Internet CV-search via netwervers. Hoe lang nog?

Een opmerkelijk bericht van het bedrijf Netwerven dat o.a. CV-search diensten aanbied en niet adverteert op vacaturebanken. VNU heeft hen het contract voor toegang tot de Intermediair CV-database opgezegd. Ook Findwell heeft een bericht brief van VNU hierover ontvangen. Zij mogen hier niet langer gebruik van maken in verband met ‘concurrentie’. Intermediair biedt namelijk sinds 17 mei 2010 ook een CV Service aan bedrijven. Of dat het hele verhaal is valt echter te betwijfelen.

CV-search bureaus schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond. Hun propositie is eenvoudig en met weinig risico. Zij benaderen organisaties die (weinig gebruikte) dure CV-database abonnementen hebben om deze op te zeggen. Door CV-search vervolgens uit te besteden per uur kan dit tijd (FTE) en geld (CV-abo) besparen. Nu de arbeidsmarkt weer aan het verbeteren is, de recruitmentafdelingen steeds vaker onderbezet zijn en het hier ontbreekt aan de noodzakelijke expertise overwegen steeds meer klanten deze stap.

Persoonlijk vind ik het niet vreemd dat een bedrijf als VNU op een gegeven moment wakker wordt als ze merken dat 10, 20 of 30 (grote) klanten weglopen en hun CV-search uitbesteden aan 1 partij. Een CV-database is een zeer lucratief nevenproduct van vacaturesites en deze werkwijze scheelt veel omzet.

Ik ben wel heel benieuwd welk beleid men bij VNU gaat hanteren. Als men consequent is dan kunnen vanaf heden bemiddelingsbureaus niet enkel een CV-database abonnement meer afnemen maar zullen zij ook moeten adverteren. Maar wat als een bureau dan tevens een paar advertenties inkoopt? Waar ligt de grens? Is een Fair Use Policy, zoals bij internetproviders gebruikelijk is, niet logischer?

Anderzijds, een bedrijf als Netwerven zal ook nooit zaken kunnen doen met LinkedIn omdat men enkel zaken wil doen met eindklanten [update: betreft alleen LinkedIn Talent Advantage]. Men is bang dat gebruikers anders te intensief benaderd worden. Er zijn echter genoeg manieren, weliswaar iets minder effectief, om toch te kunnen spitten in de profielendatabase van LinkedIn. Leon van Netwerven is ook slim genoeg om andere wegen te vinden om toch in de CV-database van Intermediair te kunnen blijven zoeken (als hij dat perse zou willen). Maar een klein bommetje onder de CV-Search partijen is met de stap van VNU wel gezet. Want ook Monsterboard biedt werkgevers een pre-screening dienst aan: Assisted Search.

Over Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van 2 boeken over solliciteren en recruitment via LinkedIn. Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

17 Comments

  1. leon

    knap staaltje journalistiek van de dames en heren van iprc. Alleen klopt het niet. Ik heb nog nooit geadviseerd om een abb. op te zeggen. Sterker het omgekeerde is waar.

  2. Ok, dan zal het een andere partij geweest zijn 😉 Maar dat moet je toch even uitleggen als je wilt. Waarom zou je een organisatie adviseren om een abo van een CV-databank aan te houden als je deze dienst levert met meer toegevoegde waarde?

  3. Thomas Waldman

    @Jacco wij hebben geen brief ontvangen maar zijn gebeld door onze accountmanager.

    Inhoudelijk: Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Een mediabedrijf is sterk in het activeren van bezoekers. Ben benieuwd of dat ze meteen de beste searchers maakt.

  4. Inkoppertje: ik denk in lange termijn relaties, en die gemiste euro komt dan wel weer op een andere manier terug.

  5. @Leon ik begrijp je inkoppertje niet. Wat is het voordeel voor een klant?

  6. Ik geloof dat ik niet mijn idee over waar ik toegevoegde waarde zie voor Netwerven hier hoef te delen. Ik sluit af met de opmerking dat je als dienstverlener op verschillende manieren waarde kan toevoegen voor een klant in combinatie met een CV-database. En soms is het dan handiger dat een klant zelf een abb neemt.

  7. Jacco, je doet nogal wat foute aannames. Maar daar heeft VNU Media duidelijk ook al last van 🙂

    Correctie:
    – Netwerven heeft niet als propositie om abbo’s op te zeggen bij CV databases
    – Inschakelen van Netwerven kost de CV databases geen omzet
    – Je uitspraak “een bedrijf als Netwerven zal ook nooit zaken kunnen doen met LinkedIn omdat men enkel zaken wil doen met eindklanten.” is onzin.
    – “Maar een klein bommetje onder de CV-Search partijen is met de stap van VNU wel gezet. Want ook Monsterboard biedt werkgevers een pre-screening dienst aan.” Er is geen bommetje gelegd, Monsterboard biedt ook pre-screening aan, maar gaat wel iets anders om met partijen die klanten ondersteunen / helpen

  8. Ter aanvulling: de titel is ook nogal suggestief “hoe lang nog?”. De stap van VNU wordt aangekaart omdat het een rare stap is. Voor ons is het geen enkele bedreiging.

  9. Netwerven kan wel degelijk zaken doen met LinkedIn alleen zal het steeds meer op persoonlijke titel dienen te gebeuren. Sites zoals LinkedIn maken je netwerk groter, inzichtelijker en gemakkelijker te benaderen. Slimme recruiters maken gebruik van dit netwerk.

  10. @Michel ik heb in een eerdere reactie proberen aan te geven dat er CV-search bureaus zijn die een dergelijke propositie wel hebben. Hiermee bedoel ik niet specifiek Netwerven.

    VNU Media zal in ieder geval goede redenen hebben om contracten met klanten niet te verlengen en ik durf gerust de aanname te doen dat dit met geld te maken heeft.

    Heeft Netwerven als bedrijf een LinkedIn Recruiter account met vrije toegang tot alle profielen? Het zou mij verbazen. Hun beleid kennende zou het misschien kunnen als er heel veel restricties aan zitten.

  11. Thomas Waldman

    Hi Jacco, zowel Michel als ik wijzen je in de comments op een aantal feitelijke onjuistheden. Ik neem aan dat een strenge moderator als jij die aanpassingen vandaag nog doorvoert?

  12. @Thomas ik denk dat mijn laatste reactie volstaat.

  13. Thomas Waldman

    Doe mij dan even een lol en verwijder de stelling dat we een brief hebben gehad uit de originele post.

    Thanks!

  14. Ok, zal ik doen. Dat is inderdaad feitelijk onjuist.

  15. @Jacco, ik ga er vanuit dat je dat niet bedoelt, maar je suggereert het. Scheert in ieder geval alle CV search over een kam.

    Ik heb voor elk product en dienst van LinkedIn de accountmanagers van LinkedIn aan de telefoon / op de mail gehad om dit te verkopen. Aangezien wij hier nooit op ingegaan zijn kan ik niet zeggen of daar restricties aan zitten. Maar daar draait het ook niet om: je stelt ten onrechte (waar is dit op gebaseerd?) dat “een bedrijf als Netwerven zal ook nooit zaken kunnen doen met LinkedIn omdat men enkel zaken wil doen met eindklanten.”. En dat is dus onzin. We kunnen gerust de jaaromzet en meer in LinkedIn contracten steken wat LinkedIn betreft.

  16. @michel ik heb het zojuist nog nagevraagd bij LinkedIn en ik begrijp de verwarring.

    Je bent benaderd voor de Recruiter Professional Service (RPS) producten die voor uitzend- en W&S-bureaus is ontwikkeld. Bij RPS is de volledige profielinformatie beperkt tot de derdegraad (van het netwerk van alle aangesloten recruiters).

    Een ander product is LinkedIn Recruiter waarmee alle 80M profielen zijn te bekijken. Deze is exclusief voor corporates en detacheringsbureaus. Dit product bedoelde ik eigenlijk maar je hebt gelijk, het bedrijf Netwerven kan zaken doen met LinkedIn en bent niet beperkt tot enkel persoonlijke accounts.

    Fijn dat er een saleskantoor in Nederland zit tegenwoordig.

  17. Jacco,
    De grootste denkfout die hier gemaakt wordt is dat cv-search iets toevoegd voor zijn klanten. Het blind doorsturen van niet gescreende vaak al lang niet meer beschikbare kandidaten is voor de klanten van de CV-search bedrijven juist erg duur. Inhoudelijk een match maken gebeurt niet (en kan niet gedaan worden door een searcher)

    Daarnaast is VNU de partij die zowel met intermediar als de Nationale Vacaturebank angstvallig vasthoud aan een aantal ouderwetse technieken en principes. Voorbeeld hiervan is het niet openbaar maken van het mailadres van de kandidaat en het niet (altijd) meesturen van de CV van de sollicitant (NVB)waardoor er voor de klant een omslagtig inlog proces ontstaat. Dat ze nu reageren op deze manier verbaast mij in ieder geval niet. Overigens gaan ze werken op een venieuwd platform waar ik zelf wel weer veel van verwacht.

    Olfertjan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *