP’s)
    • Aantal keren dat de pagina wordt getagt in een foto of update
    • Aantal check-ins
  7. Kijk ook naar wat er niet werkt zodat je voorkomt dat je dezelfde fouten maakt. Wat kun je beter doen?

Ontwikkel jouw succesvolle Facebook beleid

Hoe dient je pagina vormgegeven te worden, welke content dien je te delen en hoe vaak doe je dit? De basisregels die je ontdekt uit de manieren waarop anderen succesvol zijn op Facebook, ga je gebruiken om jouw eigen beleid te ontwikkelen. Kopieer niet, maar doe je eigen ding en bedenk wat jouw specifieke doelgroep van je zou willen. Dat is de eerste stap de je moet zetten om Facebook’s potentie in het opbouwen van je employer brand en in het werven van talentvolle kandidaten maximaal te benutten.

Wat zijn de basisregels die jij ontdekt hebt? Wat werkt goed voor jouw publiek, en wat juist niet? Zijn er andere elementen waarvan jij vindt dat er op gelet moet worden? Help anderen alsjeblieft om met hun doelgroep te communiceren door jouw inzichten te delen via het commentaarveld onder dit artikel.

Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is Arbeidsmarktcommunicatie expert bij Natural Talent, een bureau dat organisaties helpt om fantastisch te zijn in Campus Recruitment. Hij helpt (campus) recruiters om ijzersterk beleid vorm te geven, of om succesvol hoogopgeleide studenten en starters te bereiken.

Sebastiaan van Haren has 2 posts and counting. See all posts by Sebastiaan van Haren

4 gedachten over “7 essentiele punten voor succesvolle inzet van Facebook voor Campus Recruitment

  • 03/10/2013 om 08:40
    Permalink

    Dag Sebastiaan, leuke aanzet om succesvol te zijn in campus recruitment voor werving van starters en studenten. Hoe kijk je als arbeidsmarktcommunicatie expert aan tegen het inzetten van Facebook voor werving van midcareer en ervaren professionals?

  • 03/10/2013 om 09:39
    Permalink

    Dag Edwin. Waar Facebook voor de werving van starters en studenten een belangrijke tool kan zijn, gaat mijn persoonlijke voorkeur voor de werving van midcareer en ervaren professionals (hoogopgeleid) meer uit naar LinkedIn. Twee redenen. Starters en studenten maken in veel grotere mate dan ervaren professionals gebruik van social media, en met name Facebook, voor het zoeken van een baan en voor het beoordelen van een werkgever. Bovendien wegen jongeren bij de keuze van hun werkgever bepaalde aspecten, zoals werksfeer en aansluiting bij de eigen idealen, zwaarder dan meer ervaren professionals. Doordat Facebook zich uitstekend leent om volgers juist deelgenoot te maken van deze ‘zachte’ punten, vind ik het medium het effectiefst voor de werving van een jonge doelgroep. Het betekent overigens niet dat Facebook bij de werving van een meer ervaren doelgroep geen rol in kan spelen.

    Ps. Ik baseer mij onder meer op de laatste twee edities van het AGO onderzoek (intelligence group), met daarin een speciale extra set trendvragen van Natural Talent die vergelijk tussen ervaren professionals en starters/studenten mogelijk maakt, en de recente Harvard Business Review onder de noemer ‘Employer of Choice’.

  • 11/10/2013 om 15:53
    Permalink

    Ik zit al jaren in Arbeidsmarktcommunicatie en Employer Branding, maar ik heb maar weinig succesvolle voorbeelden gezien van werving via Facebook. Hoewel Facebook voor jong en oud is, zie je dat facebook-campagnes vooral de uitstraling hebben van jong en dynamisch. Dit moet maar net geloofwaadig zijn voor je (organisatie)merk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.