Hoe werven werkgevers via Social Media?

In het onderzoek naar de Top 100 bedrijven in Nederland en hun recruitmentsites is tevens gekeken naar hoe zij social media inzetten. Verwijzen ze naar een of meer sociale platformen, zoals LinkedIn groepen, Twitter of Facebook pagina’s? Of hebben ze deze geïntegreerd in de website, bijvoorbeeld door de laatste tweets te tonen?

Het blijkt dat grote bedrijven in Nederland nog weinig sociale media inzetten ten behoeve van arbeidsmarktcommunicatie. Een magere 22% van de top 100 bedrijven verwijst naar Twitter, Facebook of LinkedIn bedrijfspagina’s. Hiervan hebben er slechts vijf de activiteiten op deze sociale platformen geïntegreerd in de recruitmentsite en is (re)actie mogelijk.

Bij slechts drie bedrijven is het mogelijk om te solliciteren met je LinkedIn profiel terwijl het technisch vrij eenvoudig te realiseren is voor een bedrijf om dit faciliteren. Slechts 1 website, USG People, maakt solliciteren met een Facebook profiel mogelijk. Twilliciteren, solliciteren via Twitter, wordt door geen enkel bedrijf aangemoedigd.

Onderstaande infographic toont de situatie in de USA dat, volgens een klein onderzoek van Jobvite, een veel rooskleuriger beeld weergeeft van de wervingsactiviteiten op sociale netwerken. Zou Amerika dan toch vooroplopen hierin ten opzichte van Nederland?

© 2011 Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.