Employer branding in België: heel belangrijk maar het mag niets kosten…

Meerderheid van de bedrijven vindt employerbranding heel belangrijk, maar slechts 15% van de bedrijven spendeert er op dit moment budget aan.

Dat blijkt uit de eerste Jobat Employment Monitor, een permanente arbeidsmarktstudie van Jobat en Synovate bij een representatief staal van 500 Belgische bedrijven en meer dan 2.000 werknemers. Maar liefts 80% van de HR-professionals vind arbeidsmarktcommunicatie belangrijk, 39% van de HR-professionals ziet dit zelfs als uiterst belangrijk. Desondanks wordt er bij slechts 6% van de bedrijven meer geld besteed aan arbeidsmarktcommunicatie dan 3 maanden geleden.

En dat terwijl elf procent van de jobs niet is ingevuld. De ‘bezettingsgraad’ op de Belgische arbeidsmarkt bedraagt 89 procent. 11 procent van de jobs is dus niet is ingevuld, omdat er nog geen kandidaat gevonden is, of omdat het gaat om functies waaraan werkgevers zich verwachten. Het grote aantal openstaande jobs is opmerkelijk. Volgens de VDAB tonen deze cijfers aan dat er, mee dankzij de ‘plotse’ hoogconjunctuur, een vrij groot jobpotentieel is. Voor Vlaanderen zou het gaan om een potentieel van 250.000 jobs, voor België om 400.000 jobs. De VDAB zelf telde eind april 55.250 effectief openstaande jobs. De huidige bezettingsgraad is het laagst (88%) in de productie- en distributiesector en het hoogst (93%) in openbare en sociale diensten.

Slechts 1 werknemer op 2 is trouw

Uit het onderzoek blijkt ook dat heel wat beroepsactieve Belgen momenteel uitkijken naar ander werk. Bijna één op de vijf (18%) is actief op zoek of wil de komende zes maanden van werkgever veranderen. 29 procent is latent werkzoekend. Dat betekent dat slechts één op de twee werknemers (53%) echt trouw is aan zijn werkgever. Vooral sales-, logistieke, financiële en IT- profielen begeven zich op de arbeidsmarkt.

De Jobat Employment Monitor legt ook duidelijke verschillen bloot tussen jong en oud. De wil om te solliciteren neemt niet alleen drastisch af met de jaren, jong en oud veranderen ook om andere redenen van job. Voor 45-plussers tellen vooral werksfeer en werkzekerheid, 18 tot 34-jarigen kijken eerder naar het loon en de carrièremogelijkheden.

Gapende kloof tussen werkgever en werknemer

Belgische werkgevers verwachten dit jaar een natuurlijk verloop van om en bij de 5 procent in hun bedrijf. Een derde zegt momenteel openstaande functies te hebben, een kwart vindt het nu al moeilijker om die in te vullen dan drie maanden geleden.

Wat het vertrouwen betreft in de toekomst van het eigen bedrijf, gaapt er een kloof tussen werkgevers en werknemers. 36 procent van de werkgevers verwacht dat zijn bedrijf het de komende zes maanden beter zal doen, een mening die slechts gedeeld wordt door 19 procent van de werknemers.

Bekijk hier de volledige resultaten en grafieken (PDF – 1,2 MB).

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.