Boek Recruitmentkengetallen 2013. De benchmark van het recruitmentproces!

Gisteren was de feestelijke lancering van het boek Recruitmentkengetallen 2013 en is het resultaat van grootschalig onderzoek bij 164 bedrijven en non-profitorganisaties die een diepgaand kijkje gaven in hun wereld van werving en selectie. Centrale vraagstelling is welke factoren van invloed zijn op de effectiviteit en efficiency van het recruitmentproces en hoe recruitment modern en effectief kan bijdragen aan de realisatie van de organisatiedoelstellingen.

Concrete handvatten en benchmarks

Het boek is het vervolg op het succesvolle boek Recruitmentkengetallen 2007 en biedt een schat aan onderzoeksresultaten en concrete handvatten om uw recruitmentproces modern, onderbouwd en effectief in te richten. Met aandacht voor alle nieuwe ontwikkelingen en hoe deze kunnen bijdragen aan  het aantrekken van precies dát talent dat de organisatie verder brengt. Het onderzoek biedt waardevolle benchmarks voor vrijwel iedere organisatie.

Recruitmentscan kengetallen 2013

Strategische benadering van recruitment

De noodzaak of urgentie om proactief te sourcen/searchen werd niet door iedereen ervaren in de zaal vanwege de grote response die post & pray (adverteren) vandaag de dag oplevert. Maar Guido van Elsloo, Manager corporate recruitment Achmea, zij het treffend: searchen is een keuze om de beste kandidaat te vinden i.p.v. de beste sollicitant te selecteren.

Enkele opvallende uitkomsten uit het onderzoek ten opzichte van het onderzoek van 2007:

  • De gemiddelde ’cost per hire’ is sinds 2007 met 20% gestegen en nu ligt op € 4.728,-.
  • De gemiddelde ‘time to hire’ is nu 59 kalenderdagen
  • Een recruiter heeft een gemiddelde workload van 43 vacatures.
  • De Candidate Experience krijgt het rapportcijfer 5,4 bij de organisaties die deelnamen aan het onderzoek.
  • Succesvolle organisaties hebben een strategische benadering van recruitment, employer branding en arbeidsmarktcommunicatie.
  • Organisaties die de sourcing strategisch aanpakken, hebben een 25% lagere cost per hire en de recruiters kunnen 39% meer vacatures handlen.
  • Komend jaar verwachten organisaties meer geld uit te gaan geven aan social media/sourcing.

Bekijk hier de presentatie van Geert-Jan Waasdorp:

[slideshare id=24080761&doc=presentatierecruitmentkengetallen2013-130709220749-phpapp02]

Vliegen doe je niet op gevoel

De bijeenkomst werd afgesloten met een ludieke speech van Wim Kooijman, EVP Human Resources & Industrial Relations bij KLM. Hij gaf aan dat een recruiter creatief moet zijn en vooral zijn gezonde verstand moet blijven gebruiken. Als echte KLM-man benadrukte hij het belang van cijfers en data. ‘Want’, alsdus Kooijman, vliegen moet je niet op gevoel doen’. En dat geldt ook voor bevlogen recruiters.

Nu verkrijgbaar

Het boek Recruitmentkengetallen 2013 is nu al een groot succes. Velen van de 170 aanwezigen schaften het boek direct ter plaatse aan. Heb je de bijeenkomst gemist? Geen nood, het boek is vanaf nu verkrijgbaar.

ISBN: 9789081675666
Uitgever: Werf& Media
Auteurs: Hans Hoekstra en Geert-Jan Waasdorp
Redactieraad en expertpanel: Frank Roders, Ardienne Verhoeven, Laurien Roos, Jacco Valkenburg, Walter van Ruijven, Bertrand Prinsen en Sofie Lambooij.

Lees ook “Wel of niet budgetteren van personeelskosten” (te lezen op bladzijde 118 in het boek).

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 626 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

2 gedachten over “Boek Recruitmentkengetallen 2013. De benchmark van het recruitmentproces!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.