Zet de ‘Waarom-vraag’ centraal in je arbeidsmarktcommunicatie

Wanneer je in een concurrerende markt opereert, dat geldt dus voor bijna iedere organisatie, is het onderscheidend vermogen het cruciale thema. Immers, je wilt een unieke positie in de markt innemen waardoor je de concurrentie op achterstand zet of, nog liever, geheel ontloopt. Maar in de arbeidsmarktcommunicatie is het onderscheid vaak ver te zoeken. De oplossing: zet de ‘Waarom-vraag’ ook centraal in je arbeidsmarktcommunicatie.

Simon Sinek introduceerde de ‘Why question’. Hij deed onderzoek naar het succes van organisaties zoals Apple en inspirerende leiders zoals Martin Luther King. Zijn conclusie: zij denken en handelen vanuit hun ideaalbeelden, hun hart. Het geeft antwoord op de Waarom-vraag: waarom zijn zij de organisatie of de beweging ooit zijn gestart? Zoals Apple dat anders wil denken (het ‘Waarom’) en producten maken die er mooi uitzien en gemakkelijk te gebruiken zijn (het ‘Hoe’) en dat zijn dan computers, iPads of iPods (het ‘Wat’). Het Waarom, Wat en Hoe vormen volgens Sinek samen de Golden Circle. Succesvolle organisaties werken hierbij van binnen naar buiten en beginnen dus met het Waarom (‘Start with Why’). Vele andere organisaties leggen de nadruk op het Wat en het Hoe. Zoals Dell, dat computers goedkoper maakt (Wat) door de tussenhandel uit te schakelen (Hoe). Het mist echter een ziel en daardoor zullen klanten niet gebonden zijn aan Dell, laat staan dat zij als ambassadeur Dell zullen aanbevelen aan de rest van de markt.

Terug naar de arbeidsmarktcommunicatie. ‘Onze organisatie is open en informeel en er is volop ruimte om initiatieven te nemen’. Deze zin, of een variant hierop, komen wij toch wel erg vaak tegen in de personeelsadvertenties. Iedere keer als ik dit weer tegenkom denk ik enerzijds aan het bewijs. Leuk dat je je organisatie (of merk) zo positioneert, maar welk bewijs draag je aan, zodat je ook geloofwaardig bent. Maar dit nu terzijde, het gaat mij namelijk nu meer om je onderscheidend vermogen. Richting je klanten, maar natuurlijk ook richting de arbeidsmarkt.  Als organisatie wil je niet alleen de beste medewerkers aantrekken, je wilt ook dat zij naadloos passen bij het gedachtegoed van je organisatie. Weg dus met de algemene en niet onderscheidende kretologie in je arbeidsmarktcommunicatie. Laat je ziel zien -of nog beter- voelen en zet de Waarom-vraag centraal in je arbeidsmarktcommunicatie.

Max van Liemt

Meer dan 15 jaar ervaring als recruitment manager, trainingsmanager en hr manager. Verbindt HR met (bedrijfs)economie, marketing, communicatie en technologie. Auteur van HR aan Z. Winnaar NVP Future Award 2010. Kerndocent Masterclass HR Bedrijfskunde

Max van Liemt has 20 posts and counting. See all posts by Max van Liemt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.