Innovatie: Benchmarking van sollicitaties voor bedrijven en sollicitanten

Volgens Hope Gurion, hoofd ontwikkeling van CareerBuilder, gaan de meest gestelde vragen van werkgevers over de prestaties van hun online postings. Zoals zoveel vacaturebanken geeft CareerBuilder de gegevens over de zoekopdrachten, aantal bekeken advertenties, sollicitaties en andere statistieken aan hun klanten op een spreadsheet. Maar wat ontbrak was een vergelijking met anderen gelijksoortige functies.

In hun nieuwe Recruitment Performance Portal worden bijna real-time gegevens, op basis van miljarden data, grafisch weergegeven en kan je in een oogopslag zien hoe goed een bepaalde advertentie het doet en de resultaten vergelijken met soortgelijke vacatures.

Deze tool belooft niet alleen antwoord te geven op de vraag of 28 sollicitaties op een vacature van financieel medewerker aan de lage kant is, maar laat ook zien of de kandidaten beter opgeleid en meer ervaring hebben dan de gemiddelde financieel medewerker (zie afbeelding hierboven). Het doel is om zo eenvoudiger knelpunten te vinden en een oplossing voor het probleem te vinden.

Benchmarking van sollicitaties voor sollicitanten

Op een soortgelijke manier gaat de vacaturesite TheLadders vanaf april 2013 meer inzicht geven aan (betalende) sollicitanten wat hun concurrentie is. Hun nieuwe product heet Scout.

Een typische werkzoekende kan zich afvragen: “Wie is mijn concurrentie, en hoe verhoud mijn kandidatuur tot hen?” Of gewoon: “Moet ik de moeite nemen om naar deze vacature te solliciteren?”. Dit is interessant om drie redenen: concurrentie, differentiatie en communicatie. Voor de bovenstaande baan kun je zien dat de concurrentie aan de hoge kant is, met 50 kandidaten, maar hoe verhoud jouw opleiding en aantal jaren werkervaring tot hen?

Tot dusverre gaf alleen LinkedIn Jobs inzicht in het aantal sollicitaties. Scout van TheLadders gaat nog een stap verder en kunnen kandidaten meer inzicht krijgen in de achtergrond, huidige banen, en gebieden van expertise van de concurrentie om te bepalen waarin hun profiel afwijkt van de concurrentie, zodat het hen weer kan helpen om unieke vaardigheden te identificeren. Voor dit voordeel moet kandidaten van TheLadders extra betalen.

In theorie zou de kwaliteit van de sollicitaties hiermee omhoog kunnen gaan. Dat is een mooie ontwikkeling voor werkgevers en werkzoekenden want, en ervaren recruiters weten dit, de kwaliteit van generieke vacaturebanken keldert al jaren naar beneden.

Het gevaar bestaat dat sollicitanten gaan afwachten om te solliciteren om de concurrentie beter te kunnen peilen, waarmee ze hun kansen zo weer verkleinen, maar met Scout krijg je altijd achteraf feedback als er een finale kandidaat is aangenomen en kun je zien hoe hij/zij scoort op bepaalde criteria.

Allebei mooie voorbeelden van innovatieve Big Data toepassingen in recruitment!

© 2013 Jacco Valkenburg

 

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 627 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

3 gedachten over “Innovatie: Benchmarking van sollicitaties voor bedrijven en sollicitanten

  • 08/02/2013 om 16:58
    Permalink

    Vraag blijft ondanks alle of dankzij alle cijfers of het groeiend inzicht ook tot de gewenste resultaten leidt voor de onderneming/organisatie.
    De kwaliteit van de sollicitatie is in mijn ogen af te lezen uit de resultaten, die geboekt zijn met de nieuwe kandidaten/medewerkers en waar problemen ontstonden (bijv. KPN).

    zie onderstaande scriptie
    http://home.planet.nl/~gdalfsen/downloads/gda11110.pdf

  • 08/02/2013 om 17:48
    Permalink

    @Maria Het fraaie aan online recruitment is dat alles meetbaar is. Aanstaande maandag lees je meer over de effectiviteit van online vacatures en het aantal sollicitaties. De resultataten uit dit onderzoek gaan weliswaar over kwantiteit maar steeds meer organisaties zijn in staat om uit de gemeten resultaten te bepalen wat kwalitatief de beste kanalen zijn voor hen.

  • Pingback:Trendonderzoek: aantallen sollicitaties per vacature | Recruiting Roundtable Nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.