#FBmeetup: recruitment via Facebook staat nog in de kinderschoenen

Een stelling waar iedereen het tijdens de Facebook meetup over eens was, ‘recruitment via Facebook staat nog in de kinderschoenen’. Laat dit nu ook precies het uitgangspunt zijn waarom Yoomy deze meetup wilden organiseren. LinkedIn en Twitter zijn social media die vaak worden ingezet als recruitment tool. De grote hamvraag is dan ook of Facebook een social medium is om in te zetten voor recruitment. Tijdens de opening van de inschrijving voor de Facebook recruitment meetup bleek  deze vraag  veel bedrijven bezig te houden. Vele grote organisaties (e.g. ABN AMRO, Ahold, PWC, Tempo Team, T-mobile) waren er snel bij om zich aan te melden voor de Facebook recruitment meetup.

De ‘recap’ van de Facebook recruitment meetup:

De aftrap werd verzorgd door  Petrouska van Loon (directeur van JobLane & Yoomy). In een korte presentatie liet zij zien hoe Facebook recruitment kan worden ingezet. Vraagstukken als het plaatsen van vacatures op de tijdlijn of in een apart tabblad (Vacature app), maar ook het gebruik van een aparte werken-bij pagina of een corporate pagina om vacatures te plaatsen werden behandeld. Een belangrijke conclusie van haar verhaal is dat er altijd gekeken moet worden naar de doelgroep. Facebook zal geen vervanger zijn van LinkedIn, maar is zeker een goede aanvulling. In Recruitment draait het om het bereiken van een grote groep mensen, de doelgroep, binding krijgen en een beleving creëren. De mogelijkheden van een Facebook bedrijfspagina sluiten hier goed op aan. Yoomy had vooraf een onderzoek gedaan naar het Facebook gebruik van de aanwezigen. 50% gebruikt al actief Facebook voor Recruitment. Hiervan heeft de helft een aparte werken-bij pagina en de andere helft maakt gebruik van een actieve corporate pagina met een apart tabblad voor een overzicht van de vacatures. Iedereen was het er wel over eens, dat plaatsen van vacatures op de tijdlijn (updates) niet goed werkt. Met het spammen van vacatures, verlies je een hoop fans.

Na deze aftrap nam Patrick Boonstra, werkzaam voor Coosto, het stokje over. Door zichzelf beschreven als een ‘big data nerd’ beschikt Patrick over een enorm aanbod aan data. Gedurende zijn presentatie werden er verschillende data uitgelicht. Van alle grote corporates in Nederland  ±3.000 hebben er slechts 93 een aparte werken-bij pagina, een percentage van 3,1% (aldus Boonstra, 2013).  Dit weerspiegelt feilloos dat er nog maar een aantal early adaptors zijn in Nederland. Zo blijkt dat de top 3 van werken-bij pagina’s met de meeste interactie bestaat uit: 1 Werkenbijdepolitie 2 werkenbijhetspoort en 3 werkenbijalbertheijn. Maar waarom zou een bedrijf besluiten een aparte werken-bij pagina te starten, aangezien dit extra tijd kost en meer pagina’s er aan bijdraagt dat je slechter vindbaar bent.  Er zijn een aantal redenen te geven waarom een bedrijf dit doet. ABN AMRO merkte op dat ze vaak op hun corporate Facebook pagina ‘gebasht’ werden, wat er natuurlijk niet aan bijdraagt dat mensen willen solliciteren. Tempo-Team merkt op dat ze voor beide pagina’s (corporate en werken-bij) een totaal verschillende doelgroep hebben en deze ook anders willen benaderen. Een vraag die veel mensen bezig hield: “Zijn mensen wel geneigd om werken-bij pagina’s te liken, aangezien het zoeken naar een baan maar tijdelijk is?” Zeker is het tijdelijk maar het zoeken van een baan kan vergeleken worden met de aanschaf van een specialty good. De vacature is als het ware “een product met hoge emotionele waarde” waar mensen zich graag in verdiepen.

[slideshare id=18113268&doc=coosto-fbmeetuppatrickboonstra-130403084154-phpapp02]

Een andere vraag die hieruit voortvloeide: “Hoe krijg je een actieve Facebook pagina?” Dit kan enerzijds door goede en soms knullige content te plaatsen. Om een voorbeeld te geven: de post van de Hema “Hoe eet jij het liefst je Hema worst?” zorgde voor meer dan 30.000 reacties. Daar waar ze normaliter niet boven de 1.000 uitkomen. Kanttekening is wel en dat werd terecht opgemerkt dat het niet ten kosten mag gaan van je imago. Anderzijds is het inzetten van je medewerkers uitermate geschikt om een actieve Facebook pagina te creëren, aangezien zij ambassadeurs zijn voor je bedrijf. Waarschijnlijk is het niet verstandig om een post te plaatsen via een 3rd party poster (e.g. Hootsuite), aangezien dit door Facebook negatief wordt beoordeeld en je edgerank verslechterd (de mate waarin je updates zichtbaar zijn voor je fans).

Een andere discussie die ontstond was “Waarom zou een bedrijf überhaupt Facebook kiezen als recruitment tool?” Een belangrijk argument is dat elk social medium een andere doelgroep heeft. Zo kan de doelgroep lager opgeleiden of personen met 0-3 jaar werkervaring beter gevonden worden op Facebook, maar is LinkedIn weer een beter medium om hoger opgeleiden te vinden. Daarnaast kan een bedrijf via Facebook een beleving geven, vaak veel makkelijker dan via andere social media. Werkzoekenden krijgen als het ware een kijkje in de keuken en voelen zich meer met een bedrijf verbonden. Een aantal sceptische Recruiters vinden het toch nog teveel tijd kosten, waar andere Recruiters van mening zijn dat je als Recruiter innovatief moet zijn, voorop moet lopen en nieuwe kansen moet benutten.

Concluderend kan er gezegd worden dat vooral de corporates enthousiast zijn over recruitment via Facebook, waar nog een aantal bureaus bang zijn dat het teveel tijd kost.  Het waren dan ook vooral de corporates die succes verhalen konden vertellen.  Is Facebook recruitment dan alleen bestemd voor corporates? Ik denk van niet! Het is een verlengstuk die kan helpen om verschillende doelgroepen aan te spreken en kan zorgen dat werkzoekenden een binding krijgen met het bedrijf.

Wil je meer lezen over de Facebook Meetup: Bekijk alle tweets op Storify FBmeetup.

(Geschreven door: Robin Sluysmans en Petrouska van Loon, Yoomy, 2013)

Gastblogger

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Recruiting Roundtable over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet (@jaccov) of mail naar Jacco Valkenburg.

Gastblogger has 51 posts and counting. See all posts by Gastblogger

2 gedachten over “#FBmeetup: recruitment via Facebook staat nog in de kinderschoenen

  • 08/04/2013 om 10:03
    Permalink

    Ter verduidelijking: ik heb 93 FACEBOOK werkenbij-pagina’s kunnen signaleren (Facebook pagina’s die als focus hebben inzicht te geven hoe het is om bij de organisatie te werken). Sommige organisaties kiezen er overigens bewust voor om geen aparte werkenbij-pagina op Facebook in te richten (maar om dit op de ‘algemene’ Facebook pagina te integreren) en zijn dus niet meegenomen. Zie elders op dit blog een aantal voor- en nadelen om voor één van beide varianten te kiezen.

  • Pingback:Fraaie Werkenbij Facebook-pagina van ABN Amro | Recruiting Roundtable Nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.