Touchpoints voor Recruitment; optimaliseer de ‘Candidate Experience’

Touchpoints voor Recruitment; alle momenten zijn waarop een potentiele kandidaat kennis maakt met je organisatie in de breedste zin van het woord. Optimaliseer de ‘Candidate Experience’!

Shoppen bij andere vakgebieden kan handig zijn, zeker als die vakgebieden veel raakvlakken hebben met Recruitment. Neem bijvoorbeeld Sales & Marketing, waar de term ‘touchpoints’, ofwel contactmomenten tussen organisatie en (externe) klant, een bekende is.

Touchpoint guru Hank Brigman stelt de definitie van zo’n contactmoment als volgt:

“Each interaction – physical, communication, human and sensory – with and within your organization.”

Vertaal je de term naar Recruitment dan kan je stellen dat het alle momenten zijn waarop een potentiele kandidaat, latent werkzoekende of sollicitant kennis maakt met je organisatie in de breedste zin van het woord.

Door de touchpoints binnen je werving & selectieproces in beeld te brengen, te meten en te evalueren krijg je helder waar je zaken misschien anders kan inrichten, follow-up moet geven of alles juist al optimaal geborgd hebt. Maar ook wat onderschatte of ondergewaardeerde contactmomenten zijn juist als het gaat om recruitment.

Voor Customer Journeys of Guest Experiences bestaan er verschillende analysemodellen om touchpoints te ‘mappen’. Speciaal voor staffing en recruitmentorganisaties hanteert Victoria Kenward (Haley Marketing Group) een 4-tal uitgangspunten die helpen bij het inzichtelijk maken van touchpoints: “Attracting clients and candidates, Interacting with clients, Interacting with candidates, The service cycle”.

Verplaats je in de kandidaat, doorloop alle stadia van het recruitmentproces, bekijk en onderzoek hoe de werving en selectie uitingen beleefd worden. Naast de contactmomenten binnen het W&S proces, spelen ook alle indirecte wervings- en incidentele raakmomenten door de gehele organisatie een rol als het gaat om de beleving van de kandidaat.

Met de in kaart gebrachte touchpoints, kernwaarden van de organisatie en strategische doelstelling(en) vanuit Recruitment kan je de ‘Candidate Experience’ verder perfectioneren, een beleving die al start bij een referral gesprek of afstudeeropdracht.
Potentiële nieuwe medewerkers die de organisatie als dé ideale werkgever ervaren, zelfs al voordat ze overwegen er aan de slag te gaan – goed voor het imago van de werkgever en handig voor werving!

Over Lijnske Boogaarts

In mijn rol als adviseur Social Media Recruitment bij Saxion ben ik verantwoordelijk voor het opstellen van een strategisch recruitmentplan, het stroomlijnen van het W&S proces en dit verder vormgeven v.w.b. de inzet van social media.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *