Social Media: gebruik in Nederland in cijfers (Augustus 2010)
Hoog tijd voor een update van social media cijfers en trends in Nederland voor de arbeidsmarktcommunicatie specialisten onder ons (laatste posting februari 2010). Met dank aan Yme Bosma, Manager Business Development & Partnerships @ Hyves, die een overzicht heeft gepubliceerd met betrekking tot het gebruik en bezoek op diverse sociale platformen in Nederland (op basis van Comscore statistieken). Ditmaal zijn ook de cijfers van LinkedIn.com meegenomen:
[slideshare id=5208610&doc=socialmediaupdate-smca-100915125834-phpapp02]
Gebaseerd op statistieken van augustus 2010, bereikt LinkedIn.com nu 17,4% van alle internetgebruikers in Nederland en hun betrokkenheid is gemiddeld 26,4 minuten. De leeftijdsgroep 35-44 is het meest actief, dat wil zeggen dat de website 22,2% van alle internet gebruikers in die leeftijdscategorie bereikt. De penetratie van LinkedIn in Nederland is hiermee het hoogste ter wereld.
Wat opvalt is dat alle sociale platformen groei laten zien. Je zou voorzichtig kunnen concluderen dat ze elkaar niet heel erg beconcurreren maar prima naast elkaar kunnen bestaan. Twitter is zich ook meer aan het profileren als een dienst voor nieuws en informatie (noemt zich zelfs expliciet GEEN social network). Hetzelfde geldt voor LinkedIn die zich, sinds het begin, positioneert als een professioneel netwerk.