Zin en onzin van mobiele recruitmentsites?

Het #eRecruitment13 event is weer voorbij en wat opviel was de aandacht voor mobiel tijdens de vele presentaties. Met 20 miljoen mobiele telefoons in Nederland, waarvan 60% smartphone, en bijna meer internetverkeer via mobile devices dan vast (PC) internet is dat niet vreemd. In een steekproef onder de deelnemers was het actief gebruik ervan, o.a. Googlen via smartphone, zelfs boven de 70%.

[slideshare id=19050037&doc=c2go-emerce-erecruitment-ricardo-risamasu-16april-mobile-generation-careersites-130418023006-phpapp02]

Ook de candidate experience was weer terug op de agenda met enkele interessante casus en een opening met 4 werkzoekenden die hun ervaringen deelde met alle deelnemers.

Des te opvallender was de uitspraak van een expert / adviseur aan het eind van de dag die het nodig vind om eerst te noodzaak te analyseren met betrekking tot het optimaliseren van websites te voor gebruik via smartphone en tablet, ofwel

  1. je website analytics te bestuderen
  2. de kenmerken van de doelgroep(en) die de site bezoeken te beoordelen, en
  3. publiek beschikbare informatie over het media- en vooral devicegebruik van die doelgroepen te onderzoeken.

Dat lijkt een vreemd advies gezien omdat er sprake kan zijn van een kip-ei situatie (geen mobiele site dus ook slechte bezoekcijfers), de ongewenst slechte candidate-experience van een www-site op een mobiel device, en de huidig bekende informatie over mobiel gebruik. Want stel dat blijkt uit een analyse dat je doelgroep de smartphone niet massaal heeft omarmd, dus veel minder dan 60% een smartphone heeft of gebruikt, dan kan door de enorme snelle adoptie ervan de cijfers over enkele maanden er weer anders uit zien (het mobiele verkeer is elk jaar nog verdubbeld).

Om de discussie voort te zetten ben ik benieuwd wie het echt nodig vind om het nut van een mobiele (recruitment)site te onderzoeken? Wie is van mening dat er geen urgentie is om dit op orde te hebben? Of is het allemaal een kwestie van (het ontbreken van) tijd en budget? Of ligt het aan het backoffice / recruitmentsysteem die ongeschikt is om vacatures mobiel-vriendelijk te presenteren of reacties af te handelen? En tenslotte, wanneer komt een nieuwe mobiele (recruitment)site op de planning?

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 627 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

4 gedachten over “Zin en onzin van mobiele recruitmentsites?

  • 17/04/2013 om 15:03
    Permalink

    Ikke vind dat! 🙂

    Net zoals met alles geldt worden er binnen bedrijven keuzes gemaakt. Eigen onderzoek naar de noodzaak van een mobiele website (en wat verstaat men dan onder een mobiele website) helpt je in ieder geval om een afgewogen prioritering (keuze) te maken in plaats van domweg achter mobiel aan te rennen. Waarbij in dat rennen vaak ook nog verkeerde keuzes gemaakt worden en men roept een mobiele website te hebben zonder dat daar enkele toegevoegde waarde in zit.

    Kip-ei valt mee, want bij een beetje recruitmentsite worden bezoekers niet verhinderd om de website te gebruiken. Op basis van de analyse van dit mobiel gebruik kun je dus prima zien of die experience een meetbare negatieve ervaring tot gevolg heeft. Kunnen de bezoekers de website met een mobiel apparaat helemaal niet bezoeken dan heb je inde basis nog meer problemen waardoor je wellicht beter je belangrijkste site onder handen kunt nemen en daarbij gelijk ‘mobile (of content) first’ als uitgangspunt aanhouden.

  • 17/04/2013 om 16:30
    Permalink

    @Michel Eens, maar dan is de vraag toch niet OF men een mobiele website nodig heeft maar HOE, WAT en WANNEER? Hoe kunnen we mobiele bezoek beter faciliteren? Wat zijn de keuzes die gemaakt moeten worden? En wanneer willen we dat dit gereed is?

  • 17/04/2013 om 17:45
    Permalink

    En als wanneer ‘nu nog niet direct’ is dan is die noodzaak er op dit moment dus nog niet. Dat is precies wat je hier boven beschrijft wat Marc Drees aangaf.

    Ik denk overigens nog steeds dat het niet om een mobiele website gaat zoals al vaker / eerder bediscussieerd is. Een website dient uiteindelijk geschikt te zijn voor de meest gebruikte schermformaten, operating systems, browsers en navigatiewijzen. Vervolgens komt de vraag of en voor welke schermformaten je op welke wijze het gebruik kunt optimaliseren.

  • 22/04/2013 om 15:19
    Permalink

    Mijn inziens zou ik de website eerst responsive laten worden zodat deze beter zichtbaar is op tablet en telefoon. Aan de cijfers kun je vervolgens zien wat dat met je bezoeken doet. Als blijkt dat er meer mobiel verkeer komt, is het misschien niet zo’n gek idee om er buiten het responsive gedeelte om, meer geld en tijd in te steken en een aparte mobiele site bouwen. Alleen als dit een meerwaarde oplevert natuurlijk. Zelf weet ik (nog) niet of een aparte mobiele site beter is dan een responsive site.

    Dit even qua input 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.