Alles wat je wil weten over LinkedIn – Nederlandse feiten & cijfers 2012

Welke trends zijn er te bespeuren afgelopen jaar bij LinkedIn-gebruik in Nederland? Hoeveel leden heeft de online netwerk nu echt? En hoe gebruikt men deze site? Na een jaar kunnen we de balans opmaken (zie LinkedIn cijfers 2011). Wist je dat de site LinkedIn.com nu 2.864.070 Nederlandse leden heeft? Een […]

Welke trends zijn er te bespeuren afgelopen jaar bij LinkedIn-gebruik in Nederland? Hoeveel leden heeft de online netwerk nu echt? En hoe gebruikt men deze site?

Na een jaar kunnen we de balans opmaken (zie LinkedIn cijfers 2011). Wist je dat de site LinkedIn.com nu 2.864.070 Nederlandse leden heeft? Een groei van bijna 750.000 Nederlanders of +35 procent. Gemiddeld melden zich elke dag nog 2.000 nieuwe Nederlandse leden aan.

Het aantal unieke, direct gemeten, maandelijkse bezoekers op LinkedIn.com blijft groeien (zie afbeelding hierboven). Note: de dip in de zomer en kerstperiode is typerend voor internetgebruik tijdens vakantieperiodes.

LinkedIn.com krijgt nu regelmatig 600.000 unieke bezoekers per dag uit Nederland. Opvallend is dat de site nog net geen 3 miljoen Nederlandse leden heeft maar wel 4 miljoen unieke bezoekers heeft per maand. Hiermee zijn we nog steeds het meest actieve land, alleen uit de USA, UK en India komt meer bezoek, en hebben we de hoogste participatiegraad op dit internationale professionele zakelijke netwerk!

Meer interessante LinkedIn cijfers in Nederland:

  1. Het percentage van de gebruikers op van thuis uit te loggen / werk: 34% zakelijk / 66% thuis
  2. 1% van de ‘verslaafden’ zijn verantwoordelijk voor 29% van alle pagina bezoeken
  3. Tijdsbesteding van gebruikers op de site is nauwelijks veranderd: 7.27 minuten per dag (3-maands gemiddelde)
  4. Een nederlandse bezoeker komt gemiddeld 3,09 (was 3,34) keer per maand op de website
  5. 3 op de 4 gebruikers staat open om benaderd te worden voor ander werk (76% Career Opportunties). Dit was 69% en is een substantieel sterke stijging in een jaar.
  6. De grootste superconnectors van Nederland zijn Guy M. Pinckaers, Jan Mulder, Gordon Lokenberg, Cezar Maroti en Jan Karel Kleijn. Zij hebben het maximaal aantal toegestane connecties van 30.000.
  7. De meest actieve branches: IT (133.456), Ziekenhuizen & Zorg (88.540), Financiële diensten (77.266) en Overheidsadministratie (74.148)
  8. De meesten hebben ooit bij ABN AMRO Bank N.V. (30.060) gewerkt, gevolgd door KPN (20.572) en Philips (19.675).
  9. Maar liefst 29% werkt minder dan een jaar bij de huidige werkgever. 10% werkt 10 jaar of langer voor hetzelfde bedrijf.
  10. Bedrijven met de meeste Nederlandse leden:
  • ABN AMRO Bank N.V. (13.388)
  • ING Nederland (10.607)
  • Philips (10.285)
  • Rabobank (9.316)
  • KPN (8.004)
  • KLM (5.815)
  • Achmea (5.507)
  • TU Delft (5.455)
  • UWV (5.232)
  • Universiteit Utrecht (4.921)
  • Improfit (4.839)

De grootste LinkedIn groepen op dit moment:

83,516 members | Recruitment Consultants and Staffing Professionals
63,016 members | Iedereen Elke Dag Plezier
32,762 members | Freelance opdrachten
23,358 members | Dutch ICT Professionals
22,557 members | Vastgoed Nederland

Altijd al willen weten wat men komt doen op LinkedIn.com? Nou, de meesten komen enkel om profielen te bekijken en berichten te lezen maar een bezoeker bekijkt ook relatief veel vacatures en berichten in groepen.

© 2012 Jacco Valkenburg. Peildatum 9 januari 2012. Wil je meer weten over de mogelijkheden om met LinkedIn effectief personeel te werven? Mis onze masterclass Recruitment via LinkedIn niet!

Over Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van 2 boeken over solliciteren en recruitment via LinkedIn. Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

16 Comments

  1. Is er ergens ook informatie over de 1% verslaafden? Dit zullen voornamelijk recruiters en uitzendbureaus zijn, wellicht leuk om daar eens in te duiken.

  2. Kees Vogelesang (@kvogelesang)

    Jacco,

    Mooi overzicht.
    Heb je ook cijfers over het mobiele gebruik van de LinkedIn app voor iPhone/iPad?
    Gezien de ”mobilisering” die hand over hand toeneemt is het interessant om te weten in hoeverre men gebruik maakt van de normale website versus de mobiele variant.

    Groet,

    Kees

  3. @Jan-Willem Dat lijkt een logische aanname maar vergeet ook niet verkopers, marketeers en netwerkers / social media enthousiastelingen (o.a. onder groepsmanagers te vinden).
    @Kees Mobile is goed voor 13% van het bezoek. Dat is aanzienlijk lager dan Facebook (44%) en Twitter (55%).

  4. Marc Schrey

    toch is het een trend voor jezelf als je een nieuwe uitdaging zoekt, je wordt op deze mannier zelf benaderd, en het wordt op zich ook een beetje een normale zaak als je een bepaald niveau hebt dat je een account hebt bij linkedin

  5. Eric Pieper

    Leuk om te zien wat een explosieve groei deze site heeft doorgemaakt. Steeds meer mensen zien de mogelijkheden van LinkedIn.

  6. Sietze Rozema

    Jacco,

    Ziekenhuizen & Zorg is één van de meest actieve branches. Bedoel je met ‘meest actieve’: aantallen postings, reacties etc.? En heb je – toevallig – onderzocht of huisartsen ‘actief’ zijn binnen dit deze branche?

  7. @Sietze Met actief wordt enkel het aantal leden bedoeld (per branche), niet de mate van activiteit van leden.

    Met een search op ‘huisarts’ zie ik 1453 leden en hiervan zijn er 369 werkzaam in de Hospital & Health Care branche. Ik kan me voorstellen dat men ook andere functietitels gebruikt in ziekenhuizen dus het is aanemelijk dat er (veel) meer zijn.

  8. Mirjam Visser

    Op deze pag zie ik dat er bijna 3.000.000 gebruikers zijn en als ik doorklik op alles wat je wilt weten over cijfers dan staan daar andere getallen. Ruim 2.000.000 cijfers.
    Wat is juist? Waar komen de verschillen vandaan?

  9. @Mirjam Bedoel je doorklik naar LinkedIn cijfers 2011? Dat is exact een jaar geleden.

  10. Jacco, is de gemiddelde tijdsbesteding per dag, per week, per maand? en hoe staat dit in verhouding tot de gemiddelde tijdsbesteding van anders Social networking platforms?

  11. @Farah de 7:27 tijdsbesteding is per dag. Ik heb het nu toegevoegd aan het artikel.

    Op Facebook is dit veel hoger, 24:34 minuten, en op Hyves brengt men steeds minder tijd door en bedraagt nu 7:14 minuten (-24% dan de periode ervoor). Op Twitter.com ligt het nog iets lager (6:58) maar dat is te verklaren doordat velen dit netwerk gebruiken via applicaties en niet op de website komen.

  12. Facinerend, ben benieuwd hoeveel mensen van baan veranderen door LinkedIn en niet meer door “old fashioned” solliciteren per brief.

  13. Erg interessante infographic, moet een presentatie houden over waarom ik juist LinkedIn kies als netwerk om mijn blog te promoten. Heel erg veel aan gehad, bedankt!

Trackbacks / Pings

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>