Communicatie met links of rechts?

In ons vak komen wij regelmatig in aanraking met theorieën die het gedrag van het individu trachten te verklaren. Soms zijn deze theorieën bewezen door de wetenschap en soms zijn het theorieën die eens in de zoveel tijd hun kop weer opsteken maar nog niet bewezen kunnen worden. Meestal komt de interesse in golven, een theorie wordt viral of sterft een eenzame dood op een stoffige boekenplank in een archief.

Als vak addict raak ik altijd geïntrigeerd door deze theorieën, het is heerlijk om je hoofd te breken over de mogelijkheden die een theorie met zich meebrengt en wat dat voor het vakgebied zou kunnen betekenen.

Vandaag zou ik jullie graag meenemen in een van mijn hersenkronkels, het betreft de theorie over de linker-, en rechterhersenhelft.

In 1981 sprak nobelprijswinnaar R.W. Sperry over de ogenschijnlijke scheiding tussen in de cerebrum. Uit eigen wetenschappelijk onderzoek bleek dat de twee hersenhelften, beiden hun eigen functie hebben. De rechterhelft zou verantwoordelijk zijn voor de creativiteit en visualiteit waarbij de linkerhelft gefocust zou zijn op verbaliteit, objectiviteit en methodologie.

Vanuit deze redenatie werden er onderzoeken gedaan naar wat deze theorie zou betekenen voor het individu. Hieruit voort vloeide de theorie dat het individu of rechts redenerend dominant zou zijn of links redenerend dominant.  De vraag was toen; wat betekent de mogelijke links-, of juist rechtsgeoriënteerde redenatie voor de informatieverwerking van het individu?

Theoristen stelden daarvoor een lijst op die ik hieronder met jullie zal delen:

Dominante linkerzijde:

-         Houdt van structuur en methodische opbouw (lineair denken)
-         Focust op symbolen
-         Gericht op woorden en hun letterlijke betekenis
-         Maakt weloverwogen “logische” keuzen
-         Houdt van lijstjes en werkt puntsgewijs
-         Schept graag duidelijkheid, heeft graag of maakt graag duidelijke regels en afspraken
-         Observerend
-         Sterk in mathematische formules
-         Punctueel van karakter
-         Georganiseerd
-         En is praktisch ingesteld

Dominante rechterzijde:

-         Heeft meer behoefte aan non-verbale signalen
-         Begrijpt de dingen beter vanuit de praktijk (of als ze worden voorgedaan)
-         Zoekt naar verbanden vanuit de aanwezige kennis
-         Gaat vaker af op ‘gevoel’
-         Werkt en leest graag non-lineair
-         Houdt van vrijheid van interpretatie
-         Visueel ingesteld
-         Sterk in het zien van gehelen en de gedachten achter een formule of theorie
-         Heeft de behoefte om het geheel te begrijpen tijdens werk
-         Is spontaan
-         En creatief

De volgende vraag  is natuurlijk: wat betekent dit voor mij als professional? Heeft dit invloed in hoe ik mijn doelgroep of collega’s benader?

Het antwoord ligt uiteraard bij jezelf, je kunt ervoor kiezen om dit artikel te vergeten “ weg te stoppen achterin je eigen boekenkast’’ of je kunt er actief mee aan de slag om te bedenken wat jij hiermee zou kunnen.

Ik ga in dit geval voor de tweede optie, als ik weet dat er zowel links- als rechtsdominant verwerkende individuen zijn… dan kan ik hiermee rekening houden wanneer ik mijn uiting opstel.

Mijn communicatie uiting, of dit nou een reclame of vacaturetekst is, moet dus kunnen aansluiten bij beiden. Tenzij ik specifiek opzoek ben natuurlijk naar een bepaald type en besluit dat ik alleen de rechtsverwerkende wil aantrekken. Ik weet dus nu, dat ik een extra controle apparaat heb waaraan ik mijn uiting kan toetsen.

Ik zal dit ondersteunen met twee uitgesproken voorbeelden zodat het verband met arbeidsmarktcommunicatie  en HRM wellicht wat duidelijker wordt:

Stel ik heb een functie openstaan voor een creative designer, hierbij zou ik kunnen stellen dat ik waarschijnlijk eerder een individu zoekt met een dominante rechter herselhelft omdat dit individu in verhouding creatiever met beeld is. Wetende dat ik een dergelijk iemand zoek kan ik dan rekening houden met de bijbehorende voorkeuren, namelijk dat het individu in de regel niet linear leest, vooral het geheel van de boodschap belangrijk vindt en waarde hecht aan afbeeldingen en lay-out.

Een voorbeeld die juist met de linkerzijde rekening houdt: stel ik zoek een boekhouder. Waarschijnlijk heb ik dan een voorkeur voor een individu met een dominante linkerzijde omdat dit types zijn die zeer structureel en georganiseerd werken. Daarbij hebben zij in de regel ook een goed cijfermatig inzicht. Wanneer ik de vacature opmaakt kan ik rekening houden met de voorkeuren en gevoeligheden van dit type. Zo zou ik kunnen beslissen om ervoor te zorgen dat de tekst gestructureerd is en gedetailleerd omdat het individu met een dominante linkerzijde daar in de regel van houdt etc.

Wanneer ik omga met mijn collega’s kan ik er rekening mee houden dat ik als rechtsdominant georiënteerd individu, bepaalde behoeften heb die niet aansluit op die van mijn collega’s. Wil ik mijn collega’s of baas tegemoet komen zal ik rekening moeten houden met hun behoeften en daarbij kan ik hun laten zien waar mijn behoeften liggen. Zo kunnen wij elkaars denkwijzen en bijbehorende behoeften beter begrijpen.

Nu ik dit heb geschreven denk ik, maar dit is toch vanzelfsprekend of niet? Voor mij wel maar ik ben me er ook van bewust, dat het voor een ander wellicht minder vanzelfsprekend is en van een stukje extra bewustwording is nooit iemand slechter geworden.

Maike van Oyen, Young professional is communicatie en marketing manager bij PareX Parts Exchange. Zij heeft een passie voor alles wat met HRM en arbeidsmarktcommunicatie te maken heeft en schrijft zodoende af en toe artikelen over wat zij het leukste vindt; ons vak

Over Maike Van Oyen

Maike van Oyen is young professional op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Zij is voornamelijk geintereseerd in de menselijke factor binnen de maatschappij en houdt ervan de verschillende disciplines te verbinden. Maike deelt daarbij graag haar kennis en frisse kijk op het vakgebied.

1 reactie

  1. Mathijs Duisdecker

    Wat een leuk stuk! Het deed me denken aan een TED Talk die ik recentelijk bekeken heb van Simon Sinek. Hij benaderd het brein weer op een andere manier… de hele talk is interessant, maar rond 7 minuten wordt het relevant. Zie hier: http://on.ted.com/96mT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>