Ben jij klaar voor LinkedIn?

LinkedIn is onmisbaar om gevonden te worden voor werk, door je netwerk en selecteurs. Voordat je LinkedIn optimaal kunt inzetten is het cruciaal dat je er klaar voor bent op de volgende drie punten.

Ten eerste: Weet welke oplossing jij bent op de arbeidsmarkt.

Het is cruciaal om je op LinkedIn op een duidelijke functie te profileren, bijvoorbeeld officemanager. Werkgevers willen nieuwe collega’s die vanuit hun specifieke vakmanschap bijdragen aan het succes van de organisatie of het bedrijf.

Als je jezelf diffuus profileert, bijvoorbeeld op twee soorten werk of algemeen als ‘communicatiemedewerker’, ondergraaf je de kracht van je eerste indruk, die je op LinkedIn met je foto en kopregel in acht seconden maakt.
Weten welke toegevoegde waarde jij hebt voor een bedrijf maakt dat je ook exact de trefwoorden kunt formuleren waarop jouw vakmanschap gezocht wordt. En het veelvuldig opnemen van deze relevante trefwoorden is cruciaal om met je profiel in de zoekresultaten terecht te komen. Neem ook de functietitels op die voor dit soort werk gehanteerd worden, zoals: officemanager, directiesecretaresse, personal assistant en management assistent.

Een scherpe profilering maakt eveneens dat je aan de hand van je targetlist, de werkgevers in jou woon-werk afstand die jouw vakmanschap goed kunnen gebruiken, een doelgericht netwerk van vakgenoten kunt opbouwen. Zij weten immers als eerste dat er een nieuwe collega nodig is. Een scherp profiel is de eerste stap in effectief LinkedIn gebruik.

Ten tweede: Je 100% zelfbeeld.

Op LinkedIn is het eveneens cruciaal dat je profiel uitstraalt “Ik ben heel goed in mijn werk!”. Het enige doel dat je met LinkedIn hebt is dat mensen je ‘in het echt’, in-real-life in social media jargon, willen spreken.

Het kan zijn dat je ergens werkt(e) waar je niet uit de verf kwam of niet werd gewaardeerd om je vakmanschap. Of dat je het werk al jarenlang bij een vaste werkgever doet. Of dat je al een tijd niet gewerkt hebt. Dat kan leiden tot de vraag ‘kan ik het ergens anders (nog) wel?’. Werk hieraan. Zelfbewust taalgebruik maakt dat je voor 100% de juiste kandidaat bent voor dit werk en is essentieel voor het veroveren van nieuw werk met LinkedIn.

Ten derde: Je frustratie.

Nieuw werk veroveren vraagt veel van je. Het vraagt om een slim plan dat je slim uitrolt.* En het omgaan met frustratie en spanning.

Het delen van frustratie over je ontslag of de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld in je update, draagt niet bij aan je gewenste eerste indruk. Het kan zijn dat je graag hierover deelt in de speciale 45+ groepen op LinkedIn. Dat kan helpend zijn, omdat je elkaar adviseert hoe ermee om te gaan.

LinkedIn groepen logos

Krachtige updates en 45+ groepslogo’s onzichtbaar maken bij je profiel, is essentieel voor een ‘fris, monter en fruitige’ vakgerichte eerste indruk op LinkedIn.

Nog een tip, deel ook niet over lopende sollicitatieprocedures in je update, het kan je selectie ongewenst beïnvloeden als je deelt dat je door bent naar de tweede ronde en je selecteurs dit lezen.  Deel wel dat je het geworden bent en met name over hoe ze jou hebben gevonden, daarmee inspireer je vele nieuw werk zoekers!

Vind een nieuwe baan via LinkedIn

Ook leren hoe je een slim plan maakt voor nieuw werk dat je ook slim uitrolt? Kom 15 juni naar een drie uur live! Masterclass Jobmarketing 2.0. in Utrecht en ik leer je er alles over! Inclusief het boek Jobmarketing 2.0.

Coauteur Jacco Valkenburg, van ons boek ‘Solliciteren via LinkedIn’ is er ook, de kans om je LinkedIn vragen aan hem te stellen!

Eén gedachte over “Ben jij klaar voor LinkedIn?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.