Recruiters zijn net mensen! (week 13/12)
Te hard rijden, wie doet het niet? Als ik over vroeger mag spreken, deed ik het meer dan regelmatig. Soms enkele kilometers per uur, maar voordat er 130 gereden mocht worden, was dat al vaak mijn kruissnelheid. Het ging mij allemaal niet snel genoeg, nu is dat een eigenschap die niet alleen voor mijn rijstijl gold!
Met de jaren komt de wijsheid. Je schiet er eigenlijk helemaal niets mee op. De tijdswinst die je boekt is marginaal, hooguit enkele minuten op een uur rijden. Waarom doen we het dan toch? En zegt dit iets over ons, over mij, als persoon?
Zijn recruiters hardrijders? In een cv kom je de specifieke kennis tegen die wordt gezocht en je denkt bingo! Kandidaat bellen, voorstellen bij de klant en kassa. O, voordat de kandidaat op gesprek gaat bij de klant, nog snel even langs laten komen op kantoor, dan hebben we dat ook gehad. Bespaar de kandidaat deze tijd, want de kans dat je hem/haar nog gaat afwijzen is minimaal, zeker als de klant heeft aangegeven de kandidaat te willen spreken. Kans op succes? Zeker! Net zo vaak als dat je echt tijdswinst boekt door te hard te rijden.
Als je minder hard rijdt, valt het pas op hoe vaak je dezelfde harder rijdende auto tegenkomt. Daarbij komt dat te hard rijden, boetes geeft, de kans op ongelukken vergroot en je eerder dood gaat omdat je vanwege stress een minder lange levensverwachting hebt. Los daarvan is het brandstofverbruik bij een lagere snelheid gunstiger waardoor je keiharde euro’s bespaart.
Er zullen altijd recruiters zijn die te hard rijden, net zoals er recruiters zullen zijn die snelheid als belangrijkste kwaliteit hebben. Er zal altijd een need for speed zijn, maar net als bij de Formule 1, is langzamer gaan om de ideale lijn te houden belangrijker dan je voet op het gaspedaal houden.
#Recruiters=mensen (week 13/12)
Wim, misschien moet je bij Koos Spee gaan werken?
Het kan ook beide, zorg dat je snelweg vrij is van obstakels en je kunt kwaliteit met snelheid prima combineren. Iedereen blij.
Zou een complete recruiter niet beide moeten kunnen? Er zijn klanten die behoefte hebben aan hardrijders aangezien zij met een acuut (tijdelijk) capaciteitsprobleem zitten waarbij snel schakelen (“liever gister dan vandaag”) vereist is.
Wanneer we het hebben over corporate recruitment ben ik het geheel met bovenstaande eens! Controle, geduld en overzicht (lees: actief schakelen bij obstakels op de weg; cruise control gebruiken bij relatieve rust), heerlijk!
Ikzelf heb overigens de keuze gemaakt voor een corporate recruitment job; als mensenmens past dat uiteindelijk het best bij mij… Kortom, leuke blog en prima parallel met (hard)rijders.
@Kor en Michael thanks, prima argument. Snelheid is belangrijk, maar veiligheid voor alles dus