Handleiding: Recruitment via Pinterest

In de geschiedenis van sociale netwerken is er nooit een platform geweest dat zo snel, zo veel gebruikers heeft gekregen en zakelijk gezien zo lucratief is gebleken [1]. Het is jammer dat wanneer de meeste recruiters horen over een mogelijk nieuw mediakanaal zoals Pinterest of Quora, hun eerste reactie vaak […]

In de geschiedenis van sociale netwerken is er nooit een platform geweest dat zo snel, zo veel gebruikers heeft gekregen en zakelijk gezien zo lucratief is gebleken [1]. Het is jammer dat wanneer de meeste recruiters horen over een mogelijk nieuw mediakanaal zoals Pinterest of Quora, hun eerste reactie vaak is om deze te diskwalificeren. Veel recruiters zijn kortzichtig en beoordelen media op kwantiteit of simpelweg omdat de nieuwe bron niet is ontworpen voor ​​werving van personeel. Ze zijn echter wel een mooie strategische kans om het bedrijf een imago als innovator te geven door als eerste deze nieuwe media te gebruiken. Dat is belangrijk, omdat toptalent op zoek is naar bewijs van innovatie in het wervingsproces als een indicator voor innovatie in het bedrijf zelf [2]. Als een van de eerste gebruikers ervan kun je het werkgeversmerk versterken als een pionier en innovatief bedrijf. Als het gaat om ​​strategisch recruitment moet je verder kijken dan korte-termijn doelstellingen en vervullen van vacatures.

Bovendien is Pinterest aantrekkelijk omdat de demografische gegevens van de gebruikers perfect zijn als je als bedrijf de werving meer wilt richten op vrouwen of jongeren. Dus laten we aan de slag gaan. Hier is een handleiding om potentieel talent aan te boren in het derde grootste en snelst groeiende sociale netwerk ter wereld met weinig concurrentie op recruitmentgebied.

Wat is Pinterest?

Pinterest is een Virtual Pinboard: het stelt gebruikers in staat om foto’s te “pinnen” naar “prikborden” (Boards) die zij samenstellen. Pinterest killer feature is de eenvoud: Pinterest is gemakkelijk te begrijpen en is eenvoudig te leren. Zodra men de kunst van het pinnen onder de knie heeft, zijn Pinterest gebruikers over het algemeen loyaal, en de gebruiker retentie na drie maanden is hoger dan voor elk andere sociale netwerk op dit punt na de lancering is geweest.

Pinterest is vooral populair bij felbegeerde doelgroepen, ongeveer 60 procent is vrouw en 80 procent in de categorie van 25 tot 54-jarigen. Bovendien levert Pinterest meer verkeer op dan een doorverwijzing via Google +, LinkedIn en YouTube samen.

YouTube voorvertoningsafbeelding

Nog meer Pinteresting feiten en cijfers

  • De site is gelanceerd in gesloten beta versie op maart 2010.
  • 11,7 miljoen actieve maandelijkse gebruikers.
  • 2,3 miljard page views en meer dan 4 miljoen unieke bezoekers per dag (maart 2012).
  • Gemiddelde bezoek de tijd is 89 minuten!
  • iPhone app werd uitgebracht in maart 2011.
  • 35-44 is de meest populaire leeftijd, goed voor 29% van de gebruikers.
  • Een case study van Boticca bleek dat Pinterest klanten een gemiddelde van $ 180 te besteden, vergeleken met $ 85 voor Facebook gebruikers.
  • Pinterest is nu verantwoordelijk voor 17 procent van alle sociale media gedreven e-commerce omzet op het web. Twitter heeft een aandeel van 1 procent.
  • Volgens Experian Hitwise werd de site de op twee na grootste sociale netwerk in de Verenigde Staten in maart 2012, voorbij Linkedin en Tagged.

 

10 acties voor werving en arbeidsmarktcommunicatie

Maak werving visueel met de volgende stappen:

  1. Voeg een Pin-knop toe aan je (Recruitment) Website zodat mensen de grafische inhoud kunnen delen met hun Pinterest volgelingen. Zie hier hoe je dat http://pinterest.com/about/goodies/.  Een account is hier niet voor nodig!
  2. Maak een account aan op Pinterest met als doel arbeidsmarktcommunicatie door het visualiseren en het promoten van de bedrijfscultuur en waarden. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een netwerkers? Pin foto’s van je team op een recente vakbeurs. Wil je teamspelers aantrekken? Voeg beelden toe van een recent teambuilding evenement. Het Amerikaanse leger doet dat goed; http://pinterest.com/usarmy
  3. Start met het toevoegen van foto’s en video’s naar je prikborden (Boards) en link deze naar je website. Pinterest is een multimedia-kanaal en ondersteunt video! Vergelijk de re-pins en opmerkingen van vacature-gerelateerde pins met die van overige content om te zien hoe deze de betrokkenheid beïnvloedt.
  4. Maak een board met informatie over een baan. Het vergt enige creativiteit en planning, je kunt niet de volgorde van het pinnen veranderen dus plaats de laatste Pin eerst, maar wanneer je klaar bent geeft het veel visuele informatie over een vacature; zie bijvoorbeeld http://pinterest.com/sandozzz/work-club-is-looking-for-a-new-creative-director/
  5. Of maak een prikbord met je (infographic) vacatures. Het is minder werk en levert toch veel interesse op. Mijn vacature prikbord, http://pinterest.com/jacco/vacancies/, heeft in een zeer korte tijd zonder veel moeite 1200 volgelingen gekregen. Om dingen in perspectief te plaatsen, mijn Facebook-pagina’s hebben nu dezelfde hoeveelheid volgelingen (fans), maar dat vergde vele maanden hard werken!
  6. Maak een infographic presentatie van je vacatures. Je kunt gebruik maken van een gratis tool als ResumUp.com of er een op maat laten maken via je marketingbureau of specialisten zoals Jobgram (getajobgram.com).
  7. Maak gebruik van de Pinterest RSS-feed om Pins automatisch te aggregeren naar andere sociale platforms zoals Facebook of Twitter. De RSS-feed ziet eruit als http://pinterest.com/jacco/feed.rss, of voor een specifiek bord http://pinterest.com/jacco/vacancies/rss.
  8. Zoek en volg mensen binnen je doelgroep(en). Het principe hierachter is hetzelfde als  bij Twitter. Ze zullen een melding krijgen dat je ze volgt en men zal waarschijnlijk een bezoek aan je account brengen en vervolgens terugvolgen. Het doel is onder andere om beter inzicht te krijgen in de voorkeuren van je doelgroep. Maak het hen makkelijk om direct contact te leggen, Pinterest staat geen directe (privé) contact toe, door contactgegevens achter te laten of te verwijzen naar andere sociale media platformen.
  9. Deel en vermenigvuldig. Tachtig procent van de inhoud op Pinterest wordt “gerepinned” – dat wil zeggen, gekopieerd van het ene prikbord naar het andere, in plaats van iets dat nieuw is geüpload. Je belangrijkste doel op Pinterest is om inhoud zo breed mogelijk te delen, niet om intellectuele eigendom te beschermen.
  10. Vergeet kwantiteit en focus op kwaliteit. Je vindt trendleiders op Pinterest via hun boards of infographic CV’s.

Ter inspiratie enkele bedrijven die al zijn begonnen met het versterken van hun werkgeverimago als pionier en innovatieve onderneming: General Electric, PepsiCo, Friday’s,, Taco Bell, Pizza Hut , Aon, en Hershey. Bezoek ook eens mijn Pinterest account met Recruitment gerelateerde content, Visual CV’s, Infographic Vacatures, Personal Branding (About Me) en nog veel meer.

Tips & Tricks

Typ in de adresbalk van je browser: http://pinterest.com/source/. Vul dit aan met het adres van een website zonder http://www. Bijvoorbeeld, de website http://www.recruitingroundtable.nl wordt http://pinterest.com/source/recruitingroundtable.nl. Je krijgt vervolgens een lijst van alle pinnen op Pinterest met deze website als bron. Dit is een geweldige manier om direct te zien wie je fans zijn. De volgende stap is om ze te volgen, zodat je een mooi beeld krijgt van wie je doelgroep is.

Handige applicaties en tools

  • PinGids http://www.pingids.nl/; een lijst met de top 100 Nederlandse Pinterest gebruikers, gemeten naar het aantal volgelingen. Deze website is in ontwikkeling en er wordt regelmatig nieuwe functionaliteit toegevoegd. Opvallend feit; het populairste Pinterest account van Nederland heeft ruim 114.000 volgers en bijna 20.000 Pins…
  • Snapito! http://snapito.com; Je hoeft alleen een website adres in te tikken om een volledige screenshot van een website te nemen en deze direct te uploaden naar Pinterest.
  • Shareasimage http://shareasimage.com/; Met Share As Image kun je teksten selecteren op het web en deze gemakkelijk omzetten in beeld. Met de PRO-versie kun je lettertypes, kleuren en tekstgrootte kiezen. De afbeeldingen kun je delen op Pinterest, Facebook of Twitter.
  • PinReach http://www.pinreach.com/; een tool om je invloed en het resultaat van je activiteiten te meten, te volgen en te monitoren. Ook handig voor het vinden van populaire pins en invloedrijke gebruikers.
  • Voeg een Pinterest tabblad aan je Facebook-pagina toe met een app van Woobox.
  • Pinterest Plugin voor WordPress. In plaats van een knop onder berichten toe te voegen, toont deze WP-plugin een “Pin It” knop aan de bovenzijde van de afbeelding, zodra lezers hun muis over de afbeelding bewegen.

Browser extensies

  • Pinterest Image Expander (Chrome, Firefox, Safari): vergroot Pinterest afbeeldingen als je er met de muis over beweegt.
  • Pinzy (Chrome): idem, toont grotere versies van Pinterest afbeeldingen bij aanwijzen.
  • Pinterest Zoom (Chrome): toont grotere versies van Pinterest afbeeldingen bij aanwijzen.
  • Pinterest Pro (Chrome): toont grotere versies van Pinterest afbeeldingen bij aanwijzen, “Add Pin” actie via rechter muisknop en voegt een “populair pins” sectie toe aan Pinterest.com.
  • Pinterest Pin Button (Firefox): voegt een “Pin It” knop toe aan de werkbalk van de browser.

Uiteindelijk moet het doel zijn om geweldige content te produceren en te delen op Pinterest – hoe beter de inhoud, hoe groter de kans is dat je doelgroep, klanten en willekeurige gebruikers bereid zullen zijn om interactie met je aan te gaan. Hoe meer interactie, hoe hoger je invloed. Het resultaat is dat je potentiële kandidaten beter kunt bedienen met relevante content. Profiteer van de kracht van doorverwijzingen en de leuke en unieke manieren waarop gebruikers de inhoud gaan delen met hun netwerk.

[1] Tamba – Loyal customers who spend more? Invest in Pinterest

[2] Dr. John Sullivan – Recruiting on Pinterest, Instagram, and Dribbble to Build Your Innovation Brand

Over Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van 2 boeken over solliciteren en recruitment via LinkedIn. Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

5 Comments

  1. Hallo Jacco,

    Fijn voor de mensen die Pinterest willen gaan gebruiken en implementeren in hun website. Ik vind het zelf nogal vermoeiend, zo veel beeld en zo weinig content. Daarmee acht ik Pinterest toch weer eén van de social media waar je extra tijd in moet steken. Neemt niet weg dat ik af en toe toch even spiek om te zien of er nog mooie beelden staan op de boards van mensen die ik ken.. ter inspiratie bijvoorbeeld.

    Wat ik interessant zou vinden is de mening van andere social media gebruikers naar ‘nieuwe social media’, zoals Pinterest. Anyone?

  2. AntonW

    Very interesting, but for right now the recruiters to offend in the first phrases is not a very intelligent marketing strategie. I suppose they are your market isn’t?
    I wish you succes…

  3. Yes, Recruiters are my target audience but I don’t want to work with every potential client. I only work with clients that are open to new ideas and who embrace new technologies or media, not as a goal itself but with the ambition to build a world-class recruitment organisation. I do not want to work with clients who are quickly offended and resistant to change.

Trackbacks / Pings

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>