Welke online businessmodellen hebben de toekomst in de wereld van recruitment 3.0?

Onlangs schreven Roos van Vugt en Annemarie Stel een artikel over recruitment 3.0 in Werf & (Juli 2010), het vakblad over arbeidsmarktcommunicatie. Allerlei ontwikkelingen binnen recruitment zorgen voor verschuivingen, die op hun beurt weer consequenties hebben. Zoals Annemarie het zelf zegt in haar artikel in Werf &: ‘De verschuiving in arbeidsmarktcommunicatie zorgt ervoor dat het misschien niet meer zo makkelijk en overzichtelijk is als 15 jaar geleden, maar wel een stuk spannender en creatiever wordt.’ Recruitment 3.0 staat voor relevantie: De juiste boodschap op de juiste tijd, op de juiste plaats, via het juiste medium aan de juiste doelgroep vertonen. Om op de lange termijn een optimaal resultaat te behalen gaan bedrijven door middel van interactie (social media) en retargeting een relatie aan met hun toekomstige werknemers.

Hieronder proberen wij een beeld te vormen van de online businessmodellen die worden gebruikt en stellen we je vervolgens onze vraag: Welke businessmodellen zullen vooral door vacaturehouders gebruikt gaan worden door de ontwikkelingen binnen recruitment?

Betalen per plaatsing

Het meest bekende en meest gebruikte model binnen recruitment is het betalen per plaatsing. Je zet bijvoorbeeld een vacature in de krant (print) of op een vacaturesite (online). Je betaalt hierbij voor het bereik dat het medium heeft (voor de critici; denkt te hebben). Je weet van te voren dus welke doelgroep je mogelijk kunt bereiken en niet hoeveel mensen je vacature daadwerkelijk zullen bekijken en welk resultaat je advertentie zal hebben in de vorm van sollicitaties of plaatsingen. Voor de eigenaren van het betreffende medium zit het verdienmodel dus in het verkopen van ruimte; hoe meer ruimte je verkoopt, hoe meer geld je ontvangt.

Betalen per view

Dat is de reden waarom veel bedrijven gebruik zijn gaan maken van het adverteren in bijvoorbeeld een banner op basis van cost per view. Het voordeel van dit model is dat de adverteerder hierbij betaalt voor het aantal keren dat de banner daadwerkelijk is vertoond aan de doelgroep op de betreffende website of in het betreffende netwerk. Nadeel is dat je betaalt voor de views, maar niet voor het resultaat dat de uiting heeft opgebracht. Bij dit model zit het verdienmodel in het zo vaak mogelijk vertonen van de uiting van de adverteerder; hoe meer bezoekers, hoe meer je verdient.

Betalen per click

Het cpm model (cost per mille; het betalen per 1000 views)was de eerste stap om door middel van een business model het effect van online media meer meetbaar te maken. Een vervolgstap was dan ook het cost per click model; hierbij wordt er door de adverteerder betaald voor het aantal keren dat de advertentie daadwerkelijk wordt aangeklikt door bezoekers. Bij het cost per click model is het zowel mogelijk dat de complete advertentie wordt vertoond op de pagina van de eigenaar van het portaal, als dat de bezoeker wordt doorgestuurd naar de complete vacature op de website van een vacaturehouder. De laatste optie gecombineerd met het gebruik van een analytische tool maakt het mogelijk om het effect van je campagne compleet door te meten. Denk hierbij aan: via welke bronnen heb ik traffic gekregen, hoe heeft deze traffic zich geconverteerd naar sollicitaties/CV’s en hoe hebben die zich weer geconverteerd naar ‘hires’? In feite verdienen de partijen die het cpc model hanteren dus aan de aantallen clicks die ze genereren.

Betalen naar conversie

Omdat er ook adverteerders zijn die uitsluitend willen betalen voor het daadwerkelijke resultaat van de campagne zijn er modellen in het leven geroepen als cost per action, cost per lead en cost per conversie. Deze modellen worden met name gebruikt wanneer de complete campagne door een derde wordt uitgevoerd: doelgroeponderzoek, boodschap opstellen, landingspagina’s maken en de doelgroep aantrekken.

Welk model kies je?

Voor elk model geldt natuurlijk dat er altijd een investering wordt gedaan op basis van (verwachte) resultaten, punt is echter dat het ene businessmodel zich veel meer leent voor meetbaarheid dan het andere. Ook hangt de keuze tussen de modellen af van je strategie: zorg je zelf voor een ‘killer’ recruitmentsite en kies je voor het betalen van de aantallen relevante bezoekers die iemand kan leveren of kies je ervoor het gehele traject uit te besteden aan derden en betaal je dus liever voor het resultaat in de vorm van CV’s of zelfs hires?

Welke verschuivingen vinden er plaats?

Op dit moment vinden er al behoorlijke verschuivingen plaats doordat vacaturehouders beter de resultaten willen meten van hun wervingscampagne of omdat ze liever bezoekers op hun eigen recruitmentsite ontvangen dan dat potentiële werknemers hun vacature vinden op een aantal externe pagina’s.

Welke verschuivingen gaan plaatsvinden?

Door de komst van augmented reality, location based services e.d. ontstaat de vraag; welke businessmodellen zullen gebruikt gaan worden en zullen er nieuwe businessmodellen ontstaan?

Wat is jouw idee?

——————–

Deze blog is geschreven door Jelmer Wind en René Bolier, die zowel dezelfde passie als werkgever hebben: arbeidsmarktcommunicatie & Job-Brokers.

Job-Brokers laat binnen het grootste arbeidsmarktcommunicatienetwerk van Nederland relevante vacatures aan kandidaten zien en stuurt de betreffende kandidaten bij interesse door naar de vacature op de website van de vacaturehouder op basis van het cost per click model.

Gastblogger

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Recruiting Roundtable over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet (@jaccov) of mail naar Jacco Valkenburg.

Gastblogger has 51 posts and counting. See all posts by Gastblogger

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.