Recruiters en afwijzen: een zooitje

Eerlijk gezegd, wilde ik het artikel eerst de titel “Recruiters en afwijzen, een bloemlezing” geven, als soort van understatement. Maar het onderwerp afwijzen is wat mij betreft te serieus, om het op die manier te verpakken. Daarom toch maar wat directer – en niet zonder reden. Ongelofelijk hoe sommige “professionele” […]

Eerlijk gezegd, wilde ik het artikel eerst de titel “Recruiters en afwijzen, een bloemlezing” geven, als soort van understatement. Maar het onderwerp afwijzen is wat mij betreft te serieus, om het op die manier te verpakken. Daarom toch maar wat directer – en niet zonder reden. Ongelofelijk hoe sommige “professionele” recruiters kandidaten behandelen, die de moeite hebben genomen om te solliciteren op “hun” vacature. Laat me putten uit wat ervaringen in een LinkedIn-groep:

  • Gesolliciteerd via een recruiter. Na 2 weken nog geen reactie. Ge-e-maild. Niks. Gebeld. Voicemail. Paar dagen later weer gebeld. Voicemail. Nog een e-mail. Nooit meer iets van de recruiter gehoord.
  • Een duidelijk mannelijke kandidaat stuurt cv. Al diverse malen reactie gehad: Beste mevrouw….
  • Kandidaat e-mailt cv en motivatiebrief. Binnen 7 minuten (!) een reactie in haar inbox: Afgewezen. Navraag hoe dat mogelijk is, heeft geen enkele reactie opgeleverd.
  • Sollicitant krijgt in 2 maanden tijd 3 keer een afwijzing op dezelfde sollicitatie c.q. vacature.

Ach, zo kan ik nog wel even doorgaan. Kijk, dat je geen diploma hoeft te hebben om jezelf recruiter te mogen noemen, dat wist ik al. Maar dat je daar ook geen enkele vakkennis of eergevoel voor nodig hebt?

Ik bespeur altijd een zekere mate van beroeps-trots bij recruiters die beweren, dat ze een cv in een seconde of 6 kunnen beoordelen. Nou, dan lijkt me 200 cv’s doornemen en 193 correcte afwijzingen sturen ook niet zo moeilijk. Daar heb je immers (ook) hulpmiddelen voor. En dan niet die automatische afwijzing op 7 minuten zetten natuurlijk.

Over Ronny van Dooren

Ronny van Dooren. Organisatiestrateeg met een passie voor procesvernieuwing. Initiatiefnemer van 2alljobs. Ervaart dagelijks dat vernieuwing zelf heel improductief kan zijn. Schuift dat voor zijn gemoedsrust onder het kopje investeren.

37 Comments

  1. Iwan Westdijk

    Regelmatig word ik bedankt door afgewezen sollicitanten omdat ik zo netjes communiceer. Iemand belde me daarvoor zelfs een keer op. Wat bleek: hij was al tig keer af en het was een van de eerste keren dat de communicatie snel en goed was verlopen. Ik ben oprecht verbaasd, want een afwijzing sturen is technisch heel simpel en is zo gedaan. En het bespaart tijd, want je wordt niet steeds gebeld en gemaild door sollicitanten die zich afvragen waar hun uitnodiging blijft. 🙂

  2. Susanne de bruin

    Tot op een bepaald punt helemaal eens met de stelling dat de precisie en respect van sommige recruiters minimaal is – en dat dit niet alleen een slechte reflectie is, maar ook veel frustratie oplevert.
    Maar…. het voorbeeld “Sollicitant krijgt in 2 maanden tijd 3 keer een afwijzing op dezelfde sollicitatie c.q. vacature.” vind ik juist een mooi voorbeeld van hoe rucksichtloos sommige sollicitanten te werk gaan. 3 keer solliciteren op dezelfde vacature – lijkt mij duiden op een sollicitant die uit willekeur op rollen reageert en niet bijhoudt waar hij of zij al eerder op heeft gesolliciteerd. En helaas gebeurt dat vrij vaak. Misschien lees ik het verkeer hoor, maar ik had het juist vreemd gevonden als iemand 3x solliciteert, en 2x wordt afgewezen en de derde keer wordt uitgenodigd.

  3. Timon Rammeloo

    Er zal altijd ‘strijd’ zijn tussen werkzoekenden en Recruiters. Hoe professioneel of amateuristisch zij ook zijn. Grote verschil is dat werkzoekenden de ervaringen met elkaar delen. Recruiters doen dat voor zover ik weet niet en als zij dat al zouden doen, zou dat niet in het openbaar worden gebracht; bang voor imagoschade. Niet dat op een bovengenoemde manier met sollicitanten omgaan het nou bepaald verbeterd, maar dat even buiten beschouwing gelaten.

    Waar twee vechten hebben twee schuld. Zonder dat ik Recruiters wil verdedigen, denk ik dat sommige sollicitanten niet even verder kijken dan hun eigen belang. Natuurlijk willen zij die baan want ze hebben die baan echt nodig of ze vinden die nieuwe uitdaging echt super gaaf. Maar bedenk je ook eens een keer waarom een Recruiter niet reageert, waarom het bedrijf niet reageert, hoe het bedrijf er op dat moment voor staat etc. Ik wil zeker niet het gedrag van sommige bijzonder onprofessionele Recruiters goedpraten, maar vind wel dat er een bepaalde nuance aangebracht mag worden in wat werkzoekenden vinden van Recruiters.

  4. Herkenbaar: des te schokkender vond ik de reactie van een collegarecruiter toen dit gedrag een keer boven tafel kwam. Hij stelde dat recruiters wellicht de meest arrogante en overschatte werknemers zijn binnen een bedrijf. Geen functie kun je passief makkelijker uitvoeren dan recruiten dus ja… hoeveel eer wil je dan uit je vak halen.

    Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel, zeker getuige de reactie van Iwan maar wat zeker als een paal boven water moet staan is dat (eel) veel recruiters een crashcourse in mores mogen krijgen.

  5. @Iwan – Bedankjes voor een correcte afwijzing. Rest my case ;(

    @Susanne – Even een correctie: Het is de kandidaat die maar 1 keer heeft gesolliciteerd. Desondanks heeft de recruiter haar 3 keer afgewezen. Wilde de recruiter zout in de wonde strooien? Administreren c.q. organiseren is ook onderdeel van je werk als recruiter.

    @Timon – Wie vecht hier? Het gaat hier om de kleinst mogelijke moeite richting een sollicitant, namelijk een reactie in de vorm van – in dit geval – een afwijzing. Geen enkel, maar dan ook geen enkel excuus als die uitblijft. Zie de kunst van het administreren / organiseren.

    @Jeroen – Waarom denk je dat juist deze foto bij het artikel staat?… 😉

  6. jef

    Sollicitant krijgt in 2 maanden tijd 3 keer een afwijzing op dezelfde sollicitatie c.q. vacature
    Susanne de bruin nog en keer de zin goed lezen aub

  7. Nienke

    Ik snap de frustratie van veel sollicitanten, ik heb zelf als recruiter ook wel eens aan de andere kant van de tafel gezeten waarbij het voor sommigen ‘collega’s’ teveel moeite was om een duidelijke afwijzing te geven dus probeer daarom zelf zo goed en concreet mogelijk te laten weten waarom iemand het niet wordt, maar het is te makkelijk om alleen de recruiters veroordelen. Hoe vaak krijgen wij niet een sollicitatie waarvan het ‘ik moet solliciteren van het UWV’ vanaf straalt? Daar irriteer ik me mateloos aan en voel me dan ook niet altijd geroepen om dit soort mensen een nette afwijzing te sturen.
    En als laatste wil ik nog zeggen: als recruiten geen echt vak is en iedereen die kan lezen dit kan doen, waarom doet ieder het dan niet lekker zelf?

  8. Sylvia

    Heel herkenbaar ook helaas. Onlangs een perfect gesprek gehad. Word omwille van de vakantietijd al na een half uur terug gebeld dat ik niet door mag naar de 2e ronde de volgende dag. Omdat ik ‘net niet analytisch genoeg ben’. Wel pas ik prima in de organisatie, heb de sollicitatiecommissie gecharmeerd met mijn sprankelende persoonlijkheid, kennis en kunde. Kreeg ook nog te horen dat ik met mijn kwaliteiten niet lang werkloos zou blijven… Waarom dan niet bij het bedrijf waar ik blijkbaar wel goed over kom en zelfs bij pas? Het telefoontje duurde te lang voor een afwijzing. Dat heb ik vaker meegemaakt. Soms kletsen ze maar wat zonder te weten wie ze afwijzen.

  9. Anne Fransen

    Zo herkenbaar dit stuk…. Toen ik 1,5 maand in de WW gezeten heb, kreeg ik ook het gevoel dat ze niet eens de moeite namen om mijn C.V. te lezen. De heer klinkt me ook al bekend in de oren, terwijl er een foto in mijn C.V. staat… Ook heb ik pas 1 keer (van de 20 keer solliciteren) een duidelijke afwijziging gekregen, met een onderbouwing wat ik kon verbeteren om in de toekomst misschien wel aan een baan te komen.

    Maar ik moet zeggen dat bij mijn huidige werkgever Recruiten een echt vak is en ben trots op de Recruiters die we hier hebben! Ze behandelen iedereen netjes en nemen de tijd voor je, dus voor alle uit de hoogte gevallen recruiters, zo kan het dus ook :).

  10. @Nienke – Ongemotiveerde sollicitaties doe je met een (semi-)automatische afwijzing af (ATS, e-mailsjabloon). Bedenk: recruitment is een vak, solliciteren niet. Voor het eerste kies je vrijwillig, voor het laatste lang niet altijd. En ja, waarom kiest niet iedereen ervoor om te gaan recruiten? Lijkt me een kwestie van passie. Alhoewel er misschien wel te veel recruiters rondlopen zonder die noodzakelijke passie.

    @Sylvia – Uiteindelijk kan er (meestal) maar een kandidaat worden gekozen voor de functie. Dat zegt inderdaad niets over je geschiktheid. Jammer, maar zoals ik het lees betrof het een gemotiveerde afwijzing, waar je wat mee kunt.

    @Anne – 1 op de 20 wijst netjes af. Je vraagt je zo langzamerhand af, wat de regel en wat de uitzondering is.

  11. Jürgen Braeckevelt

    Ik zie vanuit mijn job dagelijks mensen die dezelfde frustratie uiten: afwijzing zonder reden, gebel en ge-e-mail vanuit interimkantoren, mensen bieden zich aan en voor de rest is het koffiedik kijken… Recruiters die hun job én de sollicitant ernstig nemen mogen minstens de moeite nemen te antwoorden én als het nog even kan ook een woordje duiding geven. Van de sollicitant wordt een vriendelijke aanspreking verwacht, die geeft het beste van zichzelf om een job binnen te halen en krijgt een slag in het gezicht terug. Gelukkig zijn er ook goéde voorbeelden waar een sollicitant bruikbare feedback krijgt waarmee hij/zij verder kan om nog béter te worden.
    Voor de recruiters die zich in een ‘machtspositie’ wanen en als God De Vader (of goden uit andere religies) denken de absolute macht te hebben om af te wijzen zonder poeha: denk even aan de tijd dat je zélf sollicitant was … roep dat gevoel eens boven als jij een (zoveelste) afwijzing kreeg zonder meer. Behandel de ander zoals je zelf behandelt wil worden.

  12. Timon Rammeloo

    @Ronny Er is niemand zo dom om geen administratie er van bij te houden. Dat snapt werkelijk iedereen, dus ook een onprofessionele Recruiter. Ik denk dat er meer gaande is dan onwil. Noem mij naïef, ik vind het niet meer dan realistisch.
    En wat ik bedoelde met mijn opmerking “Waar twee vechten hebben twee schuld” doelde ik meer op dat werkzoekenden behoorlijk lopen af te geven op sommige Recruiters, maar wellicht zelf ook niet helemaal netjes/secuur te werk gaan. Of heeft het slachtoffer per definitie nooit iets fout gedaan?

  13. Seb de Groot

    Een afwijzing sturen (met een reden daarbij) is niet meer dan netjes. Soms lees ik alleen ‘u past niet in het profiel’, dan bel of mail ik even om uitleg. Graag wil ik vandaag nog aan het werk, doe veel moeite om (veel) te solliciteren. Van recruiters verwacht ik dat ze de moeite nemen om me een antwoord te sturen met een (korte) motivatie.

  14. Peter Manger

    Zoals elk verhaal heeft ook deze twee kanten. Enerzijds zijn er bureau’s die geen terugkoppeling geven (erg vervelend) en als de vraag gesteld wordt waarom zij niet die betreffende terugkoppeling geven zijn er ook antwoorden als o.a dat zij van de opdrachtgever geen reactie krijgen. Desalniettemin vind ik dat het betreffende bureau een reactie moet geven. Anderzijds heb ik ervaring met bureau’s die een gemotiveerde terugkoppeling geven.
    Tevens moet m.i. vermeld worden dat de markt nu aan de opdrachtgever is. Betekend: dat de opdrachtgever nu op zoek is naar het “schaap met de vijf poten” en als je niet aan alle vereiste criterea voldoet zij ook niet de moeite nemen om de sollicitatie in behandeling te nemen, resulterend in geen terugkoppeling.

  15. @Timon – De recruiter is de professional en dient zich als zodanig op te stellen. Volgens mij begrijp je nog onvoldoende wat professionaliteit (o.a.) inhoudt: je vak blijven uitoefenen, ongeacht de manier waarop de ander je tegemoet treedt. En ook: Slimme manieren bedenken / leren en toepassen om onwelgevallige reacties, zoals een ongemotiveerde of kwalitatief onvoldoende sollicitatie, zo productief mogelijk af te handelen. Dan verspil je nauwelijks energie, roep je geen onnodige weerstand op en kun je je in hoofdzaak richten op het aantrekken en verder “masseren” van kandidaten, waar jij als recruiter – en hopelijk ook je werkgever / opdrachtgever – wel vrolijk van wordt.

    Overigens heb ik oprechte bewondering voor echte professionals – in welke beroepsgroep dan ook. Ik vrees dat ik zelf die professionele status nooit zal bereiken….!

  16. Kristel van Prattenburg

    Ook ik/wij krijgen vaak complimenten over onze werkwijze en de manier waarop wij communiceren naar onze kandidaten. Ik vind het wel altijd bijzonder jammer dat het vak Recruiten als iets heel makkelijks gezien wordt en er gedaan wordt alsof iedereen dit zou kunnen. Deze mening deel ik niet. Niet omdat ik zelf bij een Werving & Selectie bureau werk, maar omdat ik zie hoe mijn collega’s zeker in gesprekken echt een gesprekspartner zijn (ook inhoudelijk). Ook wij balen van bureaus die niet netjes met zowel kandidaten als klanten omgaan. Wij hebben hier ook last van. Kandidaten willen niet meer via bureaus bemiddelt worden doordat zij niet op de juiste manier behandelt worden. Uiteraard maakt elk bedrijf fouten en doen wij dat ook, maar wij proberen iedereen zo goed mogelijk op de hoogte te houden. Helaas is de arbeidsmarkt op dit moment gewoon heel negatief waardoor alles al snel in een kwaad daglicht gezet wordt, maar vergeet niet dat wij als bureaus ook heel veel mensen aan een leuke baan helpen. Helaas wordt dit niet zovaak gezegd op het internet.

  17. Ivo

    Je hebt een punt en het is duidelijk dat er iets moet verbeteren. Echter vergeet niet het grote aantal sollicaties dat verstuurd wordt via bv een Linkedin-ad, waarbij de kandidaat totaal niet passend is – maar wel de sollicitatie verstuurt omdat het zo simpel is om op ‘apply’ te drukken. Het is dusdanig laagdrempelig dat (uit mijn ervaring) 80% vd reacties totaal niet passend is. Bij een dergelijke hoeveelheid kun je internal recruiters niet kwalijk nemen dat ze andere prioriteiten hebben.
    Iets anders vind ik overigens als mensen de moeite nemen om te bellen of op gesprek te komen: een goede feedback is dan het minste wat ze verdienen.

  18. @Kristel – Volkomen eens. Maar er lijkt mij iets te veel kaf onder het koren te zitten. Ieder jan-jodocus kan zich recruiter noemen. En hoe moeten kandidaten – die per definitie niet als professional aan de andere kant van de tafel zitten – dit weten? Ook heb ik het gevoel dat de commerciële druk op en het verloop onder junior-recruiters zo groot is, dat er nauwelijks mogelijkheid is om het vak van recruiter echt te leren.

    @Ivo: Standaardafwijzing. Kost 6 seconden voor de beoordeling (zo heb ik me laten vertellen) en – laat ik het ruim nemen – 24 seconden voor de afwijzing 🙂

  19. @Ivo 2 – Buiten de tijd die deze mogelijkheid je kennelijk kost, gaat in deze tijd van gratis toch nog vaak het gezegde op: “If you pay peanuts, you get monkeys”. Handig, zo’n “gratis” hulpmiddel….

  20. Saskia

    Ik vind het jammer dat het tegenwoordig zo gaat. Je bent een recuiter hebt met mensen te maken en hierbij is een goede en eerlijke communicatie belangrijk. Jij beoefend dit vak, je hebt hier neem ik aan voor geleerd en hebt ook ( enige) passie voor het vak. ( Ik denk dat de passie dan ook hier ontbreekt) Ik snap dat als er een vacature openstaat je overstelpt wordt door reacties en dan is het aan jou om hier goed mee om te gaan. Vaak gebeuren dingen automatisch als er bepaalde kenmerken, woorden etc. niet in de cv staan of in de brief dan krijg je dus die beroemde afwijzing na 1 minuut hier komt geen mens aan te pas. Tegenwoordig moet men ook wel een manier bedenken om alles door te “spitten” anders komt er geen einde aan maar de factor mens komt hier dan niet aan de orde. Als sollicitant is dit heel hard te verteren, jij hebt zo je best gedaan, alle tijd erin gestoken om boven het maaiveld uit te komen. Daarnaast als er wel een persoonlijk contact is vind ik dat een recuiter hier ook op een goede manier mee om moet gaan, ja een afwijzing is niet leuk en heel veel mensen vinden dit moeilijk om dit te moeten zeggen maar dat hoort bij je vak. Jij bent recuiter als jij hier goed mee omgaat, open en eerlijk bent naar je klant toe en de klant is niet alleen het bedrijf maar ook de sollicitant dan scoor je hoge ogen, je krijgt van de klant spontaan je reclame ( mond op mond reclame) en dat is wat jij uit wilt stralen als recuiter als bedrijf waar je werkzaam bij bent.

  21. Ton

    Ik heb niet het gevoel dat recruiters / HR managers weten hoeveel schade ze berokkenen aan het imago van een bedrijf!
    Dit soort gedrag geeft je toch gewoon het gevoel: Bij zo’n bedrijf wil ik niet werken, als ze zo met mensen omgaan!
    Recruiters: wees bewust van uw rol als “vertegenwoordiger” van uw organisatie.

  22. Bram Tebrugge

    @Nienke (2013 om 2:46) Ongetwijfeld zul je zogenaamde plichtmatige sollicitaties herkennen. Maar de persoon heeft wel gesolliciteerd, hoe belabberd misschien ook. Voor jou als recruiter dan wel de organisatie lijkt me je after-sales wel belangrijk. Iemand die hoe kort ook een min of meer keurige, heldere afwijzing krijgt, kan door de handelswijze van de recruiter geen bittere nasmaak krijgen.

  23. Sebastiaan Taling

    Ik ben het als recruiter absoluut eens dat het eigenlijk zelfs een verplichting moet zijn om een sollicitant netjes af te wijzen. Een cv screenen binnen 6 seconden is onzin, maar de meeste echt goede recruiters kunnen wel degelijk binnen 1 a 2 minuten bepalen of iemand wel/niet geschikt is. Wees blij dat je dan na 7 minuten wordt afgewezen en niet na 2 weken.

    Wat veel mensen echter vergeten of niet weten, is dat het lezen van cv’s niet de enige taak is van een recruiter. Ikzelf ben bijvoorbeeld ook bezig het plannen van 1e en 2e sollicitatiegesprekken, contacten onderhouden met afdelingen en klanten, evaluaties inplannen en daarnaast de nodige binnenlopende sollicitanten te woord staan. Oh ja, ik moet ook af en toe nog lunchen 🙂
    Daarnaast heb ik ook heel veel te maken met sollicitanten die weliswaar met veel goede moed en bedoelingen reageren op vacatures, maar gewoonweg niet bezitten over de harde functie eisen. Voorbeeld: ik had laatst een vacatures openstaan voor verkoopmedewerker in een drogist. In de vacaturetekst staat dat een diploma voor (assistent) drogist een vereiste is voor die specifieke drogist, mede door de kennis die je nodig hebt om oa advies te kunnen geven over medicijnen. Heel veel sollicitanten lezen hier schijnbaar overheen of proberen het toch. Dan wek je op mij een behoorlijke irritante op.

    Concluderende: het kan zijn dat recruiter door de gigantische hoeveelheid reacties niet in staat zijn om binnen 1 of 2 dagen te reageren. Een standaard afwijzing of überhaupt geen reactie zou echt verboden moeten worden. Aan de andere kant zou het ook helpen als sollicitanten de tekst goed lezen en niet zomaar overal op reageren.

  24. Beertjehandbal

    @Timon, in je eerste reactie schrijf je dat de sollicitant zelf na moet denken waarom hij/zij geen reactie ontvangt of een afwijzing ontvangt. Tevens lijkt het dat je verwacht dat de sollicitant weet hoeveel reacties er wellicht zijn ontvangen en hoeveel werk dit is. Misschien is dit iets te crue gezegd, maar ik “denk” maar even aan wat je bedoelt met “zelf nadenken”. Ik heb in principe echt wel begrip voor een hoge werkdruk, maar als sollicitant solliciteer ik oprecht naar een functie bij een bedrijf dat ik niet van binnen ken en is het maar invullen hoe het bij dat bedrijf werkt. Daarnaast probeer ik altijd zoveel mogelijk aan de functie eisen te voldoen. Maar waarop uiteindelijk geselecteerd wordt is mij niet duidelijk.
    Het siert dan ook een recruiter die in een afwijzing kort samenvat aan welk profiel de uitgenodigde kandidaten hebben voldaan. Hier zou ik aan kunnen zien waarom ik afgewezen ben en waar ik van kan leren.
    Zo is iedereen geholpen!

  25. Leone Wevers

    Leuk artikel! Het bevestigd hoe ik er ook over denk ……. dank je wel.

  26. Fons Olijve

    Laat ik voorop stellen: Recruiten is een vak!
    Een vak leer je doorgaans binnen een theoretisch kader. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de studie rechten. Maar: een titel als meester in de rechten maakt niet, dat je daarmee per definitie de rechten ook meester bent!
    Daarvoor komen andere zaken kijken.
    Dat geldt dus ook voor recruiters: cv’s toetsen aan functieprofielen doe je vanuit een theoretisch kader.
    Maar om een geschikte match te kunnen maken voor functies binnen de organisatie die je vertegenwoordigt heb je meer nodig: kennis van de cultuur binnen de organisatie, kennis en gevoel van wat de organisatie wil uitstralen (zowel extern als ook intern), maar ook een empathie voor de mensen die solliciteren: Wat hebben die nog meer in hun mars dan hetgeen uit hun cv blijkt? Wat zijn de zaken die de sollicitanten (naast functie-inhoud en rechtspositie) belangrijk vinden? Wat is de cultuur binnen het bedrijf en spreekt mij dat aan? Wat is de stijl van leidingegeven en kan ik mij daarin vinden? Hoe kijkt de organisatie tegen de wens op (door)ontwikkeling aan? Op welke wijze wordt er gecommuniceerd vanuit (maar ook binnen) de organisatie. Dat zijn zaken die, naast een passend cv, van belang zijn om een perfecte march te kunnen maken.
    Daarbij is het voor recruiters van belang om ook de kandidaten, die afgewezen worden, het gevoel te geven dat zij een absolute waarde hebben en dat die waarde wellicht voor een functie bij een andere organisatie perfect passend zou kunnen zijn.
    Geef deze afgewezen kandidaten dan ook dat gevoel terug (koppel altijd de sollicitatie terug!), wijs hen op eventuele ontwikkelpunten en spreek af dat je hen actief zult blijven volgen. Doe dat dan ook in ieder geval door periodiek even te bellen en te vragen naar de stand van zaken.
    De afgewezen kandidaat van vandaag kan immers een potentiële kandidaat voor morgen zijn.
    Het bovenstaande moest mij even van het hart vanuit mijn ruim 30-jarige ervaring.

  27. Sabine

    @Ronny, uit ervaring kan ik je vertellen dat een CV beoordelen meer dan 6 seconde werk is en ook een “standaard” afwijzing kost gemiddeld meer dan 24 seconden. Overigens sluit ik mij aan bij Timon. Er zitten twee kanten aan het verhaal, natuurlijk moet je als recruiter of hr netjes omgaan met sollicitanten, maar het is wel heel vervelend als een kandidaat meerdere keren reageert op de zelfde vacature. Als je dan ook nog de moeite neemt om sollicitanten hierop te attenderen krijg je overigens nooit een reactie terug. Mijn conclusie is dat recruiters inderdaad zorgvuldig om moeten gaan met sollicitanten, maar het wordt ook wel eens tijd dat een aanzienlijk deel van de sollicitanten weer eens moeite nemen om netjes te solliciteren. Want hoe vaak gebeurt het niet dat sollicitanten geen motivatiebrief opstellen of de moeite niet nemen om hun CV te checken op spelfouten. Ook ergere situaties komen voor. Laatst werd een sollicitant verbaal agressief omdat ik zijn CV niet goed zou hebben gelezen. Na enkele minuten kwam hij echter tot de conclusie dat hij een verouderde CV had gemaild. Naar een verontschuldiging voor het verbale geweld kon ik overigens fluiten.

  28. Stan Smeets

    De oplossing is heel simpel.
    Zodra je een of meerdere slechte ervaringen met een recruter hebt geef je hem / haar nooit meer toestemming jou cv bij een klant neer te leggen.
    Zo worden de slechte uit de markt geweerd, en blijven alleen de goede over.
    Ik persoonlijk reageer op advertenties van bepaalde recruitment bureaux helemaal niet meer.
    Hierbij mis ik bijna geen vacatures, omdat je meestal dezelfde vacature bij meerdere bureaux tegelijk wordt uitgezet. Ik kies dan zelf het bureau waar ik het meeste vertrouwen in heb.

  29. Erg fijn om te merken, dat zowel werkzoekenden als recruiters hun mening durven ventileren.

    De perfecte oplossing heb ik niet. Wel denk ik dat je als werkzoekende op voorhand moet afvragen of een functie echt past. Is het met jouw ervaring echt zinvol om te solliciteren? Is het niet beter om al je aandacht te vestigen op die ene vacature die werkelijk interessant is? Recruiters (intern en extern) moeten voortdurend hun vakmanschap bewijzen door iedere sollicitant netjes te behandelen. Jullie zijn de professionals. Jullie vormen ook een belangrijke verbinding naar een toekomst waar de verhoudingen mogelijk anders liggen. Daarbij kan heus gebruik worden gemaakt van slimme hulpmiddelen.

  30. erica ter laak

    Beste recruiters,

    Ik ben al ruim 9 maanden bezig met mij zoektocht naar een parttime financiele functie in omgeving Haarlem, Leiden en Amsterdam. Helaas ondanks goede diploma’s PD deel MBA en PDL loonadministratie en uitstekende ervaring lukt het toch niet om een baan te vinden. Mijn ervaring zijn toch wel redelijk te noemen met recruiters. Ik denk dat ik ongeveer 90 % bericht krijg of afwijzing of uitnodiging. Het enige wat wel nadelig is zijn reguliere uitzendbureau’s. Ik heb sollicitatie gehad met uitzendbureau en daarna na afwijzing verdwijn je uit beeld dat is wel jammer.

    Tot slot: alle recruiters die dit lezen heeft u nog een functie vrij parttime boekhouder ervaring met Snelstart, Multivers en Exact online. U mag me altijd mailen op: laakduiv@xs4all.nl

  31. Barry

    Prachtig ook, die foto erbij! Zegt eigenlijk al alles!

  32. Marco

    Inmiddels zit ik al meer dan een jaar thuis. Inmiddels dan ook heel veel gesolliciteerd. En dus ook bizarre ervaringen met recruiters, HR-mensen, werving en selectie partijen en alle andere schakels die hierbij komen kijken. En dan heb ik het niet alleen over kleine bedrijven, maar vooral de grote namen in de markt en de grote netwerken en recruitmentbureau’s.

    Alle smoezen uit het grote afwijzingen-smoezenboek heb ik inmiddels wel gehoord.
    – te weinig ervaring
    – te veel ervaring
    – ik ga me vervelen daar (dat bepaal ik zelf wel!)
    – vacature ingetrokken (3x)
    – ik lijk qua karakter teveel op de leidinggevende en dat botst
    – ik ben te oud (twee keer gehoor, 1 keer direct in een nette en duidelijke logische reden, 1 keer indirect omdat het bedrijf de gemiddelde leeftijd op 27 wil houden, ik ben 37)
    – ik ben teveel consultant (4 jaar geweest)
    – ik ben te weinig consultant
    – ik ben te veel online
    – ik heb te weinig online ervaring (12 jaar resp.)

    Ik vraag me af of dit boek wordt uitgereikt na behalen van de opleiding? Want het grootste deel van de andere reacties zijn nagenoeg hetzelfde: Onpersoonlijk, zonder inhoudelijk commentaar. En vaak ook nog gelogen ook. En dan zijn dit vaak de reacties van tussenpartijen en waar ik überhaupt iets van heb gehoord.

    En in gesprekken, in de huidige situatie van de markt, verbaasd zijn als mensen al een tijdje thuis zitten, en hier vraagtekens bij zetten. Ook al verschillende keren meegemaakt. Hier kunnen veel recruiters niet mee omgaan. Een gat in een CV, reactie op een lagere functie dan profiel uit CV, “waarom lukt het dan niet”, niet verder durven kijken dan de functie-omschrijving en een CV omdat er dan geen match zou zijn of iemand iets niet zou kunnen. Hallo recruiters, het is crisis, en dus zijn mensen langer werkloos! Mensen gaan reageren op andere functies omdat ze aan de slag willen!

    Soms hoor ik dan dat er wel 75 reacties op een vacature zijn geweest, en dat het heel veel werk is allemaal. Nu ben ik geen recruiter, maar is dat niet onderdeel van het werk? Vacature opstellen, vacature uitzetten, CV’s lezen, mensen spreken, mensen netjes afwijzen.

    Wat een onzin wat ik hier lees dat werkzoekenden maar “moeten solliciteren van het UVW” en dus maar drie keer reageren. Ik denk dat het tijd wordt dat er ook eens flink aan de recruitmentboom geschud gaat worden, en dat veel van de recruiters zelf eens aan de werkzoekenden kant komen te staan. Ik denk dat ze zouden schrikken en hopelijk iets meenemen voor als ze weer eens een slechte behandeling krijgen.

    Sterkte voor alle werkzoekenden, succes met de recruitment-poortwachters…

  33. Marco

    En Fons Olijve, helemaal eens met je reactie.

  34. Merie de Jong

    Zo heb ik helaas al een paar keer vervelende ervaringen meegemaakt. Na goede gesprekken waar ze erg enthousiast over mij zijn dat ze mij vergeten te melden dat ze voor een andere kandidaat hebben gekozen. Of komen hun afspraken niet na, dat ze op een datum erop terug komen.
    Mensen weten zelf niet hoe het voelt om zo thuis afgewezen te zitten.

  35. Gesolliciteerd voor een commerciële rol bij T-Mobile zakelijk. Veel research gedaan, CV aangepast, motivatiebrief geschreven. Gebeld met de HR dame van T-Mobile voor meer info.
    Uiteindelijk alles per mail gestuurd en 3 weken later geen enkele reactie. Weer gebeld. Ik zou teruggebeld worden door ene Maaike Panjer van T-Mobile. Een week later geen telefoontje.
    Daarna heb ik mijn sollicitatie ingetrokken. Inmiddels 2 maanden verder: geen enkele reactie. Ze nemen de sollicitanten dus niet serieus. Hoe is de rest van de organisatie dan?
    Voor mij nooit meer T-Mobile!!

Trackbacks / Pings

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *